یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11963

معاون سلامت وزارت بهداشت از ممنوعیت عرضه سبزی، كاهو و سالاد در رستوران‌های كرج و استان قم در پی بروز موارد بیشتری از وبا خبر داد و گفت: هم اكنون آخرین شمار مبتلایان به وبا 84 نفر با 4 مورد فوتی است كه بیشتر به شهرستان كرج و استان قم تعلق دارد.

دكتر امامی رضوی امروز در حاشیه تجلیل از پزشكان خانواده نمونه، با اشاره به تشدید نظارت‌ها به عنوان برنامه‌های پیشگیرانه در ادامه به پلمپ 10 حلقه آب در حاشیه شهر كرج اشاره كرد و افزود: هیچ گزارشی از وبا از این چاه‌ها نداشته‌ایم، اما گزارش بازرسی‌ها حاكی از تامین آب آشامیدنی برخی مناطق حاشیه كرج از این چاه‌ها با وجود كاربری كشاورزی بوده است.

وی كاربری این چاه‌ها را صرفا برای آبرسانی مناطق كشاورزی برشمرد و یادآور شد: تامین آب شرب این مناطق به وزارت نیرو واگذار شده است.

معاون سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به این كه 95 درصد از آب مناطق كرج آب چاه با مجوز از وزارت نیروست، افزود: هیچ منبع آبی در كشور آلوده به وبا نیست.

دكتر امامی رضوی، با بیان این كه تاكنون گزارش رسمی از آبیاری مزارع كشاورزی با آب‌های آلوده به فاضلاب نداشته‌ایم، گفت: در صورت دریافت گزارش‌های این چنینی محصولات مزارع معدوم می‌شود.

به گفته وی، براساس نمونه‌گیری‌های به عمل آمده تاكنون موردی از آلودگی سبزیجات و كاهو به وبا گزارش نشده است.

معاون سلامت وزارت بهداشت، بیشترین موارد ابتلا را مربوط به شهرستان كرج و استان قم دانست و یادآور شد: از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز فقط گزارش‌های موردی داشته‌ایم.

دكتر امامی رضوی، با اشاره به اعمال كنترل‌ها در مبادی ورودی و قانونی مناطق مرزی افزود: در صورت تایید ابتلا، افراد قرنطینه می‌شوند؛ این در حالیست كه این امر در مهاجران غیرقانونی امكان پذیر نیست.

معاون سلامت وزارت بهداشت از توافق به عمل آمده با نیروی انتظامی در ستاد بحران برای ارجاع افراد مبتلا به نزدیك‌ترین مراكز بهداشتی درمانی برای معاینه خبر داد و گفت: در حالی كه سال پیش هیچ موردی از وبا حتی در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است در سال‌های 85 و 84 مواردی از وبا در كشور گزارش شد.

وی، از علل مرگ موارد مبتلا در كشور را مراجعه دیرهنگام و بعضا تشخیصی نادرست برشمرد و افزود: در این نوع از وبا، بیماری با سردرد شروع و به اسهال‌های شدید ختم می‌شود.

دكتر امامی رضوی، با بیان این كه موارد ابتلا به وبا در كلیه استان‌ها از طریق دانشگاه‌ها به وزارت بهداشت گزارش می‌شود، یادآور شد: موارد مشكوك در آزمایشگاه‌های استانی بررسی و در تهران تایید می‌شود.

معاون سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به درخواست 2 میلیارد تومانی این وزارتخانه برای تشدید مراقبت‌ها گفت: با وجود آن كه هنوز اعتباری در این زمینه نرسیده اما نیازهای استانی برطرف شده است.

وی، علت شیوع بیشتر وبا در كرج را جمعیت فراوان با شهرك‌های حاشیه‌ای برشمرد و افزود: این شهرك‌ها تحت پوشش خدمات دولتی نیستند و خدمات و كنترل‌های بهداشتی درمانی مناسبی را دریافت نمی‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha