چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 119423

یک متخصص بیماری‌های گوارش ضمن تاکید بر لزوم تشخیص به موقع تغییر در ترشح آنزیم‌های کبدی به منظور درمان بهنگام آن، در عین حال نسبت به مصرف خودسرانه دارو به عنوان یک عامل خطر در ایجاد بیماری‌های کبدی هشدار داد.

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های گوارش ضمن تاکید بر لزوم تشخیص به موقع تغییر در ترشح آنزیم‌های کبدی به منظور درمان بهنگام آن، در عین حال نسبت به مصرف خودسرانه دارو به عنوان یک عامل خطر در ایجاد بیماری‌های کبدی هشدار داد.

محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کم بودن آنزیم‌های کبدی دلیلی بر بیماری نیست، اظهار کرد: افزایش بیش از حد تعداد آنزیم‌های کبدی، بیماری است و زمانی که میزان این آنزیم‌ها در خون زیاد شود، تهدیدی برای وارد شدن آسیب به سلول‌های کبدی است.

وی با بیان اینکه روزانه تعداد مشخصی از آنزیم‌های کبدی وارد خون می‌شوند، اما ورود بیش از حد این آنزیم‌ها به خون نشان دهنده آسیب سلول‌های کبدی و یک زنگ خطر است، افزود: ورود بیش از حد آنزیم‌های کبدی به خون می‌تواند به معنای آسیب دیواره سلول‌های کبدی باشد و این امر به علل متفاوتی اتفاق می‌افتد.

این متخصص بیماری‌های گوارش با بیان اینکه کبد چرب یکی از دلایل مهم افزایش آنزیم‌های کبدی در خون است، ادامه داد: میزان این آنزیم‌ها در خون نشان‌ دهنده شدت بیماری است. به عنوان مثال شمار آنزیم‌های کبدی در خون افرادی که به هپاتیت B یاC حاد مبتلا هستند، بسیار زیاد است. اما تعداد این آنزیم‌ها در نوع مزمن بیماری‌های مذکور به نسبت نوع حاد کمتر است.

اسماعیلی اضافه کرد: نارسایی ناگهانی قلبی نیز از آنجا که موجب کاهش خونرسانی به کبد می‌شود نیز از دلایل افزایش آنزیم‌های کبدی است. علاوه بر آن مصرف خودسرانه دارو نیز موجب آسیب دیدن کبد و افزایش آنزیم‌های کبدی می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش آنزیم‌های کبدی با تشخیص به موقع قابل درمان و کنترل است، گفت: این اختلال شایع و در هر دو جنس زن و مرد به یک اندازه است. این بیماری با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کبد چرب رو به افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha