پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵

شاید بتوان گفت تغییر نقش زنان در جامعه، جذاب به نظر رسیدن، اثر لاغر كنندگی، بیكاری، تنهایی و ناراحتی های روانی از جمله مهم ترین دلایل گرایش زنان به سیگار است. گرچه خطرهای مربوط به سیگار، فراجنسیتی است با این حال افزایش مصرف در میان زنان و دختران ایرانی یك هشدار جدی به شمار می رود.

گرایش هشداردهنده زنان به سیگار

سلامت نیوز: شاید بتوان گفت تغییر نقش زنان در جامعه، جذاب به نظر رسیدن، اثر لاغر كنندگی، بیكاری، تنهایی و ناراحتی های روانی از جمله مهم ترین دلایل گرایش زنان به سیگار است. گرچه خطرهای مربوط به سیگار، فراجنسیتی است با این حال افزایش مصرف در میان زنان و دختران ایرانی یك هشدار جدی به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،كام های سنگین او را از دنیای اطرافش جدا می كند و فرصتی كوتاه برای رهایی از فشارهای روزانه می دهد. سیگاری كه بر لب می نشیند و با اشاره یی روشن می شود نیكوتین را در خونش به جریان می اندازد و او فارغ از تمام مضراتی كه می داند به كشیدنش ادامه می دهد.


    داستان هر روز میلیون ها ایرانی كه با وجود همه آگاهی رسانی ها، سیگار از آنها جدا نمی شود. سیگار كه روزگاری تابوی جوامع به شمار می رفت امروزه در هر سن و جنسیتی و در تمام كافه ها و رستوران ها، گذرگاه های عمومی، پارك ها، دانشگاه ها، پادگان ها و حتی مدارس و مساجد استفاده می شود. كشیدن سیگار یك اعتیاد ذهنی است. برای ترك سیگار تنها چیزی كه لازم است از فرد سیگاری گرفته شود، انگیزه و هوس سیگار كشیدن است. به دست آوردن توانایی غلبه بر استرس عمده دلیل روی آوردن به استعمال دخانیات است. همچنین تنهایی، بیكاری و نداشتن تفریح مناسب، جمع های همسالان، احساس استقلال و بزرگی و كاهش وزن از دیگر دلایل استفاده از سیگار به شمار می رود.


    سال هاست كه پزشكان بر مضرات سیگار تاكید می كنند. افزایش احتمال ابتلابه انواع سرطان ها به خصوص سرطان ریه، افزایش ضربان قلب و غلظت و فشار خون، كاهش توانایی های حركتی، پیر و چروك شدن پوست و بوی نامطبوع دهان بخشی از هزینه یی است كه سیگاری ها برای لذت بردن از این اعتیاد پرداخت می كنند. اعتیادی كه شایع ترین و بدترین نوع اعتیادهاست. با وجود آنكه سیگار و تنباكو به عنوان دومین علل مرگ و میر در جهان شناخته شده است ولی به گفته وزارت بهداشت رژیم غذایی نامطلوب، فشار خون بالا، توده بدنی بالا، تحرك ناكافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، كلسترول بالا، خطرات شغلی و مواد مخدر، 10 عامل خطرزای مرگ در ایران هستند. هرچند آلودگی هوای شهرهای ایران به اندازه سیگار كشیدن در ابتلابه انواع سرطان و مرگ شهرنشینان موثر است ولی پروسه طولانی تر آسیب رسانی آلودگی هوا نسبت به مصرف سیگار منجر به تاكید مسوولان بهداشتی كشور بر ترك سیگار برای جلوگیری از شیوع انواع بیماری وابسته به دخانیات و كاهش هزینه های تحمیل شده به دولت و مردم شده است.


    كاهش سن آغاز به استعمال دخانیات از جمله نگرانی های اخیر جامعه است. رسیدن سن مصرف سیگار به 14 سال در میان پسران و 17 سال در میان دختران حاكی از ناكارآمد و ناكافی بودن آموزش های لازم در مدارس و عدم وجود نظارت دقیق خانواده هاست. تك فروشی در مغازه ها و دكه های فروش جراید، سیگار را برای نوجوانان سهل الوصول كرده است. گفته می شود 80 درصد درآمد دكه های فروش جراید از فروش سیگار است. نوجوانان برای نخستین بار در راه مدرسه و خانه یا در مهمانی ها، سیگار كشیدن را تجربه می كنند و از بیان لذت سیگار كشیدن در میان گروه همسالان خود، احساس غرور و بلوغ می كنند. حس اعتماد به نفس و تحسینی كه از بیان تجربیات به نوجوانان دست می دهد مانع ترك این تجربه شیرین می شود.


    خانه های مجردی و زندگی های دانشجویی یكی از عمده دلایل گرایش جوانان ایرانی به استعمال سیگار است. بسیاری از آنان استرس ناشی از امتحانات یا بیكاری را علت استفاده از سیگار بیان می كنند. سیگار كشیدن در خوابگاه ها و خانه های مجردی كه محیطی دور از خانواده و محدودیت هایش را برای جوانان و دانشجویان به همراه دارد، كم هزینه ترین روش پركردن اوقات فراغت به حساب می آید.


    همچنین شیوع استعمال سیگار در میان زنان از دیگر مباحثی است كه امروزه در تمام مجامع بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است. اهمیت نقش زنان در تربیت نسل آینده نكته یی است كه تمامی كارشناسان روی آن تاكید دارند. هنگامی كه برای نخستین بار زنان جوان سیگار را به مثابه مشعل آزادی شان در دست گرفتند و در خیابان های امریكا به حمایت از جنبش رهایی زنان قدم می زدند هرگز تصور نمی كردند این مشعل روزی تبدیل به خطری تهدید كننده برای جامعه زنان در دنیا شود. سیگار كه پیش از این در دست زنان مرفه جامعه دیده می شد امروزه در تمام گروه های سنی و درآمدی استفاده می شود. شاید بتوان گفت تغییر نقش زنان در جامعه، جذاب به نظر رسیدن، اثر لاغر كنندگی، بیكاری، تنهایی و ناراحتی های روانی از جمله مهم ترین دلایل گرایش زنان به سیگار است. گرچه خطرهای مربوط به سیگار، فراجنسیتی است با این حال افزایش مصرف در میان زنان و دختران ایرانی یك هشدار جدی به شمار می رود. با وجود آنكه سیگار كشیدن زنان در محیط های تفریحی و خودروهای شخصی امروزه چهره یی آشناست، اما شرم و خجالت و همچنین ترس از خانواده، این اعتیاد را به محیط های بسته تر كشانده است. پك های سریع در محیط های سربسته باعث رسیدن نیكوتین بیشتری به مغز این افراد شده و به همین دلیل زنان را در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان قرار داده است.
   
    سیگار، زنگ خطری برای ورزشكاران
    این روزها افزایش استعمال سیگار در بین زنان و مردان ورزشكار، زنگ خطر بزرگی برای جامعه ورزشی كشور و سطح سلامت جامعه است. انسداد عروق و كاهش اكسیژن رسانی به سلول ها، آن دسته از ورزشكارانی را كه به استعمال دخانیات می پردازند با خطر ایست قلبی روبه رو می كند. در واقع فرد، قبل یا بعد از انجام حركات ورزشی به جای اكسیژن، نیكوتین را وارد بدن خود می كند. در شرایطی كه ورزش كردن، خود یكی از روش های ترك سیگار است، درگیر شدن ورزشكاران با این اعتیاد معضلی غیرقابل انكار است كه باید به آن توجه بیشتری داشت.


    در مجموع بررسی الگوی اپیدمیك استعمال سیگار نشانگر افزایش استعمال دخانیات در تمام سطوح جامعه از هنرمند و روشنفكر و ورزشكار تا پایین ترین طبقات درآمدی و فرهنگی است. با احتساب افراد غیرسیگاری كه در معرض دود سیگار قرار می گیرند و نیز احتمال مساوی ابتلای این افراد به بیماری های مربوطه كه امری اثبات شده است، می توان رقم افرادی را كه از آسیب های سیگار رنج می برند فراتر از آمارهای موجود دانست. آنچه در این میان اهمیت بیشتری پیدا می كند كم فایده بودن تلاش پزشكان و انجمن های مبارزه با استعمال دخانیات است. با وجود نصب برچسب های هشدار دهنده، هیچ یك از افرادی كه پاكت سیگار را خریداری می كنند به مرگبار بودن سیگار اعتقادی ندارند. مصرف سالانه 70 میلیارد نخ سیگار به ارزش 100 میلیارد ریال نشان می دهد افزایش قیمت سیگار نیز نتوانست راهكار مفیدی برای كاهش مصرف آن باشد. از آنجایی كه تنها نیمی از واردات سیگار به وسیله شركت دخانیات صورت می گیرد و مابقی از طریق مرزهای غربی كشور وارد می شود، افزایش قیمت سیگار تنها توانست تقاضای سیگارهای ارزان تر كه به صورت قاچاق وارد می شوند را افزایش دهد.
    اشتغالزایی در صنعت تولید سیگارهای داخلی، درآمد هنگفت شركت دخانیات از راه واردات و فروش سیگار و همچنین درآمد مالیاتی دولت از سیگار، از جمله دلایلی است كه هیچ گاه نتوانست عرضه و فروش این محصول زیانبار را به حداقل برساند و آن را تبدیل به فراوان ترین و در دسترس ترین تفریح همه افراد جامعه كرد.
    از آنجایی كه ترك سیگار تنها با اراده شخصی امكان پذیر خواهد بود در سال های اخیر محصولاتی مانند سیگارهای الكترونیك و آدامس ها و برچسب های نیكوتین برای ترك سیگار به بازارهای جهانی وارد شدند. هرچند استفاده از این روش ها چون سیگارهای الكترونیك توانسته كمك شایانی به افراد سیگاری در ترك آن كند اما خود، كاملابی ضرر نیستند. تحقیقات نشان داده اند جذب نیكوتین الكترواسموك ها به دلیل وجود مخزن مایع در این سیگارها، سریع تر و بیشتر از سیگارهای معمولی است. علاوه بر این، تنها الكترواسموك موجود در بازار ایران ارزان ترین مدل آن است كه در آن حتی خبری از مخزن مایع نیز نیست.
    مصرف غذای سالم و تحرك فیزیكی لازم از جمله راهكارهایی است كه به اشخاص سیگاری توصیه می شود. از آنجایی كه مونواكسیدكربن موجود در سیگار می تواند منجر به كاهش جذب میزان كافی اكسیژن شود پزشكان برای افرادی كه توانایی ترك سیگار را ندارند رژیم های غذایی ای در نظر گرفته اند كه به كمك آنها بیاید. اسفناج و برگ چغندر از جمله مواد غذایی هستند كه می توانند نیاز بدن را به نیكوتین كاهش دهند. همراه داشتن و مصرف آجیل حاوی كشمش، انجیر خشك و بادام نیز به افراد سیگاری توصیه می شود.


    همچنین سیگار باعث از بین رفتن ویتامین C در بدن افراد می شود. جذب این ویتامین كه خود از بروز بیماری های قلبی و انواع سرطان جلوگیری می كند، با مصرف سیگار محدود شده و احتمال ابتلابه انواع بیماری ها افزایش می یابد. توصیه پزشكان به افراد سیگاری مصرف 2000 میلی گرم ویتامین C است این در حالی است كه میزان متعارف این ویتامین برای افراد سالم 60 میلی گرم در روز است.


    پس از ترك سیگار گردش خون و تعداد نبض فرد به حالت اولیه باز می گردد. همچنین ترك سیگار باعث پایین آمدن قند خون و باز شدن اشتهای فرد سیگاری می شود كه همراه با كاهش متابولیسم بدن در اثر ترك سیگار، اضافه وزن را در پی دارد. خشك شدن دهان، سرفه های طولانی و دردناك از جمله عوارض ترك سیگار است كه به سرعت برطرف خواهند شد. در عین حال می توان بی حالی، سرگیجه، بی حوصلگی و بی خوابی را در تمام افرادی كه سیگار را بعد از مدت طولانی ترك كرده اند، مشاهده كرد. این علایم به مرور زمان درمان خواهند شد. كارشناسان معتقدند اطلاع رسانی موثر و فرهنگ سازی تنها راهكار عملی كاهش عوارض سیگار است و محدودیت عرضه و استعمال دخانیات می تواند آثار زیانبار دیگری را در عرصه سلامتی و فرهنگ به دنبال داشته باشد. ترك سیگار علاوه بر سلامت جسم، سلامت روان و كاهش استرس را در میان افراد به دنبال دارد. همچنین با ترك سیگار توسط والدین این عادت از خانواده به فرزندان جوان تر منتقل نمی شود و می توان زندگی جوانان را از انواع دخانیات دور و پاك ساخت و آینده یی سالم را برای خانواده ها متصور شد. تغییر سبك زندگی، مصرف مواد غذایی سالم، داشتن تحرك لازم و ورزش و همچنین كنترل وزن روش هایی است كه در كنار عدم مصرف دخانیات می تواند سلامتی را به جامعه ایران هدیه كند.
   
    


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha