چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 119408

یک فوق تخصص درد علل گرفتگی عضلات بدن و چگونگی درمان آن را توضیح داد.

علت گرفتگی عضلات بدن چیست؟

سلامت نیوز: یک فوق تخصص درد علل گرفتگی عضلات بدن و چگونگی درمان آن را توضیح داد.

دکتر مجید حیدریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این مطلب که گرفتگی عضلانی یک مشکل پاتولوژیک است، گفت: معمولا گرفتگی عضلات بر اثر تغییر پروتئین در بدن رخ می‌دهد که می‌تواند بر اثر گرمازدگی و افزایش دما در عضلات ایجاد شود. این گرفتگی زمانی ایجاد می‌شود که عضله دچار اسپاسم شده باشد و در وضعیت انقباض باقی بماند.

وی با بیان این مطلب که یکی از علت‌های شایع گرفتگی عضلات در گرما خستگی و کار بیش از حد است، افزود: برداشتن اشیاء سنگین، فعالیت بیش از حد بدن مانند راه رفتن طولانی مدت، باقی ماندن عضله در یک حالت خاص، ورزش در دمای بالاتر از 39 درجه، احساس سفت‌ شدگی یا گرفتگی عضلات هنگام ورزش یا هر عاملی که در انقباض یا ارتجاع عضله دخالت دارد، سبب گرفتگی عضلانی در فرد می‌شود.

حیدریان اسپاسم، گرفتگی عضله، حساسیت به لمس کردن و درد را از علائم ظاهری گرفتگی عضلانی خواند و اظهار کرد: گرفتگی عضلانی ممکن است بر اثر برخی بیماری‌ها مانند تیروئید، کلیه، اعصاب، اختلالات هورمونی، اختلال در گردش خون، دیابت و کم‌خونی باشد.

این فوق تخصص درد بیشترین گرفتگی عضلات را در قسمت‌های تحتانی بدن مانند کمر، ران، ساق و پشت ساق دانست و گفت: اگر گرفتگی و درد عضلات بیشتر از 12 ساعت بطول بیانجامد و به ورزش‌ها و ضد دردهای معمول پاسخ ندهد، مراجعه به پزشک الزامی است تا علت زمینه‌ای آن مشخص و درمان شود.

وی با اشاره به اینکه حرکت دادن آهسته مچ پا، دست یا شانه می‌تواند موجب شل شدن عضلات بدن و جریان بهتر خون شود، ادامه داد: ماساژ دادن یکی از راهکارهای درمانی موثر این عارضه است؛ زیرا به دنبال ماساژ، خون در عضلات دست و پا بهتر جریان می‌یابد و از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

حیدریان انجام نرمش‌های ساده ورزشی مانند حرکات زانو و مچ پا، سفت و شل کردن عضلات را در جلوگیری از گرفتگی عضلات موثر دانست و در پایان خاطر نشان کرد: نوشیدن مقدار زیاد آب، مایعات، میوه، سبزیجات و رژیم غذایی سالم در کاهش گرفتگی عضلات موثر است و افرادی که در هوای گرم کار و زیاد عرق می‌کنند، باید مقدار نمک غذایی خود را بیشتر کنند تا کمبود نمک بدن جبران شود. همچنین به منظور اطلاع از عملکرد عضله می‌توان از بیوپسی عضله استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha