معاون سلامت وزیر بهداشت با اشاره به بحث جایگزینی سلامت محوری به جای درمان محوری در برنامه پزشك خانواده گفت: بار فراوان مراجعه درمان و معاینه پزشكان، مانعی برای ارایه خدمات پیشگیرانه تیم سلامت است.

دكتر امامی رضوی در مراسم تجلیل از پزشكان خانواده نمونه، وظیفه اصلی پزشكان در این برنامه را رسیدگی به خدمات تیم سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، اجرای برنامه مراقبتی در سیستم بهداشتی درمانی و توجه به بخش درمانی برشمرد و افزود: با تمركز بر روی خدمات پیشگیرانه مشكلات برطرف می‌شود.

معاون سلامت وزارت بهداشت، افزود: باید با برنامه‌ریزی و به مدد مجلس شورای اسلامی و مشاركت وزارتخانه‌های مربوط اهداف بیشتری برای برنامه طراحی و شیرینی آن به مردم چشانیده شود.

وی با بیان این كه برنامه پزشك خانواده ایده‌ای بود كه در قالب برنامه چهارم توسعه مطرح و براساس نظام ارجاع اجرا شد، یادآور شد: طی سالیان پیش نیز با ایجاد شبكه بهداشتی زیرساخت مناسبی برای مناطق محروم در قالب مراكز بهداشتی شهری و روستایی و خانه بهداشت ایجاد شد.

دكتر امامی رضوی با بیان این كه با استقرار پزشك خانواده در این مراكز پوشش كامل‌تری ارایه شد،‌ گفت: آغاز اجرای سراسری برنامه پزشك خانواده با اجرا در شهرهایی با زیر یك ‌صد هزار نفر جمعیت است.

به گزارش ایسنا، دكتر امامی رضوی در جمع خبرنگاران نیز با بیان این كه پزشكان خانواده با سه سال سابقه خدمتی مفید می‌توانند آموزش پودمانی دریافت و بدون آزمون وارد دوره دستیاری شوند، افزود: پذیرش‌ها براساس اولویت بندی با در نظر گرفتن نیازهای وزارت بهداشت است.

برپایه این گزارش، دكتر فتحی، رییس دانشگاه علوم پزشكی ایران هم طی این مراسم، پزشك خانواده را از قوانین برجسته برنامه چهارم توسعه در ماده 91 برشمرد و افزود: هم اكنون غالب سیاستگذاران و مدیران بخش‌های متعدد مجریه، مقننه و قضاییه حامی این طرح هستند.

وی، طرح پزشك خانواده را برخاسته از مردم در دورافتاده ترین نقاط دانست و یادآور شد: در حالی كه عدالت محوری مهم‌ترین شعار دولت نهم است، مدیریت در درمان و ایجاد عدالت در سلامت جز از طریق پزشك خانواده و نظام ارجاع امكان‌پذیر نیست.

دكتر فتحی، وظیفه نخست پزشكان خانواده را آموزش عنوان كرد و در ادامه از انتقال اجرای مدیریت بحران و اورژانس از سطح دانشگاه به روستاها و پزشك خانواده و مقوله بهداشت روان در این دانشگاه خبر داد و گفت: این طرح به وزارت بهداشت ارایه و در صورت توافق اجرایی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha