شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 119691

برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، بویژه در وعده صبح، خوردن صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است. از مهم‌ترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید می‌کنند، مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود.

چرا خوردن صبحانه اهمیت زیادی دارد؟

سلامت نیوز: برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، بویژه در وعده صبح، خوردن صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است. از مهم‌ترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید می‌کنند، مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود.

دکتر فراهی، متخصص گوارش در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در مورد صبحانه نخستین نکته خوردن نان است. البته مصرف نان سبوس دار مانند نان سنگک در میان نان‌های سنتی و نان‌های تیره درمیان نان‌های حجیم امروزی، توصیه می‌شود. این ماده غذایی جزو اصلی صبحانه است که با تامین کربوهیدرات روزانه تا حدودی انرژی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های مغذی برای این وعده صبحگاهی شیر است البته مصرف نوع کم چرب آن پیشنهاد می‌شود. همچنین عسل هم بسیار مقوی است. این ماده غذایی در خانواده قندها جای می‌گیرد و بر مصرف مربا ارجحیت دارد. فراموش نکنید که هر یک قاشق مرباخوری به میزان دو حبه قند کالری داشته و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

وی بر ارزش تغذیه‌ای پنیر اشاره کرد و گفت: البته نوع کم نمک و کم چرب آن توصیه می‌شود. حتی ‌می‌توان قبل از مصرف آن را با ماده غذایی دیگری مانند کنجد، گردو و حتی سبزیجات معطر طعم‌دار کرد.

فراهی اشاره کرد: یکی از اجزای چرب صبحانه گردو است که سرشار از اسیدهای چرب امگا سه بوده و خوردنش حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز نجات بخش است. پس حداقل دو عدد گردو را در این وعده از یاد نبرید. درپنیر ماده‌ای به نام تیرامین وجود دارد که اگر در مغز جمع شود، باعث کندی ذهن می‌شود. البته این ماده توسط یک نوع آنزیم موجود در بدن انسان می‌تواند تجزیه شود. ولی این آنزیم تا حد مشخصی فعال است. برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس را در بدن زیاد کرد و این کار با خوردن گردو که حاوی مقداری مس است، انجام می‌شود. به همین دلیل در متون دینی خوردن گردو به همراه پنیر توصیه شده است.

وی اضافه کرد: از اجزای مملو از قند ساده برای میز صبحانه، مربا است که هر قاشق مرباخوری‌اش یک واحد قند محاسبه می‌شود. درمجموع بهتر است که قندهای ساده را برای این وعده انتخاب نکنید؛ چراکه به دنبال افزایش قند خون، افت آن و بروز گرسنگی حتمی خواهد بود.

فراهی تاکید کرد: یکی دیگر از اجزای پرکالری صبحانه کره است که اسیدهای چرب موجود در آن از نوع اشباع هستند. از آنجا که کره می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، افرادی که محدودیت مصرف چربی دارند، بهتر است از این ماده غذایی صرف نظر کنند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از اجزای پروتئینی صبحانه تخم مرغ است که آن را به صورت آب پز، عسلی، نیمرو یا حتی املت میل می‌کنند. لازم است یادآور شویم که نوع آب پز آن برای افرادی که محدودیت دریافت انرژی دارند، توصیه می‌شود. بهتر است از نوع عسلی آن صرف نظر شود؛ چراکه امکان آلودگی به میکروب سالمونلا درآن بالاست. نوع نیمروی آن به دلیل سرخ شدن در روغن برای افرادی که کمبود وزن دارند، بهتر است و املت نیز به دلیل مخلوط شدن با سبزیجات گزینه دیگری برای کم وزن‌ها محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha