خوردن شیرغیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می آید، مانند خامه، پنیر و بستنی باعث بیماری تب مالت می شود.

سلامت نیوز: خوردن شیرغیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می آید، مانند خامه، پنیر و بستنی باعث بیماری تب مالت می شود.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال گذشته 19 هزار مبتلا به تب مالت در کشور شناسایی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ˈمحمدرضا شیرزادˈ روز سه شنبه در کارگاه کشوری تب مالت در دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: تب مالت از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام و تهدیدی جدی برای کشور تلقی می شود.

وی ادامه داد: افزایش ابتلا به این بیماری در دو سال گذشته نشانگر عدم کنترل کامل این بیماری در کشور است.

وی مهمترین علل افزایش تب مالت در کشور را ناکافی بودن امکانات و ناتوانی در کنترل بیماری در دام، گسترش استفاده و عرضه فرآورده های دامی غیرپاستوریزه و ناآگاهی گروه های در معرض خطر بویژه روستاییان عنوان کرد.

شیرزاد با اشاره به اینکه استان بوشهر بیشترین آمار ابتلا به تب مالت در کشور را در سال گذشته داشت، گفت: استان های غربی به دلیل تعداد زیاد دام بیشتر در معرض ابتلا به تب مالت قرار دارند.

وی تربیت مربیان آموزش دیده بهداشت محیط و توانمند برای شناخت درست از گروه هدف و انتخاب روش های مناسب آموزش و تشخیص صحیح گروه های هدف را از راهکارهای موثر برای پیشگیری از شیوع این بیماری برشمرد.

تب مالت یا بروسلوز یک بیماری میکروبی و واگیردار است که براثر ورود باکتری بروسلا از دام های آلوده به انسان ایجاد می شود.

خوردن شیرغیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می آید، مانند خامه، پنیر و بستنی باعث بیماری تب مالت می شود.

از دیگر راه های آلودگی، تماس مستقیم با خون و احشای دام های آلوده است.

علامت اصلی این بیماری تب است که عصر و شب به اوج می رسد و بیمار دچار تعریق فراوان می شود، اوایل بیماری ممکن است تا مدت ها بجز تب و تعریق شبانه علامت دیگری نداشته باشد، ولی بتدریج با درد استخوان و مفاصل بخصوص درد لگن همراه است.

دومین کارگاه کشوری آموزشی ˈتب مالتˈ با حضور کارشناسانی از 13 دانشگاه علوم پزشکی کشور به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha