شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 119692

یک متخصص تغذیه گفت: بیماران ضایغه نخاعی با روزانه نیم ساعت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می‌توانند ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: بیماران ضایغه نخاعی با روزانه نیم ساعت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می‌توانند ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تغذیه بیماران آسیب نخاعی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: آسیب نخاع می‌تواند بر اثر تصادف، آسیب‌های ورزشی یا پرت شدن از ارتفاع رخ دهد که این امر به بروز فلج‌های مختلفی در دو قسمت گردن و کمر منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تغذیه بیماران آسیب دیده نخاعی از آن جهت مهم است که باید انرژی دریافتی و مایعات به میزان کافی به بدن آن‌ها رسانده شود، افزود: باید مراقب کاهش یا افزایش وزن این بیماران باشیم و از کاهش و افزایش وزن آن‌ها جلوگیری کنیم.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه جلوگیری از یبوست در آسیب دیدگان نخاعی از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: افزایش مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و مایعات در رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از یبوست بیماران آسیب دیده نخاعی داشته باشد. همچنین باید مراقب باشیم که قندخون این افراد افزایش نیابد.

صفوی ادامه داد: درصورتی که انرژی و پروتئین به میزان کافی به بیماران نخاعی رسیده باشد از کاهش بافت عضلانی جلوگیری می‌شود. این امر نقش موثری در کاهش وزن افراد دارد. در مورد بیماران آسیب دیده نخاعی باید به این نکته توجه شود که بدن آن‌ها باید پروتئین و ویتامین‌های گروه B و آهن را به میزان کافی دریافت کند.

وی در این باره افزود: اولین نکته در رژیم غذایی این بیماران تزریق وریدی مایعات است و زمانی که مطمئن شدیم که حرکات درونی روده آغاز و مشکل روده برطرف شده است، می‌توانیم تغذیه با لوله را شروع کنیم. بیماران ضایعات نخاعی به ازای هر کیلو گرم وزن بین 1.5 تا 1.7 گرم پروتین نیاز دارند.

صفوی ادامه داد: یک وعده غذایی مناسب شامل مصرف نان سبوس‌دار به همراه 30 گرم پنیر یا یک عدد تخم مرغ یا دو عدد گردو در وعده صبحانه، میوه مانند یک عدد پرتقال و یا یک لیوان هندوانه و چای به عنوان میان وعده‌ها در ساعات 10 و چهار بعدازظهر است.

وی ادامه داد: مصرف حدود 15 قاشق غذاخوری برنج و نصف لیوان خورشت در وعده ناهار توصیه می‌شود. همچنین به عنوان مثال وعده ناهار می‌تواند شامل یک سیخ کباب یا جوجه کباب به همراه مقدار کافی سبزیجات باشد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه تقریبا 80 درصد بیماران ضایعات نخاعی قادر به تغذیه از راه دهان هستند و درصورتی که قادر نباشند، تغذیه با لوله برای آنها توصیه می‌شود، خاطر نشان کرد: هرچه میزان آسیب دیدگی یا فلج بیماران بیشتر باشد، متابولیسم بیمار بیشتر کاهش می‌یابد. بنابراین لازم است مقدار انرژی دریافتی آن‌ها به درستی انتخاب تا متابولیسم و سوخت و ساز بدن این بیماران تنظیم شود.

وی ماندن در آفتاب را راهکار مناسبی برای دریافت ویتامین D و جذب کلسیم عنوان کرد و گفت: لازم است بیماران ضایعه نخاعی روزانه به مدت نیم ساعت در آفتاب قرار گیرند؛ چراکه آفتاب منجر به تولید ویتامین D و جذب کلسیم می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: افسردگی، یبوست، زخم بستر، خونریزی و کم خونی از جمله مشکلات اصلی بیماران ضایعات نخاعی است که باید با تغذیه مناسب کنترل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha