رییس گروه ساختار مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت، از افزایش حداقل دریافتی پزشكان خانواده در طرح بیمه روستاییان به 720 هزار تومان در سال جاری خبر داد و گفت: ‌بر این اساس و با هدف ماندگاری بیشتر پزشكان خانواده 20 درصد به حقوق دریافتی آنان اضافه شد.

دكتر داود مقیمی، در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: این در حالیست كه میزان سرانه تعیینی برای هر روستایی برای امسال تفاوتی ایجاد نشده و هزینه‌های آب و برق و تلفن نیز افزایش یافته است.

به گفته وی، حداكثر توان با منابع موجود ایجاد شرایط كنونی است.

رییس گروه ساختار مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت، ماندگاری پزشك در طرح را از شروط اساسی برای اجرای موفق پزشك خانواده برشمرد و افزود: سیاست‌های تشویقی متعددی برای پایایی بیشتر پزشكان اتخاذ شد، اما درعین حال شاهد ریزش 300 نفری پزشكان به علت مشكلات اعتباری در سال پیش بوده‌ایم.

دكتر مقیمی، با بیان این كه با ماندگاری پزشك در منطقه شاهد پیشرفت‌های مناسبی در وضعیت بهداشتی منطقه تحت پوشش بوده‌ایم، افزود: مكانیزاسیون سیستم دفع فاضلاب، مقابله با آلودگی كارخانه‌ای و كاهش عوامل خطر سلامت شاهد مثال آن است.

وی، با اشاره به این كه هم اكنون كلیه پزشكان خانواده بیمه روستاییان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، گفت: قرارداد پزشكان خانواده در این طرح هم مشابه قرارداد پیمانی كاركنان وزارت بهداشت است و ادامه فعالیت در این طرح منوط به عملكرد پزشك خانواده در مركز است كه در پایش حاصل می‌شود.

رییس گروه ساختار مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت، میزان پرداختی پزشكان خانواده در طرح بیمه روستایی را بالاتر از بخش دولتی برشمرد و در ادامه اظهار امیدواری كرد كه با افزایش میزان پرداختی كیفیت عملكرد هم افزایش یابد درغیراین صورت به ختم قرارداد منتهی خواهد شد.

دكتر مقیمی، با بیان این كه تاكنون در برخی از نقاط به علت عملكرد نامناسب پزشكان خانواده شاهد ختم قراردادهای آنان بوده‌ایم، افزود: از سوی دیگر ارایه فعالیت مناسب در سایر نقاط به افزایش 20 درصدی پرداخت‌ها منتهی شده است.

وی، افزود: چنانچه عملكرد ارایه شده زیر 70 درصد از انتظارات ما باشد در مرحله نخست تذكر و در صورت استمرار به لغو قرارداد منجر می شود.

رییس گروه ساختار مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت، به عقد قرارداد فیمابین وزارت بهداشت و رفاه اشاره كرد و افزود: بر مبنای تعداد دفترچه‌های بیمه روستاییان مبلغی تحت عنوان سرانه مشخص و در اختیار ادارات كل بیمه خدمات درمانی استان قرار می‌گیرد.

وی، میزان سرانه روستاییان در سال‌ جاری را 9 هزار و 700 تومان عنوان كرد و افزود:‌ سهم پزشكان خانواده از این میزان به طور میانگین 44 درصد است.

دكتر مقیمی، به فاكتور‌هایی چون ضریب محدودیت، فاصله از مركز، ‌تعداد روستاهای تحت پوشش و در نهایت عملكرد موثر در میزان دریافتی اشاره كرد و افزود: بدین ترتیب احتمال افزایش دریافتی تا 3 برابر وجود دارد.

رییس گروه ساختار مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت، در ادامه درباره شیوه محاسبه دستمزد پزشكان خانواده توضیح داد: در ابتدا مبلغی بر مبنای قرارداد پیمانی به عنوان دستمزد به آنان پرداخت و مابه التفاوت قرارداد پیمانی با كل حقوقی كه براساس فرمولی از پیش تعیین شده است(با در نظر گرفتن ضریب محرومیت فاصله از مركز، تعداد روستاهای تحت پوشش و در نهایت عملكرد) تحت عنوان كارانه ویژه به آنان پرداخت می‌شود.

وی، با تاكید براین كه از این میزان 70 درصد در پایان ماه و 30 درصد پس از پایان سه ماه پرداخت می‌شود، گفت: اما در ابتدای امسال به علت وجود مشكلات اعتباری پرداختی‌ها به درستی انجام نگرفت.

به گفته دكتر مقیمی، در شش ماهه دوم سال 80 درصد این مبلغ در پایان ماه و 20 درصد در پایان سه ماه پرداخت می‌شود.

رییس گروه ساختار مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت، با بیان این كه نتایج پایش سال گذشته طرح پزشك خانواده حاكی از بهبود شاخص‌های بهداشتی چون میزان مرگ و میر مادران، كودكان زیر پنج و یك سال از آغاز این طرح است، افزود: نتایج ارزشیابی هم در 2 تا 3 ماه آینده اعلام می‌شود.

دكتر مقیمی، با اشاره به افزایش شمار پزشكان درگیر در طرح بیمه روستاییان از یك هزار و 300 به 5 هزار و 500 نفر، گفت: ‌بدین ترتیب میزان دسترسی به خدمات سلامت هم افزایش یافت.

رییس گروه ساختار مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت، با بیان این كه معاونت آموزشی این وزارتخانه هم مكلف است تا تسهیلاتی را برای ادامه تحصیل پزشكان مناطق روستایی فراهم كند در پایان یادآور شد: نتایج طرح در شش ماهه دوم سال اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha