چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 119437

متخصص رفتار شناسی جنسی تماشای فیلم های مستهجن را به هیچ عنوان مجاز ندانست بلکه این قبیل فیلم ها را برای تداوم روابط زناشویی مهلک دانست و به بیان عوارض جدی ناشی از تماشای آنها پرداخت.

عوارض مهلك تماشای فیلم های مستهجن

سلامت نیوز: متخصص رفتار شناسی جنسی تماشای فیلم های مستهجن را به هیچ عنوان مجاز ندانست بلکه این قبیل فیلم ها را برای تداوم روابط زناشویی مهلک دانست و به بیان عوارض جدی ناشی از تماشای آنها پرداخت.

دکترعفت السادات مرقاتی خوئی در گفتگو با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت:عوارض تماشای فیلم های مستهجن یا پورنوگرافی چه به صورت تصادفی و چه عادتی به عنوان مواد مصنوعی محرک جنسی بسیار زیاد و جدی است.

تأثیر در حافظه

وی با اشاره به نتایج مطالعات و تحقیقات صورت گرفته ، اولین عارضه ناشی از تماشای فیلم های مستهجن را تأثیرگذاری در حافظه دانست و خاطرنشان کرد: درواقع با تماشای این فیلم ها حافظه فرد به علت تغییرات زیستی- عصبی با اشکال مواجه می شود.

احساس شرم و گناه

وی عارضه دیگر را احساس شرم و گناه برشمرد و ادامه داد: برخی از این که بر خلاف ارزش ها مانند ارزش های خانوادگی و دینی عمل کرده اند و برخی دیگر به دلیل این که فکر می کنند با تماشای این گونه فیلم ها به حریم خصوصی فردی تجاوز کرده اند؛ دچار شرمساری می شوند.

وی افزود: حال آن که این عارضه آنان را به سمت افسردگی و سایرعوارض روحی- روانی می کشاند.

نشان دادن رفتارهای جنسی غیر اجتماعی از خود

مدیرگروه سلامت جنسی ضایعات نخاعی بیمارستان امام (ره) تصریح کرد: هدایت تماشاگران این گونه فیلم ها به نشان دادن رفتارهای جنسی غیر اجتماعی از خود به یکی از معضلات اجتماعی در سطح دنیا و حتی در ایران تبدیل شده است.

وی افزود: برای نمونه مراجعه به زنان تن فروش یا دیگر رفتارهای پرخطر جنسی مانند توهین و تهاجم جنسی در فضاهای عمومی مانند خیابان ناشی ازتماشای این قبیل فیلم هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: درواقع تماشاگران فیلم های پورنوگرافی افرادی هستند که کنترل جنسی خود را از دست می دهند و امنیت اجتماعی را به لحاظ جسمی بهم می زنند.

وی با اشاره به این که پورنوگرافی یک مواد یا دارودرمانی است که دارای عوارض بسیار جدی و پنهان است، اظهار کرد: متأسفانه حدود دو، سوم مشاهده گران صحنه های جنسی از هر طریق مردان جوان هستند و افراد جوان تر گرایش بیشتری به سایبر سکس( از طریق اینترنت) به ویژه شهرنشینان دارند.

مرقاتی خوئی ،درخصوص ویژگی افرادی که مدام به تماشای این گونه فیلم ها رجوع می کنند، گفت: آنها بر خلاف ارزش های انسانی عمل می کنند یعنی هنجارها و ارزش های اجتماعی را می شکنند.

وی هشدار داد: افرادی که مانند افراد عادی پایبند ارزش ها نیستند، مانند رفتارهای اعتیاد گونه، وقتی به تماشای فیلم های پورنوگرافی گرایش پیدا می کنند و آن را جزء رفتارهای روزمره زندگی خود قرار می دهند با افرادی که به مواد مخدر یا محرک وابستگی دارند خیلی تفاوت چندانی ندارند.

فوق تخصص روابط جنسی و اعتیاد تأکید کرد: افراد وابسته به تماشای فیلم های مستهجن؛ از نظر روانی بیماراند؛ یعنی به بیماری های وسواسی مبتلا هستند که به طور قطع نیازمند دارو درمانی و روان کاوی هستند.

وی افزود: افرادی که درگیر و وابسته فیلم های مستهجن می شوند حتی زمانی که از عوارض آن رنج می برند، خود تنظیمی آنها یا کاهش یافته یا از بین رفته یا به طور کلی سد و مهارهای ارزشی خود را شکسته اند.

به گفته عضو انجمن علمی سکسولوژیست ایران، افرادی که ارزش های دینی را درون خود نهادینه می کنند از خود تنظیمی بالایی برخوردارند و کمتر به تماشای چنین فیلم های مخرب رجوع می کنند.

وی گفت: روابط جنسی یک تعامل اجتماعی است، فقط لذت جسمی و جنسی نیست، اگر نگاه زوجین به مسائل جنسی این گونه باشد هیچ عامل مخربی وارد این تعامل نخواهد شد.

مرقاتی خوئی یادآور شد: زمانی که افراد به تقلید از روابط جنسی فیلم های مستهجن می پردازند یعنی عملأ هیچ تعامل اجتماعی با همسرشان برقرار نکرده اند و در کنار همسرشان به عنوان ابزار از آنها استفاده می شود.

وی با اشاره به این که فیلم های مستهجن یا پورنوگرافی برای روابط جنسی بسیار مخرب و مهلک است در عین حال توصیه کرد: زوجین باید این گونه محرکات مصنوعی جنسی را از زندگی خود به عنوان عاملی که می تواند رفتار آنها را با خطر مواجه سازد جدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha