شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 119674

همه می دانیم که نوشیدنی های گازدار برای سلامت خوب نیست و برای پرهیز از مصرف آن، خیلی ها به نوشیدنی های انرژی زا رو می آورند. اما سوالی که پیش می آید این است که، آیا این نوشیدنی ها برای سلامتی خوب است؟ یا این که عوارض دارد؟

نوشیدنی های انرژی زا برای سلامتی مضرند؟

سلامت نیوز: همه می دانیم که نوشیدنی های گازدار برای سلامت خوب نیست و برای پرهیز از مصرف آن، خیلی ها به نوشیدنی های انرژی زا رو می آورند. اما سوالی که پیش می آید این است که، آیا این نوشیدنی ها برای سلامتی خوب است؟ یا این که عوارض دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،در ادامه مطلب به این سوال ها پاسخ داده شده است.

چاقی مفرط ایجاد می کند:

این نوشیدنی ها سرشار از قند است و یکی از علت های چاقی مفرط محسوب می شود. اما نوشیدنی های با قند مصنوعی چه طور؟ فرقی نمی کند زیرا بدن قادر به تشخیص بین قندواقعی و قندمصنوعی نیست؛ در نتیجه مصرف این نوشیدنی های انرژی زا، باعث افزایش وزن می شود.

می تواند دیابت نوع ۲ ایجاد کند:

نوشیدنی انرژی زا غنی از قند و سرشار از گلوکز و افزودنی هاست که در تولید انسولین از طریق پانکراس تأثیر می گذارد. همان گونه که همه می دانیم، مقاومت به انسولین منجر به دیابت نوع ۲ می شود. راه حل: مصرف آن را به حداقل برسانید. نتایج بررسی انجام شده بین ۳۰۰هزار نفر در ۸ کشور اروپایی نشان می دهد که مصرف حدود ۳۵۰میلی لیتر نوشیدنی انرژی زا، احتمال بیماری دیابت نوع دو را تا ۲۲درصد افزایش می دهد.

خطر اعتیاد:

این نوشیدنی ها شامل مخلوطی از کافئین، گیاهان دارویی، جنسینگ، کارنی تین و ویتامین های گروه B است. محققان آمریکایی می گویند، یک قوطی نوشابه انرژی زا می تواند حاوی چند وعده کافئین باشد. علاوه بر آن، این نوشیدنی منبع غنی شیرین کننده مصنوعی مانند شکر است.

آسیب در دوران بارداری:

متخصصان زنان اعلام می کنند که مصرف بیش از ۲۰۰میلی گرم کافئین در روز خطر سقط جنین را بالا می برد.

نکات مهم مطلب

مصرف نوشیدنی های انرژی زا احتمال بیماری دیابت نوع دو را تا ۲۲درصد افزایش می دهد

مصرف نوشیدنی های غنی از کافئین باعث سردرد و میگرن می شود

مصرف زیاد کافئین احتمال سقط جنین را افزایش می دهد

اضطراب

به گزارش سایت «Prevention»،بررسی ارتباط بین مصرف نوشیدنی های انرژی زا با اضطراب نشان می دهد، در افرادی که کافئین مصرف می کنند، بیشتر علایم اضطراب آشکار می شود. یک قوطی ۲۵۰میلی لیتر نوشیدنی انرژی زا، میزان اضطراب را در مردان ۲۰ و ۳۰ساله افزایش می دهد.
تداخل دارویی:

این نوشیدنی ها سرشار از کافئین است؛ از این رو اگر داروی قلبی یا تسکین بخش استفاده می کنید، بهتر است از مصرف این نوشیدنی ها پرهیز کنید.

افزایش خطر حمله قلبی:

بیماران قلبی باید از مصرف این نوشیدنی ها پرهیز کنند. در اواخر سال ۲۰۱۴، دخترجوانی که قصد داشت میزان انرژی بدن خود را بالا نگه دارد، پس از مصرف چندین قوطی نوشیدنی انرژی زا دچار حمله قلبی شد. این نوشیدنی ها، با ایجاد تغییر در ضربان قلب، می تواند منجر به مرگ شود.

سردردهای مکرر:

افراط در مصرف این نوشیدنی های غنی از کافئین، می تواند میگرن و سردردهای شدید ایجاد کند.

اگر مصرف شما زیاد است، آهسته آهسته میزان آن را کم کنید تا دچار عوارض نشوید.

اختلالات خواب:

اگرچه نوشیدنی های حاوی کافئین در بیدار ماندن فرد در ساعت های طولانی موثر است اما افراط در مصرف آن می تواند در نظم خواب اختلال ایجاد کند. در نتیجه، فرد ممکن است دچار اختلالات خواب مانند بی خوابی شود.

فشارخون بالا ایجاد می کند:

نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها، فشارخون بالا ایجاد می کند. کافئین و تورین، ۲ماده اصلی در نوشیدنی های انرژی زاست که فشارخون را افزایش می دهد؛ این امر می تواند خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد.

کاهش تعداد اسپرم در مردان:

مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها، تعداد اسپرم مردان را کاهش می دهد.

واکنش های حساسیت زا:

این نوشیدنی ها از مواد مختلفی تهیه شده است و احتمال دارد برخی از این مواد با بدن شما سازگار نباشد. اگر سابقه حساسیت دارید به محتویات این نوشیدنی ها توجه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha