خودروهای یورو4 اروپا یكسال و خودروهای یورو 2 ایران پنج سال از معاینه فنی معافند.

بازی با جان و مال مردم با معاینه كاغذی

سلامت نیوز: خودروهای یورو4 اروپا یكسال و خودروهای یورو 2 ایران پنج سال از معاینه فنی معافند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان،وجود چالش‌های فراوان در حوزه معاینه فنی خودروها موجب شد تا فرمانده نیروی انتظامی این مراكز را مراكزی بی‌اعتبار معرفی كند كه فقط با گرفتن پول برگه معاینه فنی صادر می‌كنند. از سوی دیگر مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز خواستار برخورد جدی مسئولان مربوط با مراكز غیر مجاز معاینه فنی شد كه گاهی حتی بدون مراجعه خودرو‌ها اقدام به صدور برگه معاینه فنی می‌كنند. به این ترتیب می‌توان گفت معاینه‌ای كه فنی نیست و برگه‌هایی كه جان و مال شهروندان را به بازی گرفته‌اند، چالش جدید مراكز معاینه فنی به شمار می‌رود.


از آنجایی كه خودرو‌ها در كشور ما به كا‌لاهای سرمایه‌ای تبدیل شده‌اند و بسیاری از وسایل نقلیه با‌كیفیت استاندارد تولید یا واردكشور نمی‌شوند و همچنین از خودرو‌ها چند برابر عمر مفید آنها استفاده می‌شود، بحث معاینه فنی به عنوان یكی از را‌هكارها برای مقابله با كاهش سوانح و حفظ امنیت و آرامش رانندگان و مسافران مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه با گذشت یك دهه و اندی از را‌ه اندازی این مراكز این طرح به پختگی لازم نرسیده و انجام معاینات غیر فنی و غیر استاندارد و افزایش مدت زمان معاینه فنی خودرو نو به اشكال مختلف به چالش اساسی در این بخش تبدیل شده است.


به گفته احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی معاینه فنی به یك مسئله مضحك تبدیل شده و مراكز صدور معاینه فنی بی‌اعتبار هستند، در حالی كه به عنوان رابط دستگاه قضا می‌توانیم جلوی آن را بگیریم، نه اینكه مردم پولی داده و برگه معاینه فنی دریافت كنند.
وی افزود: استانداردها و خودروها هر یك متولیان خاص خود را دارند، بر این اساس مجلس و دولت باید برای مدیریت معاینه فنی فكری بیندیشند، این در حالی است كه در اغلب كشورهای توسعه یافته، خودرو تصادفی باید معاینه فنی شود.


   درخواست برای برخورد با مراكز غیر مجاز معاینه فنی
مدیر عامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز خواستار برخورد جدی مسئولان مربوط با مراكز غیر مجاز معاینه فنی شده و گفته است: وظیفه اصلی این ستاد، انجام دقیق معاینه فنی و كنترل كامل ایمنی خودرو به منظور اطمینان از استانداردهایی است كه با سلامت خودرو سر و كار دارند و مسئولیت نهادهای مسئول و دغدغه مسئولان این نهادها نیز باید برخورد قانونی با مراكز بدون مجوز و غیر استانداردی باشد كه در حاشیه شهر مشغول فعالیت هستند و حتی بدون اینكه خودرو به این مراكز مراجعه كند، برای آنها برگه معاینه فنی صادر می‌كنند.
مهندس ولی آذروش افزود: معاینه فنی خودرو، اصلیترین راهكار كاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی است و این در شرایطی است كه در حال حاضر بیش از دومیلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در تهران مشمول معاینه فنی هستند. وی با اعلام اینكه 14 مركز تمام اتوماتیك معاینه فنی با 40 خط فعال معاینه انواع خودروهای سبك در تهران مشغول به فعالیت هستند، تأكید كرد: این مراكز قادرند روزانه به بیش از 6 هزار دستگاه خودرو خدمات‌رسانی كنند، در صورتی كه در حال حاضر 70 درصد از ظرفیت مراكز مذكور بلا‌استفاده باقی مانده است.

  خط قرمز مراكز مجاز معاینه فنی حفظ جان مردم است
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به سرمایه‌‌گذاری شهرداری تهران برای اداره این مجموعه عظیم كه دارای فضایی بالغ بر40 هزار متر مربع است، اظهار كرد: خط قرمز مراكز مجاز معاینه فنی حفظ جان مردم است و مدیریت شهری با توجه به اهمیتی كه برای این موضوع مهم قائل است، این مراكز را احداث و تجهیز كرده و مورد حمایت خود قرار داده است. تصادفات رانندگی و خرابی خودروها كه هر دو می‌توانند ناشی از نقص فنی خودروها باشند، دو عامل اصلی ایجاد ترافیك در شهر محسوب میشوند.


   خودروهای یورو 4 در اروپا هر سال معاینه فنی می‌شوند
به گفته مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در كشورهای اروپایی، عموماً انجام معاینه فنی خودروها هر سال یك بار انجام می‌شود، تصریح كرد: یك خودرو با استاندارد یورو 4 در این كشورها برای اینكه اجازه تردد داشته باشد، هر سال ملزم به انجام معاینه فنی است، در حالی كه در ایران یك خودرو با استاندارد یورو 2 به عنوان پایین‌ترین استاندارد موجود، پنج سال از انجام معاینه فنی معاف است.
از یك سو پلیس خودروها را به دلیل نداشتن برگه معاینه فنی جریمه و از سوی دیگر مراكز معاینه فنی را بی‌اعتبار اعلام می‌كند، در عین حال متولی خاصی در كشور بر چگونگی و كیفیت مراكز معاینه فنی مجاز هم نظارت نمی‌كند كه این امر سبب شده است تا هر دستگاهی توپ را به زمین دیگری بیندازد. مراكز معاینه غیر‌مجاز نیز با رشد قارچ‌گونه اصل نظارت بر مراكز و نحوه معاینه فنی را زیر سؤال برده‌ا‌ند، فقط توصیه به انجام معاینه فنی می‌شود و كیفیت در معاینه فنی و جان و مال مردم مد‌نظر قرار نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha