معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان گفت: 18 میلیون نفر در کشور کم‌تحرک هستند.

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان گفت: 18 میلیون نفر در کشور کم‌تحرک هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی‌اکبر سیاری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مرکز بهداشت گیلان با بیان اینکه سه عامل سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازد، اظهار کرد: یکی از این عوامل کم‌تحرکی است و 18 میلیون نفر در کشور کم‌تحرکی دارند.

وی با اشاره به اینکه حداقل نیم‌ساعت در طول روز باید افراد تحرک داشته باشند، تصریح کرد: مردم کشور ما تحرک لازم را ندارند و به همین دلیل سالانه 19 هزار مرگ و میر به دلیل کم‌تحرکی در کشور به‌وقوع می‌پیوندد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان دومین عامل خطرساز سلامت افراد جامعه را مصرف بالای نمک عنوان کرد و افزود: مصرف نمک در ایران دوبرابر میزان مصرف جهانی است.

وی با اشاره به اینکه 84 هزار آمار مرگ در طول سال مرتبط با فشار خون بالا است، سومین عامل مرگ و میر در کشور را دیابت عنوان کرد.

سیاری گفت: مصرف زیاد قند موجب چاقی، افزایش فشار خون و سپس ابتلا به دیابت را به همراه دارد.

وی آمار مبتلایان به دیابت در کشور را 7 میلیون نفر اعلام کرد و یادآور شد: 15 میلیون نفر در کشور مبتلا به چربی خون بالا هستند و 11 میلیون نفر نیز سیگاری و مصرف کننده قلیان در کشور داریم.

معاون وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه سلامت دستاوردهای خوبی داشته است، افزود: توانسته‌ایم امید به زندگی را در مردم افزایش دهیم و از مرگ نابهنگام کودکان و نوزادان جلوگیری کنیم.

وی کنترل بیماری‌های عفونی را از دیگر دستاوردهای حوزه سلامت کشور دانست و یادآور شد: سال گذشته 15 استان کشور درگیر بیماری وبا بودند اما به دلیل توانمندی سیستم بهداشتی کشور افراد نگران مرگ و میر بر اثر این بیماری نبودند.

سیاری با بیان اینکه پول بهداشت و درمان کشور از دو راه تامین می‌شود، گفت: اعتبارات عمومی و خصوصی در کشورهای توسعه‌یافته 80 درصد از پول بیمه و دولت تامین می‌شود و مردم در این حوزه 20 درصد پرداختی دارند.

وی اضافه کرد: در کشور ما این آمار 60 درصد سهم مردم و 40 درصد بیمه‌ها پرداخت می‌کنند که این مسئله از نظر اقتصادی فشار زیادی به مردم تحمیل می‌کند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان درباره اجرای طرح تحول سلامت اجتماعی تصریح کرد: به دلیل نارضایتی مردم در پرداخت هزینه‌های هنگفت بیمارستانی دولت اجرای طرح تحول نظام سلامت را از بیمارستان‌ها آغاز کرد که دستاورد بزرگی برای دولت بود.

وی با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از بروز بیماری‌ها در کشور خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما آموزش مردم برای خودمراقبتی است یعنی مردم مسئول سلامت خود هستند.

سیاری متذکر شد: برای این منظور با بهره‌گیری از حضور کارشناس آموزش سه تا 4 هزار نفر را در قالب کارت سلامت زیرپوشش قرار می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha