پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ارائه گزارشی جامع از مسائل اجتماعی با موضوع اعتیاد روز چهارشنبه در دستور کار هیات وزیران قرار دارد، گفت: «این اتفاق خوبی است و قبلا سابقه نداشته که مسائل اجتماعی در دستور کار هیات وزیران قرار بگیرد.»

طراحی پانسیون‌های ویژه کودکان بهزیستی

سلامت نیوز: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ارائه گزارشی جامع از مسائل اجتماعی با موضوع اعتیاد روز چهارشنبه در دستور کار هیات وزیران قرار دارد، گفت: «این اتفاق خوبی است و قبلا سابقه نداشته که مسائل اجتماعی در دستور کار هیات وزیران قرار بگیرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،علی ربیعی در نشستی که با سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان در معرض آسیب داشت، از طراحی پانسیون‌های ویژه کودکان کار خبر داد و با اشاره به وجه تمایز دولت یازدهم گفت: «نخستین وجه تمایز این است که دولت مسائل اجتماعی را به رسمیت می‌شناسد. پاک نکردن صورت مساله بخش مهمی از گام برداشتن برای حل مساله است و از طرح غلوآمیز مشکلات جلوگیری می‌کند و از دشواری مسائل می‌کاهد.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ارائه گزارشی جامع از مسائل اجتماعی با موضوع اعتیاد در روز چهارشنبه در دستور کار هیات وزیران قرار دارد، گفت: «این اتفاق خوبی است و قبلا سابقه نداشت که مسائل اجتماعی در دستور کار هیات وزیران قرار بگیرد. سعی می‌کنیم سازوکارهای مناسبی را برای پیگیری مسائل اجتماعی در نظر بگیریم و دنبال کنیم.» ربیعی در ادامه به راه‌اندازی سایت گفت‌و‌گوی اجتماعی اشاره و عنوان کرد: «قصد داریم باب گفت‌وگو پیرامون مهم‌ترین مسائل اجتماعی را باز کنیم. پرداختن به موضوعات اجتماعی بدون همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد و بهره‌مندی از نظرات کارشناسان امکان‌پذیر نیست. معتقد به تاثیر نهادهای مدنی در سیاستگذاری‌های اجتماعی هستیم.»

وی در ادامه با بیان اینکه اصلاح لایحه مربوط به ساماندهی وضعیت معلولان را به‌عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی دولت به تاخیر انداخته‌اند تا از خود معلولان در تدوین اصلاح لایحه برای مجلس کمک بگیرند، گفت: «تصور می‌کنم با توجه به اینکه خود معلولان درگیر سیاستگذاری بودند رضایتمندی از این قانون بالا باشد.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: «دیدگاه دیگر دولت یازدهم، ‌گذار از دولتی عمل کردن و به سمت اجتماعی عمل کردن در شناخت مسائل اجتماعی است. هرچند دولت اختیارات زیادی دارد، اما حل مسائل اجتماعی را باید اجتماعی کرد و به سمت درگیر کردن نهادهای اجتماعی پیش رفت.» ربیعی با بیان اینکه قصد داریم خانواده را نیز به‌عنوان بنیانی‌ترین نهاد جامعه در کنار دولت، نهادهای مدنی و دستگاه‌های اجرایی درگیر حل مسائل اجتماعی کنیم، گفت: «باید برای مسائل اجتماعی در عرصه اجتماعی تصمیم‌گیری شود. متاسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که مسائل در عرصه خودشان پیگیری نمی‌شود. مثلا موضوعات اجتماعی در عرصه سیاسی طرح می‌شوند.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه برخورداری از یک سیاست رفاهی روشن و مشخص از خصلت‌های دولت یازدهم است، گفت: «به‌عنوان مثال مساله حمایت غذایی و کالایی از نیازمندان ازجمله سیاست‌های رفاهی دولت بود که به صورت مشخص برنامه‌ریزی شد و به اجرا درآمد. باید توجه داشت که اگر هر شخصی در هزار روز اول زندگی‌اش تغذیه مناسبی نداشته باشد در آینده هزینه‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی به دولت تحمیل خواهد کرد.» ربیعی با بیان اینکه برای نخستین‌بار کمیسیون شورای عالی رفاه را در دولت تشکیل دادیم، گفت: «امیدواریم نتایج خوبی از این شورا به دست بیاید.» وی در ادامه به مروری بر انتقادات و پیشنهادهای مطرح‌شده در این جلسه از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد پرداخت و توضیحاتی در این مورد ارائه کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اعلام آماری مبنی‌بر شناسایی 27 نوع کار کودک در کشور، گفت: «باید توجه کرد که بخشی از این وجوه خشونت کار را ندارند، به‌عنوان مثال اموری که در روستاها انجام می‌شود بخشی از روال جاری زندگی هستند، به همین خاطر باید به این موضوع واقعی نگاه کرد.»

ربیعی با اشاره به آمارهای غیررسمی درباره کودکان بازمانده از تحصیل گفت: «در حال حاضر مطالعات جدی پیرامون تحصیل و بازماندگان از تحصیل در کمیسیون اجتماعی دولت در دست انجام است. متاسفانه آمارهایی که وجود دارد شایسته کشور نیست، شاید اگر نهادهای مدنی درگیر امر آموزش می‌شدند دیگر این آمارها را شاهد نبودیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha