رییس هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی از کاهش سن ابتلا به سرطان پستان در زنان ایرانی خبر داد و گفت: از این رو دیگر سن، فاکتور محافظت کننده از این بیماری نیست.

سلامت نیوز: رییس هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی از کاهش سن ابتلا به سرطان پستان در زنان ایرانی خبر داد و گفت: از این رو دیگر سن، فاکتور محافظت کننده از این بیماری نیست.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر بهزاد رحمانی با بیان اینکه زمانی در سنین زیر 30 سال کمتر شاهد بروز توده‌های بدخیم پستانی بودیم، اظهار کرد: اما امروز در زنان 20 سال هم باید به وجود توده‌های بدخیم شک کرد.

وی با بیان اینکه ارزیابی‌ها در بیماران پرخطر باید از سنین 20 سال و بالاتر آغاز شود، ادامه داد: وراثت، سن دیررس بارداری و ازدواج و استعمال دخانیات از عوامل خطر برای سرطان پستان بشمار می‌روند.

رییس هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه اگر مادری سابقه ابتلا به سرطان پستان داشته باشد دختر وی تا 5 برابر جمعیت عادی در معرض ابتلا به سرطان پستان است، افزود: بهترین روش برای تشخیص زودهنگام، معاینه خود بیمار است که نسبت به دیگر روش‌ها سهول الوصول‌تر و آسان‌تر است.

رحمانی با تاکید بر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی جهت تشخیص زودهنگام این بیماری، گفت: در این زمینه سونوگرافی ارزش بسیار و ماموگرافی نقش تثبیت کننده را دارد. در موارد مشکوک می‌توان از MRI استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سرطان مری و ریه از دیگر سرطان‌های شایع در ایران است، ادامه داد: سرطان ریه پیشقراول مرگ در میان سرطان‌هاست.

رییس هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها به علت سرطان ریه است، افزود: در نوعی از سرطان ریه 99 درصد افراد سابقه مصرف طولانی مدت سیگار را دارند که آمار بسیار زیاد و معناداریست.

رحمانی با بیان اینکه براساس بررسی‌های تجربی، میزان تاثیر قلیان در بروز سرطان ریه و حنجره کمتر از سیگار نیست، گفت: در افراد سیگاری سرفه عارضه شایعی است. هرچند سرفه نخستین علامت سرطان ریه است اما متاسفانه افراد سیگاری به سرفه اهمیت نمی‌دهند.

وی افزود: در افراد غیرسیگاری سرفه بیش از 2 هفته ارزش بررسی را دارد، اما وجود خون در خلط از علائم دیررس بشمار می‌آید. سرطان ریه در مراحل اولیه قابلیت شناسایی و درمان را دارد. بنابراین افزایش آگاهی عمومی و ارتقای سطح آگاهی نقش مهمی در تشخیص زودهنگام و درمان موثر دارد.

رحمانی با بیان اینکه سرطان مری از سرطان‌های شایع در کردستان، مازندران، گلستان و خراسان است، گفت: این استان‌ها برروی کمربند سرطان مری قرار دارند که بیشترین علت آن ژنتیکی است.

نهمین کنگره سراسری انجمن جراحان عمومی ایران با هدف نگرشی بر جراحی‌های کاربردی سرطان‌ها و با حداکثر امتیاز بازآموزی ویژه پزشکان عمومی و رشته‌های جراحی دوم تا چهارم مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • samane ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    ترکمنستان جزء استان های ایرانه؟!!