سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 119352

گاه فرد همزمان شربت سرفه و سرماخوردگی حاوی استامینوفن مصرف می کند؛ بدون این که متوجه شود این مواد حاوی تیلینول (Tylenol) است. کمی بعد آن فرد برای برطرف کردن درد چند قرص تیلینول مصرف می کند. این تنها یک نمونه مصرف داروی اضافه است. این نکته را بدون خواندن برچسب ها نمی توان فهمید. از آن جا که قدرت بینایی والدین مسن کم شده است، بهتر است بروشور داروها را با دقت مطالعه کنید.

سالمندان برای مصرف دارو به کمک شما نیاز دارند

سلامت نیوز: گاه فرد همزمان شربت سرفه و سرماخوردگی حاوی استامینوفن مصرف می کند؛ بدون این که متوجه شود این مواد حاوی تیلینول (Tylenol) است. کمی بعد آن فرد برای برطرف کردن درد چند قرص تیلینول مصرف می کند. این تنها یک نمونه مصرف داروی اضافه است. این نکته را بدون خواندن برچسب ها نمی توان فهمید. از آن جا که قدرت بینایی والدین مسن کم شده است، بهتر است بروشور داروها را با دقت مطالعه کنید.

مادر برای درمان چندین بیماری مزمن نزد پزشک می رود و آخرین معاینه ها باعث نگرانی اش می شود. فشارخون وی دوباره بالا رفته و دیابت از کنترل خارج شده است. کابینت داروی او به انبار انواع داروها تبدیل شده است. داروهایی که هنوز پلمب آن باز نشده، داروها و مکمل های «OTC» و پلاستیکی پر از قرص های رنگی! از این وضعیت معلوم است که مادر نیاز به کمک دارد.

برای کمک به مادرتان چه می کنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در سایت «Readersdigest» چند پیشنهاد ارائه شده است.

فهرست تهیه کنید:از قرص های تجویز شده، قرص های «OTC»، ویتامین ها و مکمل های گیاهی که مصرف می کند، فهرست تهیه کنید.

به برچسب ها توجه کنید:گاه فرد همزمان شربت سرفه و سرماخوردگی حاوی استامینوفن مصرف می کند؛ بدون این که متوجه شود این مواد حاوی تیلینول (Tylenol) است. کمی بعد آن فرد برای برطرف کردن درد چند قرص تیلینول مصرف می کند. این تنها یک نمونه مصرف داروی اضافه است. این نکته را بدون خواندن برچسب ها نمی توان فهمید. از آن جا که قدرت بینایی والدین مسن کم شده است، بهتر است بروشور داروها را با دقت مطالعه کنید.

با داروخانه، داروها را کنترل کنید:پس از تهیه لیست کامل داروها آن را با مسئول داروخانه در میان بگذارید تا داروهای اضافه، دارای عوارض و... را جدا کند. به عنوان مثال شاید مادر شما قرص خواب مصرف می کند که حاوی دیفن هیدرامین است و این امر می تواند منجر به زمین خوردن وی شود. مدت ماندگاری دارو در بدن بزرگسالان نسبت به جوانان بیشتر است زیرا در بدن آنها کندتر می شکند؛ از این رو دارویی که احساس خستگی خفیفی در فرد جوان ایجاد می کند می تواند در فرد مسن احساس گیجی به وجود آورد.همچنین باید به این نکته توجه کرد که مصرف داروهای شیمیایی با گیاهان دارویی ممکن است عوارضی داشته باشد.

داروها را مرتب کنید:مصرف داروهای متعدد، باعث سردرگمی می شود. از طرف دیگر، در خصوص بیماری هایی مانند سرطان و اچ آی وی( ایدز)، تغییر دادن برنامه دارویی می تواند کمی پیچیده باشد.

مصرف همزمان چند دارو:مصرف همزمان چند دارو علاوه بر مشکل قورت دادن، باعث دلهره سالمند می شود. پس از پزشک سوال کنید چگونه می توان دارو را طی روز تقسیم کرد یا به گونه دیگری مصرف کرد. آیا می توان برخی داروها را به شکل شربت مصرف کرد؟ یا می توان برخی ها را پودر و به غذا اضافه کرد؟

قبل از هر تغییر با پزشک یا پرستار او مشورت کنید:برای کنترل اضطراب زنیکس (Xanax) تجویز می شود اما به نظر شما این دارو باعث خواب آلودگی زیاد می شود بنابراین سرخود تصمیم می گیرید که به جای هر روز، روز در میان مصرف شود.دراین شرایط بهتر است که این موضوع را با پزشک یا پرستار وی درمیان بگذارید.

جعبه قرص مناسب انتخاب کنید:می توانید از جعبه های متنوع برای مشخص کردن قرص های روزانه یا هفتگی استفاده کنید.

انتظار واکنش از والدین:پرستار بودن و فرزند بودن، ۲ موضوع مختلف است و موقعی که فرزند نقش پرستار را ایفا می کند، ممکن است این وظیفه توسط والدین پذیرفته نشود بنابراین باید آن ها را در تصمیم گیری ها مشارکت دهید تا حس کنند که هنوز کنترل امور زندگی شان را در دست دارند.

مهمترین نکات مطلب

دارویی که احساس خستگی خفیفی در فرد جوان ایجاد می کند می تواند در فرد مسن احساس گیجی به وجود آورد.

مصرف همزمان چند دارو علاوه بر مشکل قورت دادن، باعث دلهره سالمند می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha