چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 119467

قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه پیشگیری از حضور سفیران آموزش خودمراقبتی در مدارس کشور خبرداد.

سلامت نیوز:  قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه پیشگیری از حضور سفیران آموزش خودمراقبتی در مدارس کشور خبرداد.

به گزارش سلامت نیوز،دكتر ناصر كلانتری، قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت در برنامه «ره آورد» کاری از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه در طرح تحول نظام سلامت حوزه درمان، قدم های بسیار بزرگی برداشته شده است و می توان گفت به بخشی از اهداف طرح تحول نظام سلامت دست یافتیم. جا دارد حوزه بهداشت و پیشگیری نیز برای کمک و حمایت از بخش درمان وارد عمل شود و بنحوی میزان بروز و شیوع بیماری را کاهش دهد. ما باید به سمت پیشگیری حرکت کنیم و منتظر نباشیم مردم بیمار شوند و به بیمارستان بیایند و ما در مورد درمان آنها تسهیلاتی قائل شویم و هزینه درمان را کاهش دهیم.
کلانتری مهم ترین بسته خدماتی در طرح تحول نظام سلامت در حوزه پیشگیری را خودمراقبتی دانست و گفت: در این مرحله می بایست به ارتقای سواد سلامت جامعه دست یابیم. یعنی افراد برای حفظ جان خودشان طوری حرکت کنند که بیماری در جامعه کم تر شود. از این رو توجه به سبک و شیوه زندگی سالم یعنی بهره گیری از تغذیه سالم، ورزش و تحرک بدنی و همچنین دوری از دخانیات را در زندگی مان لحاظ کنیم.
وی ادامه داد: به طور نمونه کاهش میزان مصرف نمک که در حال حاضر در کشور نزدیک به 5 الی 6 برابر مقدار استاندارد جهانی نمک مصرف می کنیم، یا مصرف فست فود، نوشابه که میانگین مصرف سالانه ایرانیان 33 لیتر به ازای هر نفر است که این میزان در جهان 30 لیتر است. باید توجه داشته باشیم که این امر باعث عارضه هایی چون فشارخون بالا، سکته قلبی، سکته مغزی و ... می شود که اگر بتوانیم بسته خودمراقبتی را اجرا کنیم، امیدوار خواهیم بود که از ساختن و تولید بیماری در جامعه جلوگیری کرده ایم.
این مقام مسئول با بیان این که بیمارستان ها و منابع مالی کشور، تکاپوی این همه بیمار را نخواهد داشت، گفت: اگر جامعه را به سمت کاهش بیماری ها سوق ندهیم تا چه زمانی می توانیم درمان را برای آن ها رایگان کنیم. بنابراین باید به امر پیشگیری از بیماری ها، ارتقای سواد سلامت جامعه و جدی گرفتن خودمراقبتی از سوی مسئولان و مردم، توجه بیش تری داشته باشیم که در این راه از سازمان صدا و سیما و سفیران آموزشی که دانش آموزان مدارس هستند که در خانواده مطالب آموزشی را به اعضای خانواده ارائه می دهند، کمک خواهیم گرفت.
کلانتری در ادامه به غربالگری در مراکز بهداشتی سراسر کشور اشاره و بیان کرد:با غربالگری افراد، کسانی که عوامل خطر بیماری هایی چون فشارخون بالا، دیابت و ... را دارند، شناسایی می شوند و با ارائه آموزش های لازم شروع به درمان و پیشگیری از بیماری های مزمن می کنیم. از میان 5 مرکز بهداشتی یک مرکز ویژه نیز خدمات مشاوره ای و روان شناسی درباره رژیم غذایی  و اختلالات رفتاری به افراد ارائه می شود.
 قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت یکی از مشکلاتی که کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند را آسیب های اجتماعی برشمرد و اظهارکرد: اعتیاد، خشونت، بد رفتاری با کودکان و زنان، فرار از خانه و ... از جمله آسیب های اجتماعی هستند که در کنار بیماری ها به جوامع افزوده شدند که در این زمینه اگر احساس کنیم خانواده ای ممکن است در معرض چنین آسیب های قرار بگیرد از طریق مشاوران مراکز بهداشتی سراسر کشور آن ها را راهنمایی و هدایت می کنیم که در صورت مزمن بودن، آن ها را به مرحله دوم و درمان هدایت می کنیم.
گفتنی است، برنامه «ره آورد» کاری از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 18 الی 18:40 از موج اف ام ردیف 102 مگاهرتز تقدیم شنوندگان صدای دانش، نشاط و آرامش می شوذ.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha