سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 119382

در بسیاری موارد وسوسه شما، تنها برای روشن كردن سیگار است نه كشیدن آن. به عبارت دیگر مراسم در آوردن سیگار، گوشه لب گذاشتن و كبریت یا فندك روشن كردن و سپس روشن كردن سیگار و پك اول! قسمت اصلی وسوسه شما می‌باشد. سعی كنید با روشن كردن یك كبریت و فوت كردن آن، وسوسه خود را خاموش كنید.

سلامت نیوز: در بسیاری موارد وسوسه شما، تنها برای روشن كردن سیگار است نه كشیدن آن. به عبارت دیگر مراسم در آوردن سیگار، گوشه لب گذاشتن و كبریت یا فندك روشن كردن و سپس روشن كردن سیگار و پك اول! قسمت اصلی وسوسه شما می‌باشد. سعی كنید با روشن كردن یك كبریت و فوت كردن آن، وسوسه خود را خاموش كنید.

1- به وسوسه یك ایست پانزده‌ دقیقه‌ای بدهید. با خود قرار بگذارید كه اگر بعد از پانزده دقیقه هنوز وسوسه باقی بماند. می‌توانید مجدد مصرف كنید.

2- تكنیك موج وسوسه: وسوسه مانند موجی است كه فراز و نشیب داشته. اگر بر روی موج وسوسه و نه در مقابل آن قرار بگیرید و فراز نشیب آن را طی كنید، راحت‌تر دوره آن را سپری خواهید كرد.

3- تكنیك تنفس درونی: با ده تنفس آرام‌بخش خود را از وسوسه رها كنید. تصور كنید كه با هر دم هوایی خنك و تازه و انرژی بخش وارد بدن شما شده و با بازدم كلیه احساسات بد وسوسه و ناامیدی از بدن خارج می‌گردد. (استقرار در تمرین این تكنیك باعث اثربخشی بیشتر آن در موارد بعدی می‌گردد)


4- تكنیك استخر آرامش: در این روش استخری پر از آب زلال را در نظر بگیرید كه با پرتاب یك سنگریزه در آن ابتدا مسیر آن را تا رسیدن به كف استخر و سپس امتداد موج به وجود آمده تا لبه استخر را دنبال نموده و با آن به آرامش برسید.

5- واژه همیشه را در زمان ترك از ذهن خود حذف كنید.

6- از عود نترسید.

7- با اهداف درازمدت هراسان نشوید. نوع وسوسه را شناسایی كنید. گاهی اوقات وسوسه فقط برای روشن كردن سیگار می‌باشد، نه كشیدن آن. در این موارد روشن كردن عود یا شمع توصیه می‌گردد. در زمان وسوسه از فعالیت‌‌های جایگزین مانند ورزش، موسیقی، كتاب بهره‌ برده و وقت خود را در مكان‌هایی كه مصرف دخانیات ممنوعیت و محدودیت داشته بگذرانید (مانند مسجد، كتابخانه و استخر) در ضمن پیشاپیش از موقعیت‌هایی كه باعث ترغیب به مصرف می‌گردد اجتناب نمایید.

در بسیاری موارد وسوسه شما، تنها برای روشن كردن سیگار است نه كشیدن آن. به عبارت دیگر مراسم در آوردن سیگار، گوشه لب گذاشتن و كبریت یا فندك روشن كردن و سپس روشن كردن سیگار و پك اول! قسمت اصلی وسوسه شما می‌باشد. سعی كنید با روشن كردن یك كبریت و فوت كردن آن، وسوسه خود را خاموش كنید. هرگاه وسوسه كشیدن سیگار شما را آزار می‌دهد، وضعیتی آرام به خود بگیرید. تعداد 10 نفس عمیق بكشید و با هر دم و بازدم، احساس آرامش‌ بیشتر كرده، اضطراب را از وجود خویش دور كنید. همچنین می‌توانید هنگام وسوسه به مكان‌های مذهبی یا ورزشی – فرهنگی مانند مسجد و یا استخر و كتابخانه بروید و اوقات فراغت خود را در این مكان‌ها سپری كنید.


منبع:ماهنامه دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha