سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
کد خبر: 119721

متخصصان طب سنتی و استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای درمان بیماری ویتیلیگو (پی سی یا برص) از یک داروی گیاهی جدید و مصرف خوراکی های خاص مانند فالوده سیب و انار و همچنین کنترل استرس و اضطراب بهره می برند.

داروی گیاهی جدید برای درمان لکه های سفید پوستی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بیوتیفول، شرایطی مانند لکه های سفید روی صورت، اگرچه مشکل چندان رایجی نیست، اما گاهی اوقات روی پوست صورت ایجاد می شود. ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. خوشبختانه، چه به دنبال کمک پزشکی باشید و چه راه حل های خانگی را امتحان کنید، درمان هایی برای آن ها وجود دارد. بله، درمان‌های خانگی برای لکه‌های سفید روی صورت وجود دارد که گاهی مؤثر هستند.

لکه های پوستی سفید روی صورت یا بدن بیشتر به دلیل یک اختلال پوستی به نام پیتریازیس آلبا ایجاد می شود. حتی می تواند وضعیتی به نام ویتیلیگو باشد. در هر صورت، اگر این لکه ها روی پوست ظاهر شوند، دلیل کافی برای هشدار دادن به شماست که اتفاقی غیر طبیعی در بدن شما می افتد. شما باید فورا از یک متخصص پوست کمک بگیرید. اما این درمان های خانگی برای لکه های سفید روی پوست می تواند به عنوان یک درمان مکمل موثر عمل کند.

نکته کلیدی این است که مواد و گیاهانی را بیابید که طبیعت تسکین دهنده و ضد التهابی داشته باشند و در عین حال قادر به مقابله با ایجاد چربی اضافی و پاکسازی پوست باشند. چریش، آلوئه ورا، ریحان و... از جمله این گیاهان هستند. بیایید نگاهی به اینها بیندازیم.

آلوئه ورا

اولین مورد در لیست مواد طبیعی که به عنوان درمان خانگی برای لکه های سفید روی صورت موثر هستند، آلوئه ورا است. آلوئه ورا به عنوان یک عامل تسکین دهنده و مرطوب کننده شناخته شده است که ماهیت ضد التهابی نیز دارد. سعی کنید ژل آلوئه ورا تازه را به مدت 20 دقیقه روی لکه های سفید بمالید قبل از اینکه آن را با آب بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید و به زودی متوجه نتیجه خواهید شد.

روغن چریش

یکی دیگر از مواد طبیعی عالی که به کاهش لکه های سفید کمک می کند روغن چریش است . ماهیت ضد قارچی دارد و نه تنها با ماهیت ضد التهابی خود به آرام کردن پوست کمک می کند، بلکه از هرگونه تغییر رنگ نیز می توند جلوگیری کند. استفاده منظم روغن چریش در از بین بردن لکه های سفید روی صورت موثر است.

عسل

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که آنتی اکسیدان فراوانی دارد. استفاده مستقیم از عسل بر روی صورت ، تغذیه و رطوبت مورد نیاز آن را افزایش می دهد و به مقابله با لکه های سفید روی صورت کمک می کند. قبل از اینکه عسل را روی تمام صورت خود بمالید نیم ساعت صبر کنید و سپس آن را بشویید،. برای داشتن ظاهری درخشان و بدون لکه های سفید می توانید این کار را روزانه انجام دهید.

ریحان

ریحان یک عامل ضد باکتری است که به دفع میکروب ها و رادیکال های آزاد کمک می کند که بر روی پوست تأثیر نامطلوب می گذارند و باعث ایجاد بیماری هایی مانند لکه های سفید می شوند. همچنین با تغییر رنگ، خشکی و رنگدانه های پوست مقابله می کند. بهترین راه برای انجام این کار این است که از برگ ریحان نوشیدنی درست کنید و اول صبح آن را بنوشید. اگرچه، اگر داروهای خاصی دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

خاک رس قرمز

لکه های سفید اغلب به دلیل عدم تعادل ملانین در بدن ایجاد می شوند. خاک رس قرمز یک عامل مس غنی است که سطح ملانین را در پوست بازیابی می کند. یک قاشق غذاخوری زنجبیل و یک قاشق خاک رس قرمز را با هم مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود و روی نقاط آسیب دیده، روی تکه های سفید بمالید. پس از خشک شدن آن را بشویید. برای بهترین نتیجه روزانه از آن استفاده کنید.

سرکه سیب

آیا می دانید که باکتری های "خوب" خاصی در روده شما وجود دارد؟ سرکه سیب ماده ای است که به افزایش فراوانی این باکتری های خوب کمک می کند. این کار کل فرآیند هضم را آسان می‌کند و به بدن کمک می‌کند مواد مغذی را بهتر جذب کند، که منجر به کاهش احتمال ایجاد لکه‌های سفید می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 1 قاشق غذاخوری بخورید. سرکه سیب رقیق شده در یک لیوان بلند، نیم ساعت قبل از غذا. می توانید روزانه آن را داشته باشید.

درمان های گیاهی برای بیماری ویتیلینگو

متخصصان طب سنتی و استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای درمان بیماری ویتیلیگو (پی سی یا برص) از یک داروی گیاهی جدید و مصرف خوراکی های خاص مانند فالوده سیب و انار و همچنین کنترل استرس و اضطراب بهره می برند.

ˈبیماری ویتیلیگو یا برص یا پیسی شیوع بالایی در جامعه دارد به طوریکه یک تا دو درصد افراد جامعه به این بیماری پوستی مبتلا هستند؛ بیماری ویتیلیگو (vitiligo) به علت از بین رفتن سلول های رنگ ساز پوست بروز پیدا می کند که در نتیجه آن رنگ پوست در قسمت هایی از بدن کاملا سفید می شود.ˈ

دکتر «لیلا شیربیگی» استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اصلاح تغذیه ای اولین قدم در درمان بیماری ویتیلیگو به شمار می رود، گفت: داروی کاملا گیاهی برای درمان بیماری ویتیلیگو زیر نظر اساتید این دانشگاه ساخته شده، در مرحله تحقیقاتی بوده و بعد از اصلاح مزاج و وضعیت گوارشی بیماران به آنان ارائه می شود.

وی تصریح کرد: این داروی گیاهی ، خط اول و آخر درمان بیماری ویتیلیگو بوده بنابراین این دارو را سریعا به بیمار ارائه نمی کنیم بلکه ابتدا دستورات طب سنتی تغذیه ای برای بیمار طی سه ماه تجویز می کنیم و انتظار داریم که در این مدت، رنگ لکه های سفید پوست به قهوه ای بازگردد و سپس از دارو استفاده می شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: بیماری ویتیلیگو در کتاب های طب سنتی شناخته شده است اما درمان آن به راحتی میسر نیست و مبتلایان به این بیماری باید خیلی صبور باشند زیرا دوره درمان آن طولانی مدت است.

شیربیگی تصریح کرد: برای درمان بیماری ویتیلیگو باید ابتدا بیمار به اصلاح مزاج خود پرداخته و مجموعه ای از دستورات تغذیه را رعایت کند.

وی افزود: مبتلایان به بیماری ویتیلیگو باید طی این سه ماهه از خوردن ماهی ، ماست و دوغ پرهیز و ساعات غذایی خود را تنظیم کنند بطورمثال خوردن ناهار دیرتر از ساعت 12 یا 13 و خوردن شام دیرتر از ساعت 18 یا 19 نشود.

وی به مبتلایان بیماری ویتیلیگو توصیه کرد که حتما ورزش کنند زیرا یکی از راه های دفع مواد و مواد بیماری زا -که در بدن منجمد شده اند- از طریق پوست است اما این ورزش نباید فقط به یک پیاده روی ساده محدود شود بلکه پیاده روی در حد دویدن به مدت 20 دقیقه که موجب تعریق شود.

این استاد دانشگاه گفت: برای مبتلایان به بیماری ویتیلیگو حتما یک ˈخواب با آرامشˈ ضروری است ؛ این بیماران با دیدن لکه های سفید دچار عصبانیت و نگرانی می شوند و این مساله خود چرخه معیوبی محسوب شده که موجب تشدید بیماری می شود.

شیربیگی با بیان اینکه رعایت این نکات تغذیه ای مهم تر از مصرف دارو است، افزود: بیماران برای از بین بردن اضطراب و داشتن خواب آرام ، قبل از خواب (یعنی ساعت 21 یا 22) باید فالوده سیب (یعنی سیب رنده شده همراه عسل و گلاب و عرق بیدمشک ) ، بخورند در این صورت بعد از یک ماه رنگ ضایعات پوستی این بیماران خودبخود بهتر می شود بدون اینکه داروی خاصی به آنان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه داروی موضعی گیاهی بیماری ویتیلیگو هنوز در داروخانه ها پخش نشده است، تصریح کرد: احتمال دارد شیوع این بیماری با آغاز فصل سرد و خشک پاییز ، بیشتر شود بنابراین به بیماران توصیه می شود حداقل روزی یک انار شیرین بخورند چون انار کبد را تقویت می کند و بسیاری از بیماری های پوستی به ضعف کبد بستگی دارند.

این متخصص طب سنتی گفت: انار (آب انار نباشد) همراه با مسهل آن یعنی گلپر ، قوای کبد را برمی گرداند و رنگ لکه های پوستی بازمی گردد.

شیربیگی افزود: مبتلایان به بیماری ویتیلیگو باید حداقل هفته ای یک بار گوشت گوسفند (کباب و راسته گوسفند) بخورند تا خون موردنیاز بدن برای پوست سازی فراهم شود.

وی اضافه کرد: ˈنخودآبˈ (نخود پخته شده با فلفل و زردچوبه و گوشت) برای مبتلایان بیماری ویتیلیگو بسیار مفید است و آنان باید هفته ای دو تا سه وعده این خوراکی را مصرف کنند و برای جلوگیری از نفخ نیز حتما نخودها را قبل از پخت ، چند ساعت در آب بخوابانند؛ زیره نیز نفخ نخود را می گیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: گوشت و نخود کوبیده ، خون خوبی برای افراد فراهم می کند و داشتن ذخیره خونی و آهن خوب در بدن از ارکان درمان بیماری ویتیلیگو در طب سنتی به شمار می رود.

شیربیگی به مبتلایان بیماری ویتیلیگو به ویژه زنان خواست تا کم خونی خود را درمان کنند و گفت: برای این کار بیماران می توانند هفته ای دو تا زرده تخم مرغ عسلی (نه سفت و نه خام) را بخورند و از خوردن سفیده تخم مرغ پرهیز کنند.

وی افزود: همچنین مبتلایان بیماری ویتیلیگو باید در غذاهای خود از ادویه بی خطر زعفران استفاده کنند و حتما به برنج خود زعفران بزنند یا اینکه هنگام صبحانه یک لیوان شیر را با یک قاشق مرباخوری عسل و زعفران بجوشانند زیرا زعفران خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و خون رقیق و خوشرنگ به بدن کمک می کند تا رنگ لکه های پوستی را بازگرداند.

این متخصص طب سنتی یادآور شد: محافظت پوست در برابر آفتاب بسیار مهم است و به مبتلایان بیماری ویتیلیگو توصیه می شود که از کرم های ضدآفتاب استفاده کنند.

شیربیگی از هویج به عنوان یکی از میوه های موثر در درمان بیماری ویتیلیگو نام برد و گفت: این بیماران باید در میان وعده های خود آب هویج یا هویج پخته (چون هویج خام نفخ می آورد) استفاده کنند؛ هویج یکی از سبزی هایی است که مصرف آن در جامعه مغفول مانده در حالیکه این سبزی برای تقویت کبد و معده و به ویژه برای زنان بسیار مفید است.

وی یادآور شد: اصلاح تغذیه و داشتن آرامش از پیشرفت بیماری ویتیلیگو جلوگیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نوشین ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    سلام دست شما درد نکنه که به فکر مایید اما باید توجه بفرمایید که کار ما از اصلاح تغذیه گذشته تمام این اوامر را رعایت هم بکنیم این رنگدانه ها برنمیگردد،پس لطف کنید مثل سایر کشورهای فعال در این زمینه به فکر تغییرات ژنتیکی و درمانهای اصولی باشید.
  • سوران ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    69 23
    سلام دکتر من مدت 7 سال این بیماری دارم قبل این بیماری یه خال 1سانتی در پشت داشتم که دورش سفید شده بود بعد اومد روسینم که 3 سانت میشه و1 سانتم رو آلت تناسلی دارم در مدت این 7 سال همین جور باقی مانده اگه راهی هست ممنون میشم واسم ایمیل کنید
    • الناز ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
      87 18
      سلام سوران جان دقیقا من هم همین مشکل از 8 سال پیش دارم لکه کوچک سفید که یهو پیدا میشه و همین جوری میمونه البته یکی دوبار دکتر یه محلول داد که وقتی زدم اون لکه ها از بین رفتن و پوستم طبیعی شد ولی باز از یه جای دیگه در اومد . شما راه حلی پیدا کردی؟ دکتر خوبی سراغ داری ممنون میشم جواب بدی
  • مرضیه ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    62 15
    چرااسم دارو رونمیگین هرچی زمان بیشتر بگذره لکه ها بیشترمیشن درمان طولانی تر یکمم به فکر ماباشین که چی میکشیم
  • فاطمه ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    2 0
    سلام مطالبتون عالی بود منم این مشکل و جدیدا پیدا کردم ولی با رعایت تغذیه ام لکه هام داره برطرف میشه فقط خیلی خیلی زمان نیاز داره. متشکرم
  • شهناز ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    57 13
    سلام من چند ماه است اين مشكل را دارم در صورت و دستهايم و روز به روز بيشتر مىشوداكر راهى است بكوييد لطفا خيلى ناراحت هستم
  • مهناز ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    57 12
    سلام من الان 10ساله این بیماری رو دارم درمان نمیشه کسی راه کاری داره کمک کنه
  • حامد ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    56 10
    سلام.من چندوقتیه این بیماریو دارم الان از دستام درمیاد .اگ امکان داره ادرسو بفرستین بیام برای درمانی
  • محمد ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    13 3
    باسلام پسرم چندسالی است به این بیماری مبتلا است.زیرچانه ودورچشم هاوارنح دودستش درگیر است.ادرس شما رابدین بیام خدمتون.بیشتر درمورد بیماری توضیح میدین
  • Bahram ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    17 3
    سلام دوستان عزیر من دو سه ماهی میشه چتد لکه سفید رو بدنم ظاهر شده که رو به رشده خواهشاا اگه حتی یه درمان موقت یا این که روش جلوگبری از رشدش رو میدونید در اختیار بنده هم بزارید باین ک من تو دید نیست اما ازار دهنده هست واقعا خیلیی سخته بخصوص برای کسانی ک تو معرض دید هستش لک هاشون
  • رضا یوسفی هستم از شعر رفسنجان IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 3
    سلام.الان مدت 25سال این بیماری پیسی دارم خواهشا یه دارویی راهنمایی کنید لاقل جلوی پیشرفتش کرفته بشه.با تشکر