ایران کشوری زلزله خیز است. زلزله طلاق چند سالی است که در ایران راه افتاده است و گسل های طلاق بر پیکره جان جامعه ایران فعال شده است. آماری که سازمان ثبت احوال کشور تا پایان اردیبهشت ماه 1393منتشر کرده است، 21584 بوده است.

بحران اعتیاد، جایگزین مشکلات جنسی در طلاق های ایرانی

سلامت نیوز: ایران کشوری زلزله خیز است. زلزله طلاق چند سالی است که در ایران راه افتاده است و گسل های طلاق بر پیکره جان جامعه ایران فعال شده است. آماری که سازمان ثبت احوال کشور تا پایان اردیبهشت ماه 1393منتشر کرده است، 21584 بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفاف،زمین لرزه را تصور کنید. وقتی زمین می لرزد به میزان شدت و ریشترش همه جا را ویران می کند. اگر خانه ای که ساخته ای پایه هایش سست شده باشد، با کوچکترین زلزله ای ویران می شود. در زندگی نیز زمین لرزه های بسیاری وجود دارد. زمین لرزه هایی که پایه های اصلی یک رابطه را سست می کند. همین که پایه های این خانه ی بنا شده سست و سست تر شود، خانه نیز بر سر اهالیش خراب خواهد شد. آن موقع است که اهالی خانه فرار را بر قرار ترجیح می دهند. جدایی را تنها راه حل این ماجرا می دانند و طلاق تنها چیزی است که از این معادله خارج می شود.

ایران کشوری زلزله خیز است. زلزله طلاق چند سالی است که در ایران راه افتاده است و گسل های طلاق بر پیکره جان جامعه ایران فعال شده است. آماری که سازمان ثبت احوال کشور تا پایان اردیبهشت ماه 1393منتشر کرده است، 21584 بوده است.

همگان، طلاق را رایج ترین و قانونی ترین راه‌حل برای عدم سازش زن و شوهر، فرو ریختن ساختار زندگی خانوادگی، قطع پیوند زناشویی و اختلال ارتباط والدین با فرزندان می دانند. در حقیقت همانگونه که پیوند بین افراد طبق آیین و قراردادهای رسمی و اجتماعی برقرار می‌شود، اگر طرفین نتوانند به دلایل گوناگون شخصیتی، محیطی و اجتماعی و … بایکدیگر زندگی کنند به ناچار طبق مقررات و ضوابطی از هم جدا می‌شوند.

از این نظر خانواده همچون عمارتی است که زن و شوهر ستون‌های آن را تشکیل می‌دهند و فروریختن هرستون استحکام و استواری عمارت را دچار تزلزل و گسستگی می‌کند.

طلاق با این دید، یکی از غامض‌ترین پدیده‌های اجتماعی، ارکان خانواده را در هم ریخته و بیشتر اثرات مخرب خود را بر روی فرزندان برجای می‌گذارد. طلاق گسستن و فروپاشیدن و نابودی کانون گرم و آرام‌بخش زندگی است که اثرات جبران ناپذیری بر اعضاء خانواده می‌گذارد.

طلاق در هر جامعه ای دلایل گوناگون دارد. پروفسور باهر بنیانگذار مکتب رفتارشناسی و مشاور، درباره علل طلاق در ایران می گوید:

"عواملی مثل فقر، نارضایتی های جنسی، اعتیاد، خشونت های خانگی زوج ها را کم تحمل و خسته می کند و زندگی خانوادگی با این احساس های منفی سخت می شود و در چنین شرایطی دیگر زوج نمی توانند به آسانی از کنار مشکلات و چالش های زندگی بگذرند یا آنها را با کمک هم حل کنند بلکه در مواجهه با مسائلی مانند دخالت های خانواده های یکدیگر در زندگی مشترک شان یا با بهانه هایی مانند عملی نشدن شروط ضمن عقد، از هم جدا شوند."


[quote-left]بیش از نیمی از طلاق ها بر اثر اعتیاد یکی از زوجین روی می دهد و هر روز نیز بر میزان آن افزوده می شود که شاید یکی از علل افزایش آن ارزانی مواد مخدر صنعتی در ایران باشد. [/quote-left]

آمارها چه می گویند؟

اما آمارها تا سال 91 گویای این بودند که مشکلات جنسی در صدر دلایل علل جدایی و طلاق در ایران است. در سال 89، مشکلات جنسی 78 درصد از علل طلاق را در ایران به خود اختصاص داده است. اما این آمار رفته رفته با کاهش نسبی طلاق در جامعه ایران کمی رو به تغییر نهاده است.

بر طبق آماری که در سال 90‌ منتشر شده است، 142841 طلاق در ایران به ثبت رسیده است. همچنین بررسی پرونده های طلاق در کشور در سال 90 نشان می دهد، طلاق با رشدی 6 درصدی نسبت به سال های پیش از آن نیز همراه بوده به طوری که هر ساعت 16 زوج طلاق خود را به ثبت رسانده اند. همچنین در این سال، مشکلات جنسی، فقر مهارت های ارتباطی و خیانت از مهمترین دلایل طلاق در ایران بوده است.

اما آمار طلاق در سالهای بعد از آن به خصوص در سال 93 رنگ و رویی متفاوت به خود گرفته است. مدیرکل دفتر جمعیت، آمار و اطلاعات مهاجرتی سازمان ثبت احوال کشور در 18 خرداد 93 اعلام کرد که: "طی دو ماه اخیر در سال جاری در هر ساعت 15 واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده و استان تهران بیشترین میزان طلاق را داشته است."

از سویی دیگر در ابتدای سال جاری عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و خانم شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از رشد عامل اعتیاد در بروز طلاق در جامعه خبر دادند و اعلام کرده اند که "55 درصد از طلاق ها به دلیل اعتیاد در کشور رخ داده اند".

از این رو با قیاس آمارهایی که در طی چند سال اخیر از میزان طلاق در ایران حکایت دارد چنین نتیجه ای حاصل می شود که روند طلاق در سال های اخیر به خصوص اوایل امسال نسبت به سال 85 کاهش چشمگیری داشته است. همچنین آماری که از علل طلاق در سالهای اخیر گزارش می شود نشان می دهد که مشکلات جنسی که در سال های قبل به عنوان مؤثرترین عامل طلاق در ایران بوده است امروزه به طور چشمگیری کاهش داشته است و این حکایت از این دارد که زوج ها توانسته اند بر این موضوع فائق آیند و بر آن غلبه کنند. افزایش مراکز مشاوره جنسی و زناشویی شاید یکی از دلایل کاهش این علت شده باشد.

اما برخلاف این، آنچه که باعث نگرانی می شود، جایگزین شدن اعتیاد به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی طلاق در ایران است. با توجه به آمارهایی که منابع رسمی از علل اصلی طلاق در ایران می دهند، بیش از نیمی از طلاق ها بر اثر اعتیاد یکی از زوجین روی می دهد و هر روز نیز بر میزان آن افزوده می شود که شاید یکی از علل افزایش آن ارزانی مواد مخدر صنعتی در ایران باشد. مواد مخدری که نه تنها پول زیادی برای خرید آن لازم نیست بلکه به راحتی نیز در دسترس همگان قرار دارد.

‫اما در آخر سوالی مطرح است و آن اینکه آیا این آمار تکان دهنده از این واقعه توجه مضاعف مسئولین را بر نمی افکند؟ یا هم چنان به این روند ادامه خواهیم داد و باعث متزلزل شدن استحکام این جامعه کوچک مقدس خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha