رییس انجمن علمی داروسازان ارایه بدون نسخه داروهای روانپزشکی در داروخانه‌ها را غیرمجاز خواند.

سلامت نیوز: رییس انجمن علمی داروسازان ارایه بدون نسخه داروهای روانپزشکی در داروخانه‌ها را غیرمجاز خواند.

دکتر حمید خویی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عوارض مصرف خودسرانه داروهای روانپزشکی و اینکه آیا داروخانه‌ها مجاز به ارائه بدون نسخه این داروها هستند یا خیر؟ گفت: محدودیت ارایه داروهای روانپزشکی حتی از داروهای قلبی - عروقی هم بیشتر است. به عنوان مثال یک پزشک می‌تواند یک داروی قلبی را تجویز و تکرار آن را تا یکسال تمدید کند، اما برای داروهای روانپزشکی چنین امری بیش از 6 ماه قابل تکرار نیست.

وی با ابراز تاسف از ارائه غیرمجاز این داروها در برخی داروخانه‌ها، تصریح کرد: این موضوع برخلاف کار حرفه‌ای و مقررات است و داروخانه‌ها اجازه ارائه نسخه پیچیده شده بیشتر از 6 ماه را ندارند.

رییس انجمن داروسازان با تاکید بر اینکه هیچ نسخه روانپزشکی بیش از 6 ماه اعتبار ندارد و بی‌تردید ارایه این داروها توسط داروخانه بیش از این مدت، خلاف مقررات است، گفت: داروهای روانپزشکی و به ویژه داروهای ضد افسردگی حاشیه سلامت پایین داشته، جزو داروهای پر خطر هستند و زیاده‌روی در مصرف آنها حتی می‌تواند به مرگ منجر شود.

وی خود درمانی بیماری‌های اعصاب و روان با داروهای روانپزشکی را بسیار خطرناک دانست و درخصوص بیشترین سوء مصرف داروهاست نیز با تفکیک دو تعبیر مصرف نادرست و سوء استعمال، گفت: وسیع‌ترین عرصه مصرف نادرست دارو در زمینه داروهای ضد میکروبی یعنی آنتی بیوتیک‌ها و ضد درد و بیشترین سوءاستعمال که بکارگیری دارو در موارد غیرقانونی است در عرصه داروهای روانپزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha