همواره در سطح شهر شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی و پیامی هستیم که اغلب از سوی شهرداری ها بنا شده اند و به فراخور مناسبت ها تغییر می کنند.

سلامت نیوز: همواره در سطح شهر شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی و پیامی هستیم که اغلب از سوی شهرداری ها بنا شده اند و به فراخور مناسبت ها تغییر می کنند. مدتی بود که با رشد فزاینده پیام های اخلاقی با رویکردی مثبت که بعضا نقل قولی از بزرگان نیز بودند روبه رو بودیم که هر کدام متناسب با روزهای خاصی که در آن قرار داریم از نوروز گرفته تا رمضان و محرم تغییر می کردند.

اما این پیام ها چقدر می توانند تاثیر گذار باشند و در عمق ذهن و جان مردم اثر بگذارند؟ یا اینکه آیا بهتر نیست این پیام ها به شکل تصویری در سطح شهر گسترش پیدا کنند؟

به گزارش سلامت نیوز،شفقنا زندگی در گفتگو با دو جامعه شناس و همچنین چند نفر از شهروندان به این سوالات پاسخ داده و نظر آنها را در رابطه با این نوع پیام رسانی و اثر گذاری آنها جویا شده است:

تاثیر گذاری پیام های اخلاقی لحظه ای ست

دکتر امیر محمود حریرچی معتقد است: پیام رسانی از طریق جملات اخلاقی در سطح شهر در شرایط کنونی جامعه چندان نمی تواند در افراد تاثیر داشته باشد چرا که مردم درگیر روزمره های زندگی خود هستند و نوعی ناامیدی در آنها دیده می شود.

وی افزود: کیفیت زندگی مردم پایین آمده به همین دلیل آنها یا چنین جملات مثبتی را در سطح شهر نمی بینند یا اگر ببینند فقط یک لحظه خشنودی به آنها دست می دهد و تاثیرگذاری اش نیز لحظه ای است نه عمقی.

این جامعه شناس بیان کرد: در جملات اخلاقی و مثبتی که بعضی اوقات در شهر می بینیم به موضوعاتی چون عدالت خواهی، تقوا، رفتار خوب و ... پرداخته می شود، اما چرا فکر می کنیم که این نوع پیام ها تاثیر گذار اند در حالی که در اطراف خود و در جامعه چنین مواردی را نمی بینیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر به گونه ای سخن بگوییم و به گونه ای دیگر عمل کنیم تاثیر منفی می گذارد. در حال حاضر وضعیت طوری است که در جامعه اعتماد اجتماعی کمرنگ شده و این مساله از خانواده ها شروع می شود چرا که درشرایطی قرار دارند که مدام به دنبال پول در آوردن اند.

شعار باید نشات گرفته از شعور باشد

حریرچی اظهار داشت: شعار باید نشات گرفته از شعور ما باشد و جای تاسف است که تاثیر شعارها و پیام های اخلاقی گذرا و لحظه ای است؛ در زمان انقلاب شعارهایی بر روی دیوارها نوشته می شد که روحمان با آنها پرواز می کرد.

دکتر حسین باهر نیز اعتقاد دارد که انتشار پیام های مثبت و اخلاقی در بیلبوردهای سطح شهر آنطور که باید و شاید تاثیرگذار نبوده است؛ او دو مشکل را برای نصب این پیام ها در سطح شهر برشمرده است.

وی درباره این دو مشکل گفت: از آنجا که بعضی از این جملات طولانی هستند احتمال ایجاد ترافیک و تصادف وجود دارد. همچنین وقتی فردی چنین جملاتی را می خواند ابتدا نگاه می کند ببیند که چه کسی این پیام ها را منتشر می کند، آیا انتشار دهنده خود به این پیام ها عمل می کند؟ عموما این جملات توسط شهرداری بنا می شوند، از قدیم شهرداری یکی از مراکزی بوده که از نظر مالی چندان شفاف نبوده است اما وقتی پیام های اخلاقی منتشر می کند این تصور ایجاد می شود که جایی این پیام ها را منتشر می کند که خود به آنها عمل نمی کند.

باید مردم را با «عمل» به کارهای خوب دعوت کنیم نه با «حرف»

این جامعه شناس یادآور شد:عمل، خیلی مهم تر از گفته است، ما به باید به موازین اسلامی عمل کنیم و مردم را با عمل به کارهای خوب دعوت کنیم نه با حرف.

در ادامه درباره انتقال پیام از طریق تصویر در سطح شهر دکتر باهر این روش را بهتر از نوشته دانست و دکتر حریرچی نیز اظهار داشت: تصویرسازی نیز باید هنرمندانه باشد نه کلیشه ای باید از جنبه های ایدئولوژیک خارج شده و بیشتر به جنبه های اجتماعی نظیر موضوعاتی چون آرامش طلبی، اهمیت به خانواده و ... بپردازیم.

در کنار این جامعه شناسان نظر برخی از شهروندان را نیز درباره انتشار پیام های اخلاقی منتشر شده بر روی بیلبوردهای شهری جویا شدیم:

اظهارات شهروندان و اثر گذاری کم پیام های اخلاقی از طریق نوشتاری

آقایی 22 ساله عنوان کرد: بیشتر جملات روتین هستند که ده ها بار شنیده شدند ضمن اینکه فکر نکنم هم سن و سالان من زیاد به آنها توجه کنند و برایشان تاثیر گذار بوده باشد.

او ارائه پیام از طریق تصویر را بهتر دانست اما عنوان کرد که در تصویر نیز مفهوم مهم است و اگر قرار باشد همان مفاهیم کلیشه ای در غالب دیگری یعنی تصویر ارائه شوند باز هم چندان موثر نخواهند بود.

یک خانم فارغ التحصیل 23 ساله رشته ارتباطات نیز معتقد است: هنوز این فرهنگ در کشور ما جا نیفتاده است که مردم با خواندن یک جمله بخواهند به آن عمل کنند، شاید من یکسری از جملات را بخوانم و از آنها خوشم بیاید اما آنقدر مشغله دارم که ظرف سه، چهار دقیقه از یادم می رود و اینگونه نیست که وقتی در یک موقعیتی قرار بگیرم آن جمله ای را که خوشم آمده به کار بگیرم.

اما یک شهروند خانم دیگر بیان کرد: بعضی از این جملات من را به فکر وا می دارد به ویژه جملات نقل قولی از شهدا. در رابطه با تصویر سازی هم از آنجا که نظر آدم به تصویر بیشتر جلب می شود بهتر است. چون گاهی اوقات خواندن یک جمله طولانی از حوصله خارج است.

یک کارشناس ارشد علوم اجتماعی نیزضمن بیان اینکه فقط بعضی از پیام ها تاثیرگذار هستند عنوان کرد: البته تاثیرات نوشتار با دیدار متفاوت است، من اگر یک تصویر هنری ببینم بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرم و اگر در تصویری ببینم که افراد به یکدیگر کمک می کنند بیشتر جلب آن می شوم تا زمانی که یک نوشته بخوانم با این مضمون که "به یکدیگر کمک کنید."

وی ادامه داد: شخصا علاقه دارم پیام های مثبت و بازدارنده مفهومی باشند، نوشته فرّار است ولی تصویر در ذهن نقش می بندد. به ویژه اگر از سبک ها و نقاشی های جدید استفاده شود خیلی بهتر است.

این شهروند خاطرنشان کرد: ما گاهی شاهد جملاتی نظیر «با صداقت رفتار کنید و دروغ نگویید» هستیم، اما زمانی که می بینیم در سطح مسئولان بحث و جدل وجود دارد و بعضا حرف هایی که می زنند دروغ از آب در می آید اثر گذاری چنین جملاتی که بعضا از طریق ارگان ها و سازمان ها نیز منتشر می گردد، کمتر می شود.

این خانم اظهار داشت: به هر حال شهرداری متولی این پیام هاست و خود، جزو مسئولان و سیاست گذاران است، بنابراین وقتی جملاتی را در سطح شهر به نمایش می گذارد که با بعضی از رفتارهای این سازمان منافات دارد تاثیر آنچنانی ندارد.

او معتقد است: وقتی تعاملات شهروندان با مسئولان دو سویه باشد مردم خیلی راحت تر مضامین اخلاقی را می پذیرند.

در این میان اما یک کارشناس ارشد ارتباطات برخلاف دکتر باهر و حریرچی و سایر شهروندانی که به سراغشان رفتیم، وجود پیام های اخلاقی در سطح شهر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هرچند خیلی ها این جملات را سطحی و شعاری می دانند اما من معتقدم که هرچقدر هم شعاری باشند وقتی به چشم آدم می خورند وجودشان بهتر از نبودشان است.

وی همچنین افزود: به هرحال تکرار این جملات در ناخودآگاه ذهن افراد می تواند تاثیر بگذارد و استفاده از جملات کارشناسی شده که درستی آنها نیز ثابت شده است، مثبت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha