شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 119726

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت: شیوع افسردگی در کودکان بین 5 / 2 تا 5 درصد است البته شیوع افسردگی بعد از سن بلوغ دو برابر می شود.

سلامت نیوز: فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت: شیوع افسردگی در کودکان بین 5 / 2 تا 5 درصد است البته شیوع افسردگی بعد از سن بلوغ دو برابر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «زهرا شهریور» روز شنبه در حاشیه کارگاه کشوری تربیت مربی ویژه مهارت های فرزند پروری در جمع خبرنگاران افزود: افسردگی ممکن است از شیرخوارگی یا دوران نوزادی وجود داشته باشد چرا که هرچه سن پایین تر باشد نشانه های افسردگی را شبیه بیماری جسمی می دانند.

وی، گوشه گیری، انزوا، خوب نخوابیدن، پرخاشگری، بداخلاقی، تحمل نداشتن و بازی نکردن با دیگر کودکان را از علائم شیوع افسردگی در کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: در سنین کودکان مهمترین نشانه افسردگی عملکرد در بازی آنها است.

شهریور، افزود: اما در زمان بلوغ میزان افسردگی در دختران و پسران مساوی و پس از دوران بلوغ در شیوع افسردگی در دختران بیشتر است چرا که به دلیل شرایط اجتماعی و تغییرات هورمونی این موضوع شدت بیشتری می گیرد.



** 50 درصد کودکان مراجعه کننده «بیش فعالی» دارند

پزشک فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت: با توجه به اینکه اکنون بیشترین مشکل کودکان بخاطر اختلالات روانی است و براساس ارزیابی های صورت گرفته به طور تقریبی 50 درصد افراد مراجعه کننده به روانپزشکان دچار «بیش فعالی» هستند.

وی ادامه داد: به طور قطع اختلالات روانپزشکی یک منشا بیولوژیک دارد که این منشا باعث می شود در محیط خانه، مدرسه و یا محیط های بیرون از منزل دچار بیش فعالی شوند.

این پزشک گفت: کودکان مبتلا به بیش فعالی از سنین 6 سال به پایین با آموزش و مداخلات غیردارویی و بالای 6 سال با دارو درمانپذیر هستند.

وی علائم بیش فعالی را یک نوع جنب و جوش و حرکت به نوعی که برای خود یا اطرافیان مزاحمت هایی ایجاد کنند، عنوان کرد و گفت: براساس تحقیقاتی که صورت گرفته بیش فعالی در کودکان هفت تا 20 درصد در جامعه است.

وی با بیان اینکه بیش فعالی در دوران دبستان هفت درصد است، اظهار داشت: در خانواده هایی که والدین نیز دچار مشکلاتی از جمله استرس هستند، این نوع فرزندان با بیش فعالی بیشتر وجود دارند و در صورتیکه بیش فعالی در والدین را کاهش دهیم کودکان آنها نیز کمتر دچار اختلالات روانی می شوند.



** آگاهی کم والدین در زمینه فرزند پروری

این روانپزشک که دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز است، گفت: آگاهی کم والدین در زمینه فرزندپروری نیز به عنوان یک مشکل جدی است که تنها راه برای تربیت بهتر فرزندان، آموزش دادن به والدین است.

شهریور افزود: متاسفانه در کلاس های مهارت آموزی که برگزار می شود کاهش تعداد افراد شرکت کننده به خوبی مشاهده می شود به طوری که در برخی کلاس ها حتی تا 50 درصد از آمار شرکت کنندگان نیز کاسته می شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که آموزش ها را در این عرصه افزایش دهیم به طور قطع می توانیم موفق تر عمل کنیم و در این زمینه آموزش همگانی و برنامه های رسانه ها بسیار می تواند تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha