یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11976

رییس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، از افزایش شمار مبتلایان به وبا در كشور به 94 نفر خبر داد و گفت: كمیته فنی و با متشكل از اعضای هیات علمی، اساتید، كارشناسان خبره و با تجربه در وزارت بهداشت تشكیل شد.

دكتر محمد مهدی گویا، در گفت وگو با ایسنا،‌ با بیان این كه تعداد قربانیان این بیماری در كشور همچنان 4 نفر است، افزود: از 94 مورد ابتلا گزارش شده در كشور 18 نفر از اتباع خارجی (افغانستان و پاكستان) بوده است.

وی، با بیان این كه هنوز بروز موارد جدید وبا در كشور پایان نیافته است، ادامه داد: اما اقدامات ما و مقایسه آن با سالیان پیش نشان از مهار تقریبی آن دارد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، در این باره توضیح داد: به عنوان مثال در سال 84 حدود 2 هفته پس از گزارش نخستین مورد وبا در كشور شاهد اوج بروز آن بودیم حال آن كه هم اكنون پس از گذشت 2 ماه از بروز آن در كشور افزایش ناگهانی نداشتیم.

دكتر گویا، بیشترین موارد ابتلا را متعلق به شهرستان كرج و استان قم برشمرد و افزود: تصور ما بر آن است كه چون امكانات لازم و كافی برای شست شو، ضدعفونی و گندزدایی سبزیجات در رستوران‌ها به حد منازل وجود ندارد از این رو عرضه سبزی سالاد و كاهو در رستورانهای كرج و قم ممنوع اعلام شده است.

به گزارش ایسنا،از ابتدای قرن نوزدهم تا به حال، هفت پاندمی (جهانگیری بیماری) بزرگ بیماری وبا به وقوع پیوسته است. پاندمی هفتم از سال 1961 با بیوتایپ التور ایجاد شد كه هم ‌اكنون بیوتایپ رایج در اكثر مناطق جهان از جمله ایران است. سالیانه حدود 100 تا 150هزار مورد ابتلا به بیماری وبا به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌شود كه بیشترین آن از آفریقا و بعد آسیا و آمریكای جنوبی است.

بیماری وبا نیز هرساله در كشور طی ماه‌های گرم سال بروز می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha