پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 119536

همیشه گفته‌اند که هر چیزی را به اندازه بخورید. مواد غذایی در انواع مختلف، ویتامین‌ها و مواد مغذی متفاوتی دارد که گنجاندن هر یک از آنها در رژیم غذایی، بخشی از ضروریات بدن را تامین می‌کند ولی از آنجا که همیشه و در همه حال باید تعادل را رعایت کرد، در مصرف انواع مواد غذایی نیز باید تعادل را حفظ کرد.

زیاده روی در مصرف این غذاها ممنوع

سلامت نیوز: همیشه گفته‌اند که هر چیزی را به اندازه بخورید. مواد غذایی در انواع مختلف، ویتامین‌ها و مواد مغذی متفاوتی دارد که گنجاندن هر یک از آنها در رژیم غذایی، بخشی از ضروریات بدن را تامین می‌کند ولی از آنجا که همیشه و در همه حال باید تعادل را رعایت کرد، در مصرف انواع مواد غذایی نیز باید تعادل را حفظ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،مطالعات نشان می‌دهد برخی مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و انواع فواید عالی برای بدن است، در صورتی که بیش از حد نیاز بدن مصرف شوند، نه‌تنها مفید نیست بلکه به بدن آسیب‌های جدی نیز وارد می‌آورد.

  پرتقال و گوجه‌فرنگی
پرتقال به‌عنوان یکی از مرکبات مفید و گوجه‌فرنگی در قالب ماده‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان طبیعتا بسیار مفید بوده و از بدن در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند ولی محققان معتقدند که به دلیل بالا بودن اسید موجود در این دو، مصرف بیش از حد پرتقال و گوجه‌فرنگی رفلاکس یا برگشت اسید معده را به دنبال دارد.
علاوه‌بر این، خطر زخم شدن لایه پوششی مری با مصرف بیش از اندازه این دو ماده افزایش می‌یابد. بنابراین، پزشکان مصرف دو پرتقال و دو گوجه‌فرنگی در روز را توصیه می‌کنند و افراد بهتر است در صورت داشتن علائم رفلاکس، از مصرف این دو ماده مغذی خودداری کنند.
  کنسرو ماهی تن
مصرف ماهی به دلیل ید و چربی‌های امگا 3 که دارد، بسیار توصیه می‌شود ولی پزشکان معتقدند که ماهی‌های کنسروی نسبت به سایر ماهی‌ها جیوه بالاتری داشته و مصرف مداوم آن توصیه نمی‌شود و بهتر است ماهی‌های تازه و غیرکنسروی را در رژیم غذایی قرار دهید. مصرف بیش از حد جیوه باعث بروز مشکلاتی در دید شده و شنوایی و تکلم افراد را با مشکل مواجه می‌کند و ماهیچه‌های بدن را ضعیف و هماهنگی آنها را کند می‌کند. در این میان توصیه می‌شود از ماهی‌هایی با جیوه کمتر مانند سالمون و میگو استفاده کنید.

  آب
کم‌آب شدن بدن خطرات زیادی را برای بدن به همراه دارد که در صورت عدم تامین آب از دست رفته بدن، فرد در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد. اما در این میان مصرف بیش از حد آب نیز می‌تواند مسمومیت با آب را به همراه داشته باشد. در واقع، مصرف زیاد آب باعث رقیق شدن سدیم در بدن و در نتیجه کاهش غیر عادی میزان سدیم خون می‌شود که این امر آسیب مغزی و حتی مرگ را به دنبال دارد.

  لوبیای سویا
مصرف لوبیای سویا به‌منظور کنترل مقدار کلسترول و فشار خون زمانی موثر واقع می‌شود که در حد اعتدال باشد. مصرف بالای لوبیای سویا در رژیم غذایی همچنین مانع از جذب موثر آهن و به مرور باعث کم‌خونی می‌شود. از سوی دیگر، به دلیل وجود ترکیباتی شبیه هورمون استروژن، مصرف زیاد و طولانی مدت لوبیای سویا عاملی برای بروز بیماری «هیپرپلازی آندومتر» یا ازدیاد سلول‌های پوششی آندومتر می‌شود که درنهایت سرطان آندومتر را ایجاد می‌کند.

  اسفناج
 این ماده غذایی خوشمزه و مغذی با برگ‌های سبزی که دارد منبع بسیار غنی از پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها و منابع معدنی مختلف است. «لوتئین» بالای موجود در اسفناج که نوعی «کاروتنوئید» به شمار می‌رود، از پیر شدن سلول‌های چشمی جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر این، اسفناج سرشار از «اگزالات» است که تشکیل سنگ‌های کلیوی را به دنبال دارد. بنابراین بیمارانی که مستعد ابتلا به سنگ‌های کلیوی اگزالاتی هستند باید از مصرف اسفناج خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha