حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت ایران گفته است در مرزهای رسمی این کشور اجرای قرنطینه وبا آغاز شده و برای کنترل و پیشگیری از این بیماری، عرضه سبزی و سالاد در کرج و قم که بیشترین تعداد مبتلا را داشتند، ممنوع شده است.

معاون سلامت وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری  فارس گفته است که از مبتلایان به بیماری وبا در کشور تاکنون ۴ نفر آنها فوت کردند.

شمار موارد ابتلا به وبا در اوائل مرداد ماه هفت مورد اعلام شد که مربوط به استان قم بود. بعد از آن در روز ۱۱ مرداد مقام های وزارت بهداشت ایران اعلام کردند که این موارد در سراسر کشور به ۲۴ نفر افزایش یافته است.

اما معاون سلامت وزارت بهداشت ایران تعداد آن را اینک 84 مورد اعلام می کند.

به گفته مقام های بهداشتی در ایران، عمده موارد ورود این بیماری به ایران از طریق کشور عراق است.

آقای رضوی گفته که در روزهای اخیر فوتی بر اثر وبا اعلام نشده اما در شهرهای کرج و بعد از آن قم آمار افزایش ابتلا به وبا به علت پوشش نامناسب خدمات دولتی و بهداشتی بالا رفته است.

شهرستان کرج در ۳۰ کیلومتری غرب پایتخت ایران قرار دارد و از شهرهای پرجمعیت این کشور محسوب می شود.

هشدار مقام های بهداشتی

با چند برابر شدن موارد ابتلا به بیماری وبا از ابتدای مرداد ماه تاکنون مقام های ایرانی با صدور چند بیانیه در هفته های اخیر در صدد افزایش آگاهی عمومی و پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری برآمدند.

وزارت بهداشت اخیرا در بیانیه ای نسبت به دقت در مصرف آب و یخ در طول سفرهای پایان تابستان به مردم هشدار داد و از آنها خواست مطمئن باشند منبع آب، سالم و ایمن باشد.

در بیانیه وزارت بهداشت بر استفاده از آب آشامیدنی سالم و عدم استفاده از یخ های قالبی که در مکان های غیر بهداشتی عرضه می شود تاکید شده و خاطر نشان شده است که مردم در حین مسافرت از خوردن آب چاه ها، چشمه ها و برکه ها خودداری کرده و حتما از آب آشامیدنی سالم و آب بطری استفاده نمایند و در صورت عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، آب را به مدت یک دقیقه بجوشانند.

این بیانیه به خانواده ها توصیه می کند به کودکان خود اجازه بازی در استخرهای آب کثیف یا محل تجمع آب های مانده را ندهند.

در آن همچنین بر ضرورت سالم سازی سبزیجات اشاره شده و آمده است: "سبزیجات، کاهو و کلم که احتمال آلودگی آنها بیشتر است را باید قبل از استفاده به مدت پنج دقیقه با استفاده از محلولهای شوینده انگل زدایی و با استفاده از محلولهای ضد عفونی کننده، گندزدایی کرد."

به گفته وزارت بهداشت ایران در سال ۲۰۰۷ در مجموع ۵۷ مورد وبا در ایران گزارش شد که از عراق وارد شده بودند.

بیماری وبا واکسن ندارد و علامت عمده آن، اسهال آبکی شدید، همراه با درد خفیف در ناحیه شکم اما بدون خونریزی و دل ‌پیچه و تب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha