یک جامعه شناس با اشاره به اینکه میزان آسیب میان کودکانی که پس از طلاق والدین در کنار مادر زندگی می کنند کمتر است، گفت: پس از جدایی والدین کودکان به خصوص در سنین کم دچار مشکلات بیشتری می شوند ودر این میان دخترانی که با مادر خود زندگی می کنند مشکلات کمتری دارند.

سلامت نیوز: یک جامعه شناس با اشاره به اینکه میزان آسیب میان کودکانی که پس از طلاق والدین در کنار مادر زندگی می کنند کمتر است، گفت: پس از جدایی والدین کودکان به خصوص در سنین کم دچار مشکلات بیشتری می شوند ودر این میان دخترانی که با مادر خود زندگی می کنند مشکلات کمتری دارند.

داور شیخاوندی در گفتگو با مهر درباره مشکلات فرزندان طلاق گفت: جدایی والدین در صورتی که پای فرزندی در میان نباشد بسیار راحت تر امکان پذیر است اما آن دسته از افرادی که دارای کودک هستند در صورت طلاق عواقب سختی گریبان گیر کودکانشان خواهد بود.

وی تاکید کرد: کودکان یک و دو سال معمولا تا سن هفت سالگی در کنار مادر زندگی می کنند و در این سن جدایی تاثیر بسیار بد و شدیدی در روحیه آنها خواهد گذاشت اما چنانچه سن کودک بالای پنج سال باشد شاید از عوارض آن کمی کاسته شود.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه کودکانی که کنار مادر خود زندگی می کنند شاید شرایط بهتری نسبت به فرزندان طلاق داشته باشند اما به دلیل اینکه مادر زندگی خود را وقف فرزندش می کند نمی تواند در بسیاری از موارد دیگر تشکیل زندگی دهد و ازدواج کند و به ضرر وی خواهد بود اما در این شرایط فرزندانش زیر چتر مهر مادری نسبت به سایرین زندگی بهتری را دارا هستند و صدمات کمتری می بینند.

وی با اشاره به اینکه فرزند پسر در کودکی از پدر خود الگو می گیرد تاکید کرد: پسرهای خردسال معمولا پدران را الگوی خود کرده و از آنها تبعیت می کنند و در صورت نبود پدر در زندگی شان شاید پدربزرگ نقش پدری را برایشان بازی کند اما به دلیل فاصله سنی زیادی که دارند یک سری مشکلات برایشان در آینده به وجود خواهد آمد و به دلیل تفاوت فرهنگی موجود دچار اختلالات رفتاری و زیستی می شوند که البته موارد خوبی نیز این ارتباط برایشان به همراه دارد.

به گفته وی، از سوی دیگر فرزندانی که با پدر خود پس از جدایی والدین زندگی می کنند در صورت ازدواج مجدد پدر در بسیاری از موارد دچار مشکلات شدیدی شده به طوری که در نهایت باید از زندگی مشترک پدر خود خارج شده و به تنهایی زندگی کند. البته نبود پدر نیز باعث می شود پسران در کنار مادر رفتار وی را تقلید کرده و در بزرگسالی دنبال الگوی مادرانه می گردند و از نظر عاطفی دچار اختلالات می شوند.و  از مردان زده شوند.

وی با اشاره به اینکه معمولا زوجین در سنین 25 تا 45 سال طلاق می گیرند گفت: در این سن صدمات زیادی متوجه خود این افراد نیز می شود و در بسیاری از موارد با توجه به شرایط سنی شان ازدواج مجدد انجام می دهند که باعث می شود کودکان آنها دچار مشکلات روحی و روانی و غیره در آینده شوند که البته در این میان موارد استثنا نیز وجود دارد که نمی توان آنها را نیز کتمان کرد.

شیخاوندی با تاکید بر اینکه متاسفانه قوانین کشور ما مربوط به سالهای قبل است گفت: این قوانین نیاز به خانه تکانی دارند و باید با توجه به شرایط فعلی جامعه ، به روز شود و تغییراتی در آنها به وجود بیاید.

وی با اشاره به اینکه حقوق زنان در ایران خیلی مورد توجه قرار نگرفته است ، گفت: مادر صاحب بچه است چون او را 9 ماه حمل می کند و می تواند کودک را به خوبی تربیت کند و طفل در کنار وی از آرامش و محبت برخوردار است اما متاسفانه در قوانین ما پدر مالک بچه است و پس از طلاق اجازه نگهداری کودک به مادر داده نمی شود مگر در صورت توافق.

به گفته وی، در بسیاری از کشورها پس از طلاق مرد از خانه بیرون می رود و مادر و فرزندان در آن خانه زندگی می کنند در صورتی که در ایران اینگونه نیست و پس از جدایی زن به تنهایی باید از خانه برود و مشکلات عوارض بسیاری گریبان گیر وی خواهد بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرید ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    2 0
    سلام .ممنون از نوشته خوبتون .نگاه کردن به طلاق از این منظر کار جالبی بود که شما به خوبی انجام دادید .