چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰

نماینده مردم نور و محمودآباد تصریح کرد:انتظار ما این بود که با تغییر دولت و مسئولان، امسال اتفاق تازه ای در حوزه طرح‌های سالم‌سازی بیفتد. اما آنچه در عمل شاهدش بودیم نشان داد که روند گذشته امسال نیز تکرار شد. به طوری که آمار نگران‌کننده تعداد کشته‌ها همچنان افزایش پیدا می‌کند.

سلامت نیوز: نماینده مردم نور و محمودآباد تصریح کرد:انتظار ما این بود که با تغییر دولت و مسئولان، امسال اتفاق تازه ای در حوزه طرح‌های سالم‌سازی بیفتد. اما آنچه در عمل شاهدش بودیم نشان داد که روند گذشته امسال نیز تکرار شد. به طوری که آمار نگران‌کننده تعداد کشته‌ها همچنان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،تابستان سال 93 رو به پایان است و تا چند هفته دیگر تب مسافرت تابستانی شهروندان به مناطق تفریحی کشور به تدریج فروکش می‌کند. در میان مقاصد مختلف گردشگری، آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد سواحل دریای خزر از جمله مناطق مورد نظر گردشگران برای گذران تعطیلات تابستانی بوده است. به گونه‌ای که بنا به گفته مرتضی میرباقری، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، سالانه 25 میلیون گردشگر به 3 استان مازندران، گلستان و گیلان وارد می‌شوند. به طور حتم، یکی از دلایل حضور حجم گسترده گردشگران در این استان‌ها استفاده از امکانات سواحل دریای خزر و شنا در این مناطق است. بر همین اساس نیز طی چندین دهه گذشته، مسئولان استانی در تلاش بودند تا با اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا و به‌کارگیری ناجیان غریق بستر‌های لازم را برای حضور امن گردشگران در سواحل دریا فراهم کنند. طرحی که بر خلاف اهداف اولیه خود هرساله با اعلام نگرانی مسئولان از کمبود بودجه، عدم همکاری دستگاه‌های مختلف و نامشخص بودن متولیان اجرای طرح، آغاز به کار می‌کند.
 خزر همچنان قربانی می‌گیرد
اشتغال‌زایی و کسب درآمد از سواحل دریا ازجمله سیاست‌هایی است که در بسیاری از کشور‌های دنیا به‌منظور جذب توریست دنبال می‌شود. سواحل دریای مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در همین راستا هر ساله با آغاز اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا بخش‌های مختلف این طرح به بخش خصوصی سپرده می‌شود تا با اجاره ساحل دریا و استفاده از ناجیان غریق به ویژه در شهرک‌های خصوصی، خدمات لازم را به مسافران ارائه دهند. این امر در حالی است که بنا بر اخبار موجود، طرح سالم‌سازی دریا در چند سال گذشته با مشکلاتی چون کمبود ناجیان غریق در مقایسه با تعداد طرح‌ها و ناتوانی از پرداخت حقوق این افراد روبه‌رو بود. به طور حتم، مشکلات مربوط به کمبود امکانات و نیرو در طرح‌های سالم‌سازی پیامد‌های بسیاری ازجمله افزایش تعداد کشته‌ها در دریا را در این چندساله به همراه داشت. ضمن اینکه کم‌توجهی مسئولان به ایمن‌سازی و نظارت بر مناطق کور یا خطرناک هم هرساله به آمار غرق‌شدگان در دریای خزر می‌افزاید. چنانکه طبق آمار پزشکی قانونی کشور، در سال 91، هزار و 74 مورد مرگ بر اثر غرق‌شدگی در کشور ثبت شده که سهم استان مازندران با 215 مورد بیشتر از همسایه‌های استانی خود بود. همچنین، گیلان با 107 مورد و استان گلستان با 45 مورد غرق‌شدگی، خزر را به قتلگاهی برای هوادارانش تبدیل کرد. در سه ماهه نخست سال 92، 92 نفر در دریا جان باختند که طبق گزارش منابع معتبر محلی و قانونی، عمده این غرق‌شدگی‌ها (71 مورد) در خارج از طرح سالم‌سازی دریا روی داده است. علاوه بر این، آمار‌های منتشرشده سازمان پزشکی قانونی کشور حاکی از این است که در فاصله سال‌های 1380 تا 1389، 12 هزار و 375 نفر در آب‌های کشور غرق شده‌اند. ضمن اینکه از دهه هشتاد تا به حال در هر سال به طور متوسط هزار و 237 نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند.
 نگرانی از افزایش تعداد غرق‌شدگان
به‌رغم وعده مسئولان استانی بر نظارت و اجرای مکانیزم‌های رفاهی برای آسایش مسافران و حفظ جان آنها، آمار غرق‌شدگان در دریای خزر، امسال نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرد. مبتنی بر آخرین آمار موجود، در مردادماه سال جاری ۴۱ نفر در دریای مازندران جان خود را از دست داد‌ه‌اند. همچنین، در مجموع از اول خرداد تا سوم شهریورماه سال ‌جاری هم ۶۱ نفر شامل ۵۹ نفر مرد و دو زن در سواحل دریای مازندران غرق شد‌ه‌اند. در همین رابطه، معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران با ابراز نگرانی درباره وضعیت و تعداد غرق‌شدگان دریا در این استان گفت: آمار غرق‌شدگان در مردادماه رشد غیرقابل باوری پیدا کرده است.علیرضا یونسی با اشاره به اینکه بالاترین آمار غرق‌شدگان مربوط به شهرستان محمودآباد با 12 نفر است بیان داشت: چالوس با هشت نفر، بابلسر با هشت نفر، عباس‌آباد و نور و نوشهر با پنج نفر، فریدونکنار دو نفر، تنکابن، رامسر، ساری و جویبار با یک نفر در ردیف‌های بعدی قرار دارند. این مسئول با اشاره به اینکه وضعیت غرق‌شدگان در مرداد قابل پذیرش نیست، افزود: برای ما دردناک است که حتی یک نفر غرق شود و ابتدا من مسئول هستم و سپس سایر دست‌اندرکاران طرح دریا که باید پاسخگو باشند.
 نمی‌توان مشکلات طرح سالم‌سازی را انکار کرد
مهدی ولی‌پور، مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران با اشاره به اقدامات این سازمان در طرح سالم‌سازی دریا می‌گوید: سازمان ما از 13 خرداد امسال تا هفته اول مهر در تمامی سواحل مجاز و غیرمجاز به منظور خدمت‌رسانی به مردم حضور دارد. او در ادامه عنوان می‌کند: تا به حال نیروهای گشت سیار و پیاده سازمان امداد و نجات در  44 منطقه ممنوعه شنا حضور داشته‌اند و تلاش کرده‌ایم تا آنجا که می‌توانیم مردم را از شناکردن در مناطق ممنوعه منصرف کنیم. ولی‌پور با اشاره به برخورد‌های مردمی در این زمینه مطرح می‌کند: در بسیاری از موارد مسافران با ماموران ما درگیر و به هر شکل وارد آب شده‌اند. حتی در مواردی مسافران در ساعات پایانی شب که امداد و نجات و ناجیان حضور ندارند برای شنا وارد آب می‌شوند که تحت این شرایط کاری از ما ساخته نیست. او در پایان با اشاره به نقش اطلاع‌رسانی به مردم می‌گوید: ما از تمام توان خود استفاده کرده‌ایم اما تا زمانی که مردم آموزش‌های لازم را نبینند، آمار کشته‌شدگان بالا است.

نماینده مردم نور و محمودآباد هم با انتقاد از عملکرد مسئولان استان در اجرای طرح‌های سالم‌سازی می‌گوید: غرق‌شدن ساکنان محلی و مسافران در دریای خزر موضوع جدیدی نیست. متاسفانه درحال حاضر، سازمان درستی برای اداره امور ساحل و دریا وجود ندارد.

عبدالوحید فیاضی در ادامه تصریح می‌کند: اگر چه اجرای طرح سالم‌سازی دریا به عهده وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌هاست، هر ساله تعداد قابل‌توجهی در دریا غرق می‌شوند و تعداد زیادی را عزادار می‌کنند. او همچنین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد پیش از شروع فعالیت طرح عنوان می‌کند: فرمانداری و استانداری، پیش از آغاز به کار طرح جلسات متعددی گذاشتند و وعده دادند تا با رفع نواقص سال‌های گذشته، میزان تلفات امسال کاهش یابد. فیاضی مطرح می‌کند: انتظار ما این بود که با تغییر دولت و مسئولان، امسال اتفاق تازه ای در حوزه طرح‌های سالم‌سازی بیفتد. اما آنچه در عمل شاهدش بودیم نشان داد که روند گذشته امسال نیز تکرار شد. به طوری که آمار نگران‌کننده تعداد کشته‌ها همچنان افزایش پیدا می‌کند. نماینده نور و محمودآباد همچنین می‌گوید: نمی‌توان مشکلات طرح در سال‌های گذشته را انکار کرد. به طور مثال، سال گذشته به دلیل مشکلات مالی هزینه ناجیان غریق با تاخیر پرداخت شد. ضمن اینکه مسئولان شهری به ویژه شهرداری در این مورد آن گونه که باید عمل نمی‌کنند. در این مورد به یقین نیاز به اقدامات جدی‌تر داریم. فیاضی در پایان با اشاره به غرق‌شدن تعداد بسیاری از مسافران در مناطق کور و عدم حضور ناجیان غریق در این مناطق عنوان می‌کند: بسیاری از مسافران اطلاع کافی درباره نقاط مجاز و غیرمجاز شنا ندارند. بر همین اساس اولویت مسئولان باید بر تدارک مکانیزم‌های لازم به منظور جلوگیری از شنای مردم در مناطق کور قرار بگیرد. متاسفانه تا به حال شاهد اقدام چشمگیری نبوده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha