جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 119626

در حال حاضر سبزیجات در جنوب تهران با پس مانده آب فاضلاب‌ها آبیاری می‌شوند/ شاهد استفاده روغن‌های مضری مانند روغن پالم در شیر و مواد لبنی بودیم که اتفاقا همین یک عامل مهم در بروز سرطان است.

آلودگی مواد غذایی مهمترین عامل شیوع سرطان‌ است

سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سبک زندگی و به ویژه مواد غذایی آلوده را مهمترین عامل شیوع سرطان‌ عنوان کرد.

علی کائیدی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد کاهش سن ابتلا به سرطان پستان به ۲۰ سال اظهار داشت: آنچه که باعث افزایش و شیوع سرطان‌ها در کشور می‌شود به طور کلی به سبک زندگی مردم برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت، مرحله اول را به درمان اختصاص داده، تاکید کرد: به اعتقاد بنده،  مرحله اول تحول نظام سلامت باید به بهداشت اختصاص می‌یافت اما بسته به اینکه نیاز جامعه به سمت درمان بود مرحله اول به درمان اختصاص یافت.

وی افزود: با وجود این وزارت بهداشت باید به صورت فوری و اضطراری برای یافتن راه حل این معضل به پژوهش بپردازد.

کائیدی استفاده از مواد غذایی پرچرب، کم تحرکی و استرس را از جمله موارد موثر دیگر در شیوع سرطان‌ها عنوان کرد و افزود: امروز شیوه زندگی به گونه‌ای است که اضطراب و استرس زیادی را به مردم تحمیل می‌کند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با یادآوری اینکه در گذشته زمانی که شیر را از دام می‌گرفتند پس از دو تا سه بار جوشاندن مورد استفاده قرار می‌دادند، گفت: اما امروز شاهد استفاده روغن‌های مضری مانند روغن پالم در شیر و مواد لبنی هستیم که اتفاقا همین یک عامل مهم در بروز سرطان است.

کائیدی با بیان اینکه سرطان‌ها در گذشته معمولا از دهه پنجم و ششم زندگی افراد شروع می‌شد، افزود: اینکه سن سرطان به بیست سال کاهش پیدا کرده یک زنگ خطر جدی برای کشور است.

وی استفاده از کود و سموم در محصولات کشاورزی را یکی دیگر از عوامل موثر در شیوع سرطان‌ها دانست و افزود: آنچنان که  می‌بینیم، با استفاده از از کود و سموم میوه‌ها بزرگ‌تر از حد طبیعی شده‌اند لذا ترجیحا بهتر است مردم از میوه‌های کوچک‌تر استفاده کنند.

کائیدی تاکید بر ضرورت سنجیدن سموم در محصولات کشاورزی اظهار داشت: متاسفانه وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی آن طور که باید میزان سموم را در محصولات کشاورزی نمی‌سنجند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر سبزیجات در جنوب تهران با پس مانده آب فاضلاب‌ها آبیاری می‌شوند.

کائیدی با بیان اینکه در گذشته خیلی از چاه‌های تهران آلوده به نیترات بودند، افزود: آلودگی آب، هوا و  محصولات کشاورزی به شیوع انواع بیماری‌ها دامن می‌زنند، لذا این مسائل بسیار باید مورد توجه قرار گیرند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به شیوع نوع خاصی از سرطان‌ در مناطقی از کشور گفت: به عنوان مثال سرطان مری از سرطان‌های شایع در کردستان، مازندران و خراسان است که این بیماری بیشتر ناشی از مصرف بیش از حد توتون و چای داغ است، بر این اساس می‌بینیم که سبک زندگی به ویژه نوع تغذیه در شیوع بیماری‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha