سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 119358

چنانچه این بزرگ شدن سینه دردناک نباشد، تا حدودی می توان گفت جای نگرانی ندارد و شخص می تواند با ورزش از شر این بزرگ شدن سینه خلاص شود.

بهترین روش درمان بزرگی سینه در مردان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، بزرگ شدن سینه یا افزایش بافت غده سینه در مردان ژنیکوماستی نامیده می شود. ژنیکوماستی می تواند در اوایل کودکی، بلوغ یا سن بالاتر (60 سال و بالاتر) رخ دهد که می تواند یک تغییر طبیعی باشد. 

مردان همچنین ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی یا عوارض جانبی دارو دچار ژنیکوماستی شده و  ممکن است برای یک یا هر دو سینه آنها اتفاق بیفتد.

اکثر موارد ژنیکوماستی نیازی به درمان ندارند؛ با این حال، به دلایل زیبایی، این وضعیت می تواند بر عزت نفس تأثیر بگذارد و باعث کناره گیری شخصی از فعالیت های عمومی شود. ژنیکوماستی را می توان با دارو، جراحی یا با قطع مصرف برخی داروها درمان کرد.

علائم بزرگ شدن سینه در مردان

علائم ژنیکوماستی عبارتند از:

  • سینه های متورم
  • ترشحات سینه
  • حساسیت سینه

بسته به علت، ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. اگرعلائم بزرگ شدن سینه مردانه را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا بتواند علت بیماری شما را تشخیص دهد.

چه چیزی باعث بزرگ شدن سینه در مردان می شود؟

کاهش هورمون تستوسترون معمولاً با افزایش هورمون استروژن باعث بزرگ شدن سینه در مردان می شود. این نوسانات هورمونی می تواند در مراحل مختلف زندگی طبیعی باشد و می تواند بر نوزادان، کودکان در حال ورود به بلوغ و مردان مسن تأثیر بگذارد.

آندروپوز

آندروپوز مرحله ای از زندگی مرد است که مشابه یائسگی در زنان می باشد. در طول آندروپوز، تولید هورمون های جنسی مردانه، به ویژه تستوسترون، طی چندین سال کاهش می یابد. این اتفاق معمولا در حدود میانسالی رخ می دهد. عدم تعادل هورمونی در نتیجه ممکن است باعث ژنیکوماستی، ریزش مو و بی خوابی شود.

بلوغ

اگرچه بدن پسران آندروژن (هورمون های جنسی مردانه) تولید می کند، اما هورمون زنانه استروژن را نیز تولید می کند. هنگام ورود به دوره ی بلوغ، بدن آنها ممکن است استروژن بیشتری نسبت به آندروژن تولید کند که می تواند منجر به ژنیکوماستی شود. این وضعیت معمولا موقتی است و با متعادل شدن مجدد سطح هورمون ها فروکش می کند.

شیر مادر

هنگام نوشیدن شیرمادر، نوزادان ممکن است دچار ژنیکوماستی شوند. هورمون استروژن در شیرمادر وجود دارد، بنابراین نوزادان ممکن است کمی افزایش سطح استروژن خود را تجربه کنند.

مواد مخدر

داروهایی مانند استروئیدها و آمفتامین ها می توانند باعث افزایش اندکی سطح استروژن شوند. این می تواند منجر به ژنیکوماستی شود.

سایر شرایط زمینه ای

علل کمتر شایع ژنیکوماستی شامل تومورهای بیضه، نارسایی کبد (سیروز)، پرکاری تیروئید و نارسایی مزمن کلیه است.

بزرگ شدن سینه در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تعیین علت تورم سینه‌ها، پزشک در مورد سابقه پزشکی شما و خانواده تان سؤالاتی می‌پرسد. آنها همچنین سینه ها و اندام تناسلی شما را معاینه فیزیکی می کنند. در ژنیکوماستی، قطر بافت سینه بیشتراز 0.5 سانتی متر می باشد.

اگر علت وضعیت شما مشخص نباشد، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطح هورمون شما و ماموگرافی یا سونوگرافی برای مشاهده بافت سینه و بررسی هرگونه رشد غیرطبیعی تجویز کند. در برخی موارد، آزمایش‌های بیشتری مانند اسکن MRI، سی‌تی‌اسکن، اشعه ایکس یا بیوپسی ممکن است ضروری باشد.

بزرگی سینه ی مردانه چگونه درمان می شود؟

ژنیکوماستی معمولاً نیازی به درمان ندارد و خود به خود برطرف می شود. با این حال، اگر ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، باید آن عارضه برای رفع بزرگی سینه درمان شود.

در مواردی که ژنیکوماستی باعث درد شدید یا خجالت فرد می شود، ممکن است از داروها یا جراحی برای اصلاح این وضعیت استفاده شود.

عمل جراحی

می توان از جراحی برای برداشتن چربی اضافی سینه و بافت غدد استفاده کرد. در مواردی که بافت متورم زمینه ی بیماری را فراهم کرده باشد، پزشک ممکن است ماستکتومی( جراحی برای برداشتن بافت اضافی) را پیشنهاد دهد.

مشاوره

ژنیکوماستی ممکن است باعث شود که خجالت زده شوید، اگر احساس می‌کنید که شما را افسرده می‌کند تا حدی که نمی‌توانید در فعالیت‌های عادی خود شرکت کنید، با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید. همچنین ممکن است صحبت با سایر مردانی که این عارضه را دارند در یک گروه حمایتی کمک کند.

تستوسترون پایین و ژنیکوماستی

تستوسترون پایین اغلب نتیجه افزایش سن است. اگر سطح تستوسترون مردان به ویژه در مقایسه با استروژن پایین باشد، یا اگر فعالیت استروژن بیش از حد نسبت به تستوسترون وجود داشته باشد، سینه های بزرگتر ممکن است ایجاد شود.

 شرایط زمینه ای نیز می تواند زمینه ساز کمبود این هورمون در بدن باشد. با پزشک خود صحبت کنید که آیا تستوسترون پایین شما ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد، مانند:

  • آسیب به سلول های بیضه که تستوسترون تولید می کنند
  • تصادف
  • التهاب (تورم)
  • سرطان بیضه
  • درمان سرطان، از جمله پرتودرمانی و شیمی درمانی
  • بیماری هایی که بخش هایی از مغز مانند هیپوتالاموس و غده هیپوفیز را تحت تاثیر قرار می دهند

 علاوه بر این، اگر استروئیدهای آنابولیک مصرف می کنید، ممکن است به توانایی بدن خود برای تولید تستوسترون آسیب وارد کنید.

مردانی که هورمون تستوسترون دریافت می کنند معمولاً نتایج قابل توجهی دارند، آنها اغلب در موارد زیر بهبود می یابند:

  • انرژی
  • میل جنسی
  • نعوظ
  • وضعیت خواب
  • بافت عضلانی بدن



بزرگ شدن سینه، اگر علت چاقی باشد


برخی از پسران و مردان، در قفسه‌ سینه ی خود بافت چربی زیادی دارند و ممکن است این بافت چربی طوری به نظر برسد که ‌انگار پستان ها بزرگ شده‌اند. به ‌این حالت ژنیکوماستی کاذب گفته می شود .پُرخوری و چاقی باعث انباشته شدن چربی در سینه مردان می شود. چنانچه این بزرگ شدن سینه دردناک نباشد، تا حدودی می توان گفت جای نگرانی ندارد و شخص می تواند با ورزش از شر این بزرگ شدن سینه خلاص شود. در روند برنامه ورزشی توجه به تمرینات هوازی و بدنسازی بسیار مهم است. زیرا باید با تمرینات هوازی چربی اضافه بدن از بین برود و از طرف دیگر با برنامه بدنسازی به فکر فرم دادن به عضلات سینه ای باشد. تغذیه صحیح نیز در این روند حتما" باید مورد توجه قرار بگیرد.

    برخی بیماری ها که در بروز ژنیکوماستی تأثیر دارند شامل: بیماری مزمن کبدی، نارسایی کلیه و دیالیز، مصرف ماری جوانا (یا حشیش)، درمان هورمونی سرطان پروستات، پرتودرمانی برای تومورهای بیضه، عوارض جانبی برخی از داروها (مانند کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، مترونیدازول، سایمتیدین)، کمبود هورمون مردانه تستوسترون و اختلال در کار کرد تیروئید می شود.



بزرگ شدن سینه به علت مصرف داروهای بدنسازی


همانطور که در ابتدا مطرح شده است، ژنیکوماستی تعریفی از بزرگ شدن سینه در مردان است. این بیماری در میان بدنسازان بسیار شایع است که در آن غدد شیری موجود در سینه تحت تأثیر هورمون قرار می گیرند و شروع به رشد می کنند. به طور طبیعی بافت سینه مردان در ابتدای خلقت ساختمانی مشابه با خانم ها دارد. در خانم ها با فعال شدن هورمون های جنسی زنانه این بافت رشد می کند ولی در مردان که هورمون تستوسترون دارد، رشد نکرده باقی می ماند.

ژنیکوماستی به علت مصرف داروهای هورمونی که برای افزایش حجم استفاده می شود در بین بدنسازها بسیار شایع است. اگر چه همه مصرف کنندگان چنین داروهای این مشکل را پیدا نمی کنند اما به نظر می رسد ژنتیک در این بیماری تا حدودی باعث بروز آن می شود. یعنی اگر بدن کسی به این بیماری مستعد باشد با مصرف داروهای هورمونی بیشتر در معرض این بیماری می باشد.

استروئیدهای آنابولیک،ناندرلون و تستوسترون از جمله هورمون های رایج در بزرگ شدن غیر طبیعی سینه هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    سلام دکتر من 18 سالمه و یکم چاقم و سینه هایم و یکم بزرگه از انجا که من پسر هستم یکم برام بد چونکه میرم بیرون خجالت می کشم و برادرم لاغر وولی باز سینه های اون هم بزرگه ،اگر که می شود راهنمایی مان کنید . من که 18 سالمه مهندسی کامپیوتر می خونم و برادرهم سرکار می ره 23 سالشه . ممنون از سایت تان لطفا راهنمایی مان کنید . ممنون.
    • محمد علی ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
      97 27
      نظری ندارم خودم نتونستم سوالمو بپرسم از دکتر منم عینن مشکل تورو دارم همسن توهم هستم اگ دکتر بهت پاسخ داد به منم بگو به ادرس ایمیلم بفرست ممنون میشم ازت.منتظرم....
  • مبین ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    با سلام .من 23 سالمه و در سن 13 سالگی نوک سینه هام خیلی برامده بود و خیلی ازارم میداد در ضمن من چاغ نیستم و بدن نسبتا ماهیچه ایی و خوش فرمی دارم بجز سینه هام حدود دو سال پیش رفتم باشگاه بدن سازی و پرس سینه زیاد کار میکردم تا سینه هام یکم فرم گرفتن و تونستم لباسهای تنگ بپوشم البته از هیچ دارو یا مکملی هرگز استفاده نکردم الان یک سالی هست باشگاه نمیرم و سینه هام فرمشون خیلی بد شده به طوری که اطلا تیشرت هم نمیپوشم من بچه روستا هستم و فعالیت زیادی دارم . خجالت میکشم برم پیش دکتر لطفا راهنماییم کنید.ممنون
    • amirali ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      87 21
      سلام پسری 18 ساله و لاغر هستم که احساس میکنم برای مشکلات هور مونی دچار بزرگیه سینه شدم که با برخورد هوای سرد به حالت اولیه بر میگرده باید چیکار کنم
  • pouya ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    90 18
    سلام خسته نباشید من پسری هستم 19 ساله تقریبا حدود 4 5 هست سینه ای بسیار بد شکل دارم که حتی بدنسازی هم رفتم گفتن اصلا اضافه وزنی ندارم پیشه چند دکتر هم رفتم و گفتن غده ای نیست الان تو این فکرم که با عمل درستش کنم میخواستم نظرتونو بدونم
  • مهدی غیاثی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    77 18
    با عرض سلام اگر امکان دارد شماره این 2 پزشک عزیز را بفرمائید تا بتوانم با آنها تماس بگیرم ممنون
  • علیرضا ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    سلام من ۱۶ سالمه و حدود ۲۰ کیلو اضافه وزن دارم نوک سینه هام یه جوریه هی باد میشه و دوباره به حالت عادی برمیگرده،ولی تقریبا همیشه تو حالت باد شدس به جز مواقعی که مورمورم میشه که به حالت عادی بر میگرده. حالا میخواستم بدونم که مشکل من چیه،اگه میشه لطفا جواب بدید.
  • naser ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    55 8
    هزینش تقریبا ۳ میلیون ی دکتر تو تهران ونک خیلی گرونه
  • amirali ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    82 8
    سلام پسری 18 ساله هستم که احساس میکنم برای مشکلات هور مونی دچار بزرگیه سینه شدم که با برخورد هوای سرد به حالت اولیه بر میگرده باید چیکار کنم
  • Amir ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    سلام پسری 18 سال هستم که احساس میکنم بعلت مشکلات هورمونی دچار بزرگی سینه شدم در ضمن لاغر اندام هستم و با برخورد هوای سرد به حالت اولیه بر میگرده سینه هام و در خانواده ما هم داداشم همچین مشکلی رو داشته
  • علی ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    87 15
    سلام. به نظرم این بزرگی سینه در مردان و پسران به خاطر مرغ های صنعتی هستم که میخوریم از بس که بهش هورمون زنانه میزنن
  • yousef ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    سلام من 15سالمه و تقریبا دو یا سه سالی میشه که نوک سینه هام باد میکنن پیش دوستام هم خجالت میکشم هیچ راه حلی نداره به جز عمل؟؟؟
  • محمد ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    49 15
    سلام من پسری ۱۵ ساله ام حدودا از وقتی که دوچرخه سواری میکنم(تقریبا سه ماه کاملا) این مشکلو پیدا کردم استخر هم روم.و همچنین اضافه وزنم ندارم... لطفا راهنماییم کنید
  • محمد ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    81 11
    سلام من پسری15 ساله هستم .سینه های من شکلی بدفرم و بزرگ داره و وقتی به آنها ضربه وارد میشه درد میگیره .ومن حدود 10 کیلو اضافه وزن دارم.من دارم نگران میشم لطفا بگیید باید چیکار کنم باتشکر
  • حامد ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    سلام من پسري هستم ٢٩ ساله از زمان بلوغ كه سينهاي مردان چربي ايجاد ميشه تو سن بلوغ براي من از بين نرفته به نظر شما چه كاري بايد انجام دهم تا به حالت درست برگرده
    • عبدالله ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
      27 10
      سینه های من بزرگی چی باید کنم
  • Haroon ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    97 25
    داكتر صاحب محترم : من پسر ١٨ ساله هستم و تمرين بوكسينگ هم ميكنم و يك تايم جيم هم ميروم ولي نظر به مشكلات هورموني به فكرم به مرضي ژنيكوماستيا مبتلا هستم و در هواي يخ حالت أول خود را ميگيرد به معلومات شما سخت ضرورت دارم لطفا كمك نماييد ممنون سازييد . بااحترام
  • behnam ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    سلام عرض میکنم خدمت پزشک گرامی. من تقریبا چهارسالی هست که با بز گیه سینه مشکل دارم و اصلا نمیتونم لباسای تنگ یا تیشرت بپوشم. هم اندازه ی سینم بزرگه هم نوکش باد داره ولی وقتی هوا میخوره به سینم نوکش به حالت عادی برمیگرده. توروخدا زود کمکم کنید چون واقعا داره نابودم میکنه این مشکل. هر لحظه دارم به این موضوع فکر میکنم و اعتماد به نفسمو خیلی کم کرده ممنون میشم از راهنماییتون.
  • Mamareza76.vatan ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    سلام... من پسری 18 ساله هستم,من از سن 14-13 سالگی یعنی از کلاس دوم راهنمایی تا الان ک پیش دانشگاهی هستم ,سینه های بزرگی دارم و خیلی خیلی از این مشکل رنج میبرم,تو کل دوران نوجونیم نتونستم با دوستام استخر برم...هیچ وقت نتونستم لباسی که دوست دارم رو بپوشم بخاطر ترس از اینکه مبادا کسی ببینه دوستام که فهمیدن ,خیلی مسخرم میکنن و من خیلی ناراحتم از این موضوع... پدر و مادرم هم از این موضوع باخبرند و اونها هم مثل من منتظرند که خودش,خود به خود خوب بشه... والا من دیگه خسته شدم و نمیتونم دیگه تحمل کنم... میخوام بدونم آیا خودش واقعا خوب میشه؟ اگه نمیشه... چه دارویی باید مصرف کنم؟ من روم نمیشه به پدر و مادرم بگم که به دکتر مراجعه کنیم ,راستشو بخواید از دکتر هم خجالت میکشم... تو رو خداا کمکم کنید... فقط میخوام بدونم با ورزش خاصی رفع میشه؟ یا با دارو خاصی؟ با تشکر. ممنون میشم اگه جواب بدید
    • Mehrad ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
      69 20
      منم همین مشکل تورو دارم ...تمام علایم هم مثه توعه.... مثه اینکه کسی هم اینجا پاسخگو نیستش...
    • mihde ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
      53 12
      باسلام دوست عزیز منم همین مشکل شمارو داشتم خوشبختانه با انجام ورزش های هوازی و بدنسازی تونستم وزنم رو کم کنم و مشکل حل شد امیدوارم بهتون کمکی کرده باشم .
    • MSH ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
      90 17
      من هم همین طور مثل شمام ولی من الان تو دوره ۱۴ ساله گیم منم دوستام مسخرم میکنند دیگه کلافه شدم منم خیلی لباس هارا نمیتونم بپوشم ولی دیگه میخوام خجالتا بزارم کنارا برم پیش دکتر اگه اینجا هم کسی منا راه نمایی کنه ممنون میشم
  • حسن ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    98 17
    من سینه هام یکیش بزرگه یکیش کوچیک چیکار کنم این یکیم کوچیک بشع
  • Amir ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    56 11
    چرا این جا کسی جواب گو نیست
  • mr.amin ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    82 14
    من يه جورايي همين مشكل رو دارم ولي نميدونم دقيقا مشكل كجاس من رزمي كار بدنساز بودم دوساال قبل بخاطر مشكلاتم همه چيزو گذاشتم كنار اون زمانم فقط ال ارژنين خوردم اونم با تجويز دكتر غدد براي رشد قدم مدتيم قرص اعصاب و افسردگي خوردم بدنم كات بود برا مسابقه ميخاسم برم ولي انقدر داغون شدم از ٥١به ٨١ جوري ك جلو اينه روم نميشد برم هر دكتريم رفتم غدد تغذيه و اورولوژي بقران هيچكدومشون هيچي بارشون نيس الكي درس خوندن چند باز دوباره خاستم شروع كنم ولي قرصاي روانشبزشك ميداد خيلي ادمو ضعيف ميكرد اد نظر روحي رواني ولي بالاخره الان چسبيدم به باشگاه بعد از سه سال خيلي منفي خوردم بخاطر مقايسه الان با گذشته ولي مجبورم اين مشكل سينه م دارم زيادبزرگ نيس فرم ش زشته موقع تحرك يا تغير دما بدنم شكلش تغيير ميكنه ك تعجب داره هيچ راهيم بيدا نكردم
  • مجتبی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
    سلام من سنم 29 ساله ودر سن 14 ساله گی توک سینه هام بزرگ شده اول همه میگفان خوب نیشه ولی تا بحال خوب تشده ورزش بدنسازی هم میکنم بدنم خوش فرمه فقط بدلیل بزرگی نوک سینه هام فرم بدنمو بهم زده لطفا بگین چکار باس بکنم تمام نطالب شمارو هم خوندم اگر مصرف داروهای طبیعی باعث از بین بردن نوک سینه هام میشه بگین و اگرم باید به متخصص مراجعه کنم لطفا بگین به چه نوع متخصصی بلس مراجعه کنم ؟
  • ناشناس ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
    65 12
    من 14سالمه سینه هام دارن بزرگ میشن از دارو خوشم نمیاد چه ورزشی باید بکنم