نتایج یك پژوهش جدید نشان می‌دهد؛ عفونتهای لثه در مردان می‌تواند باعث ناباروری شده و به توان جنسی آنها آسیب وارد كند.

این پژوهش مشترك حاكی است؛ احتمال ناباروری در مردانی كه به عفونتهای مزمن لثه مبتلا هستند بسیار بیشتر از مردانی است كه لثه‌های سالم دارند.

در این تحقیقات 56 مرد در گروه سنی بین 23 تا 52 سال مورد آزمایش قرار گرفته و اسپرم‌های آنها به لحاظ قدرت باروری سازی در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مطالعات ابتدایی كه سه سال طول كشید نشان داد كه حدود 13 درصد از این مردان لثه‌های سالم داشتند در حالی كه باقی آنها هر كدام به نوعی از عفونتهای لثه‌ای مبتلا بودند كه در پنج درصد از آنها این عفونتها بسیار شدید بود.

به لحاظ قدرت باروری نیز 34 درصد آنها تعداد اسپرم‌ طبیعی داشتند، 52 درصد كمتر از حد طبیعی اسپرم تولید می‌كردند و در 14 درصد از آنها اصلا اسپرمی تولید نمی‌شد.

مهمترین نتیجه‌ای كه از این بررسی‌ها حاصل شد این بود كه 62 درصد از بیماران كه تعداد اسپرم‌های آنها كمتر از حد طبیعی بود دچار بیماری لثه بودند.

این پژوهشگران نتیجه گرفتند كه تماس مداوم با عفونتهای لثه در بین مردان، خطر ناباروری را در آنها افزایش می‌دهد و درعین حال درمان این عفونتها می‌تواند به بهبود تعداد و كیفیت اسپرم‌ها كمك كند.

پیش از این نیز مطالعات نشان داده بود كه عفونتهای لثه در بروز بیماریهای قلبی، سكته مغزی، زایمان زود هنگام، تولد نوزادان كم وزن و نیز مواجهه با مشكلات خطرناك در مبتلایان به بیماریهای تنفسی، پوكی استخوان و دیابت نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha