معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: نظام آموزشی فعلی به ساختارشکنی نیاز دارد، باید از قالب‌های گذشته خارج شویم و جنبه‌های دیگر آن را با استفاده از روش‌های جدید ارتقاء دهیم چرا که روش‌های فعلی نیازهای ما را تأمین نمی‌کند.

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: نظام آموزشی فعلی به ساختارشکنی نیاز دارد، باید از قالب‌های گذشته خارج شویم و جنبه‌های دیگر آن را با استفاده از روش‌های جدید ارتقاء دهیم چرا که روش‌های فعلی نیازهای ما را تأمین نمی‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، امیرمحسن ضیایی امروز در نشست خبری در وزارت بهداشت گفت: ششمین المپیاد علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از 15 تا 19 شهریور سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

به گفته وی تعداد شرکت‌کنندگان از 53 دانشگاه علوم پزشکی کشور، 274 نفر زن و 241 نفر مرد هستند.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد شرکت‌کننده در این آزمون 12 نفر از یک دانشگاه و دو نفر از دانشگاهی دیگر کمترین تعداد را به خود اختصاص داده است. در واقع 53 درصد را زنان و 47 درصد را مردان به عنوان شرکت‌کننده در این آزمون تشکیل می‌دهند.

وی افزود: الگوسازی و نوآوری در حیطه‌های مختلف طراحی شده و هدف آن آموزش پزشکان و تغییر از وضعیت سنتی به مدرن است.

ضیایی گفت: امیدواریم با شاخص‌های جدید و الگوهای جدید بتوانیم در آموزش پزشکی کشور استفاده کنیم این درحالی است که این المپیاد در حیطه‌های مختلف استدلال بالینی، مدیریت نظام سلامت، تفکر علمی در علوم پایه و موضوعات جدیدی مانند هنر و جلوه‌های هنری در زمینه آموزش‌های نوین برگزار می‌شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه اکنون باید نوآوری مدنظر آموزش پزشکی قرار گیرد، گفت: دانشجویان علوم پزشکی باید از مهمترین دستاوردها، توانایی‌ها، اجزا و روابط نظام سلامت مطلع شوند و تفکر نقادانه از موضوع داشته باشند. این مهارت نیاز به آموزش دارد که ما آن را در سطح دانشگاه‌ها قرار خواهیم داد.

ضیایی گفت: در موضوع جلوه‌های هنری استفاده از بازی‌ها، هوش مصنوعی و شبیه‌سازی و استفاده از مانکن در علوم پزشکی و استفاده از کمک آموزشی می‌تواند کمک کند.

وی افزود: امسال موضوع پزشک عمومی به عنوان موضوع اصلی استدلال بالینی استفاده شده و در مدیریت نظام سلامت پوشش همگانی خدمات سلامت که از سوی سازمان جهانی بهداشت در سال 2015 مطرح شده خواهد بود و در زمینه تفکر علمی علوم پایه، ژن درمانی مورد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: در 5 دوره گذشته المپیاد، ارتقای کیفی ایجاد شده و این در حالی است که آزمون‌های موجود نیازهای ما را تأمین نمی‌کند بنابراین باید اطلاعات و روش‌های بروز استفاده شود و هدف مهم این المپیاد شناسایی افرادی است که دارای خلاقیت هستند و می‌توانیم از طریق آنها الگوسازی کنیم.

وی گفت: شاید در سال‌های آینده حیطه‌های کار در المپیاد علمی را کاهش دهیم و فقط به یک یا دو حیطه محدود کنیم. این در حالی است که در سال گذشته به ارزشیابی معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، این المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی به عنوان المپیادی مطرح شد که نخبگان آن از مزایای نخبگان بهره‌مند خواهند شد.

ضیایی گفت:‌ باید جنبه‌های آموزش پزشکی گسترش یابد متأسفانه نظام آموزشی فقط یک جنبه را رشد می‌دهد در حالی که باید قدرت استراتژیک جستجو و پاسخ به سؤالات بالینی و نوآوری را در دانشجویان تقویت کرد.

وی گفت:‌ در ارزیابی‌های دنیا فقط دانش و نظری سنجیده نمی‌شود بلکه تفکر، حل مسئله، توانایی ورزشی، دیدگاه فرد با هنر، مشارکت اجتماعی و علاقه به مردم نیز دارای نمره است.

ضیایی گفت: در حیطه هنر به دنبال شبیه‌سازی هستیم تا دانشجویان قبل از رفتن به سر بالین بیمار آموزش های لازم را ببینند تا صدمه‌ای به بیمار در حین آموزش وارد نشود، بنابراین ضمن اطمینان از انجام آموزش می‌توان از روش‌ها استفاده کرد و مطالعات نشان می‌دهد این گونه آموزش‌ها گاهی حتی بیش از تجربه واقعی می‌تواند مؤثر باشد.

وی در پاسخ به اینکه چنین روش مؤثری چرا در نظام آموزشی ایجاد نمی‌شود، گفت: شبیه‌سازی برای یک جراحی 100 میلیون تومان هزینه دارد،‌بنابراین باید طوری شود که این پتانسیل در دانشگاه وجود داشته باشد و دانشجویان باید این شرایط را فراهم کنند تا هزینه زیادی وارد نشود، چرا که برخی از توانایی‌ها را می‌توان با کمک هنر به راحتی انجام داد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تأکید کرد:‌ باید ساختارشکنی در نظام آموزشی انجام شود و در قالب‌های گذشته نمانیم. یکی دیگر از موضوعات مهم دانش‌پژوهشی آموزشی است که برای ارتقای اساتید به کار گرفته می‌شود که در آیین‌نامه ارتقاء در سال گذشته اجباری بود اما اکنون اختیاری شده است.

وی افزود: این دانش‌پژوهشی که اساتید را با روش‌های جدید آموزشی آشنا می‌کند، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد علت اختیاری شدن آن نیز این است که بسیاری از افراد ارتقایشان متوقف شده بود در نتیجه در نظر گرفتیم داوطلبانه باشد و به صورت امتیاز باشد.

ضیایی همچنین از برگزاری آزمون کتبی بوردهای تخصصی و فوق تخصصی 13 شهریور بر آزمون پیشکارورزی و علوم پایه در رشته‌های علوم پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خبر داد که برای اولین بار در 10 قطب آموزش پزشکی شهریور در تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha