پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 119562

معاون وزیر بهداشت ضمن هشدار نسبت به افزایش شیوع کمبود ویتامین D در کشور، از رشد شش برابری آن طی 10 سال گذشته خبر داد.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت ضمن هشدار نسبت به افزایش شیوع کمبود ویتامین D در کشور، از رشد شش برابری آن طی 10 سال گذشته خبر داد.

دکتر علی اکبر سیاری در گفت‌وگو با ایسنا، بازسازی و نوسازی تجهیزات، شبکه‌ بهداشت و همچنین بهبود استانداردهای مورد نیاز را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: جذب نیروی انسانی متخصص از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است.

وی کاهش هزینه‌های درمانی، پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر راهبردها و رویکردهای این وزارتخانه عنوان کرد و با اشاره به شیوع کمبود ویتامین D در کشور، گفت: این درحالیست که ویتامین D یکی از ویتامین‌های موثر در پیشگیری از پوکی استخوان، افسردگی، ابتلا به بیماری‌های گوارشی، چاقی و فشار خون و... است.

وی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن کمبود ویتامین D گفت: بیش از 80 درصد مادران باردار در پنج ماه اول بارداری با کمبود ویتامین D روبرو هستند. آفتاب مهم‌ترین منبع ویتامین D است اما مصرف قرص ویتامین D به افرادی که از نعمت آفتاب برخوردار نیستند، توصیه می‌شود.

سیاری با اشاره به وجود 5 میلیون سیگاری در کشور، ادامه داد: شش میلیون نفر نیز قلیان مصرف می‌کنند که در مجموع 11 میلیون نفر مصرف کننده سیگار و قلیان در کشور هستند.

سیاری با بیان اینکه آموزش خودمراقبتی یکی از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه است، گفت: آموزش خودمراقبتی می‌تواند در جلوگیری از رفتارهای اشتباه افراد تاثیرگذار باشد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه ضمن اشاره به آمار27 هزار نفری HIV و ایدز در کشور، گفت: البته میزان برآورد افراد مبتلا 4 برابر این آمار است.

سیاری با بیان اینکه بیشترین راه انتقال این ویروس از طریق ارتباط جنسی است، افزود: خویشتن‌داری، تشکیل خانواده و پرهیز از روابط جنسی ناسالم از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از انتقال این ویروس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha