معصومه ابتکارطی یادداشتی در صفحه فیس بوک خود با بیان اینکه هیچ منبعی برای نجات طبیعت منطقه غیر از صرفه جویی و كاهش جدی مصرف آب وجود ندارد گفت سازمان حفاظت محیط زیست نه تحت فشار قومیتی نظر می دهد و نه از سر تهدید.

جنبشی اجتماعی برای تغییر اصلاح الگوی مصرف راه بیندازیم/راه نجاتی به غیر از صرفه جویی در مصرف آب نداریم

سلامت نیوز:معصومه ابتکارطی یادداشتی در صفحه فیس بوک خود با بیان اینکه هیچ منبعی برای نجات طبیعت منطقه غیر از صرفه جویی و كاهش جدی مصرف آب وجود ندارد گفت سازمان حفاظت محیط زیست نه تحت فشار قومیتی نظر می دهد و نه از سر تهدید.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این یادداشت در زیر می آید: دوستان سلام. از همه دوستان تشكر دارم؛ چه اكثریتی كه همیشه پر انرژی هستند و چه آنهایی كه كم انرژی و گاهی فقط منفی. خوشحالم كه با وجود گرفتاری بی اندازه توانستم ارتباط را حفظ كنم.

مدتی است تنش آبی سبب طرح مسایل بسیاری شده است. شعارهای نجات دریاچه ارومیه، نجات كارون، زاینده رود من كو، نجات هامون و موارد دیگر همه نشان از حساسیت ارزشمند شما نسبت به این معضل دارد.

لازم است چند نكته را در مورد آب بگویم چون موضوع حاد كشور ماست. اول اینكه اختیار و مسئولیت امور توزیع و تخصیص آب در كشور مربوط به وزارت نیرو است، شورای عالی آب هم به طور منظم تشكیل جلسه می دهد و با حضور همه و كار كارشناسی موارد بررسی می شود و امكانی برای پنهان كاری و یا انكار واقعیت ها دیگر وجود ندارد.

دوم اینكه مشكلات مربوط به امروز و دیروز نیست، قومی و احساسی هم نیست. سوم اینكه تامین آب شرب سالم برای هر شهری یك اولویت است. مطلب دیگر اینكه هیچ جای ایران آب را درست مصرف نمی كنیم و این رویه باید در همه جا تغییر كند.

كشاورزی كه ٩٣٪ آب كشور را مصرف می كند باید تا ٣٠٪ با افزایش راندمان مصرف را كاهش دهد. در بخش صنعت و شهری هم همینطور. این موضوع اختصاص به یك جا ندارد، كشاورزان كرمان، شیراز، اردبیل، ارومیه و سایر جاها باید الگوی كشت و آبیاری خود را تغییر دهند

 در حوزه كارون همینطور است، در حوزه استان چهارمحال و اصفهان فرقی نمی كند، همه باید بدانند ادامه این روند، و سیاست های گذشته انتقال آب بین حوزه ای دیگر جوابگو نیست.

باید الگوی مصرف تغییر كند و این یك همت ملی می طلبد. در میان دانشگاهیان، جوانان، شبكه های اجتماعی مجازی و غیرمجازی این موضوع كه چه باید كرد تا حقابه رودخانه ها و تالاب ها و آبخوان ها و خلاصه طبیعت زنده شود. ارومیه، زاینده رود، بختگان، پریشان و هامون زنده شوند،كارون، سفید رود،كشف رود و دهها رود دیگر حفاظت شوند.

اینكه عده ای بیایند اینجا از من هر روز مطالبه كنند، سؤال كنند، عصبانی و احساساتی شوند یك روش است. یك روش هم این است كه بگوییم ما هر كدام چه می توانیم انجام دهیم تا ایران از این شرایط نجات پیدا كند. سازمان حفاظت محیط زیست نه تحت فشار قومیتی نظر می دهد و نه از سر تهدید. دوستانی كه نگران كارون هستند بدانند كه صدها برابر آنچه نگرانند كه برای شرب مردم یك شهر برود قرار است برای طرح های جدید كشاورزی مردم خوزستان از كارون برداشت شود.

همه كارشناسان می دانند كه آسیب به كارون از طرح های استان خودشان الگوی مصرف آب كشاورزی خودشان نشأت می گیرد و آلودگی كارون ناشی از فعالیت های شهری استان خوزستان است.

پس به جای دعوای منطقه ای برویم با مردم، كشاورزان و صنایع جنبشی اجتماعی برای آموزش، اطلاع رسانی و تغییر نگرش مردم برای اصلاح الگوی مصرف به راه اندازیم. مطالبه ما باید صرفه جویی در مصرف آب برای همه بخش ها باشد.

دوستانی كه نگران چهارمحال و یا آنهایی كه نگران زاینده رود هستند بدانند هیچ منبعی برای نجات طبیعت منطقه غیر از صرفه جویی و كاهش جدی مصرف آب وجود ندارد. زمان دعواهای حیدری- نعمتی و هیاهو برای هیچ گذشته است.

دولت تدبیر و امید همه مردم ایران را یكسان دیده و بنا ندارد حق هیچ استان یا منطقه ای را نادیده بگیرد. برای همین باید تصمیمات شفاف و با حضور همه كارشناسان و استان ها باشد. اولویت در همه كشور اصلاح روش آبیاری،كاشت محصولات كم آب بر، كاهش مصرف آب و بازگشت آب به دریاچه ها، تالاب ها و رودخانه هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha