رییس انجمن علمی داروسازان ایران با تاكید برآنچه كه ضرورت مداخله جدی در رابطه با سوء مصرف دارو در كشور خواند، احیا و فعال كردن نقش داروساز را بیش از پیش لازم دانست.

هفتمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران با شعار سوء مصرف داروها و با حضور دكتر عباس شیبانی عضو شورای شهر تهران و جمع كثیری از پزشكان و داروسازان برگزار شد.

دكتر سید حمید خویی با تاكید بر فعال شدن نقش داروسازان در مقابله با سوء مصرف داروها در كشور گفت: دامن زدن به سوء مصرف دارو در كشور قطعا از یك جریان با هدف انهدام افراد جامعه تبعیت می‌كند.

وی افزود: داروسازان نقش اساسی در آگاه سازی مردم نسبت به مخاطرات سوء مصرف داروها به ویژه داروهای دوپینگ،‌داروهای اعتیاد آور، داروهای خودكشی و غیره دارند.

رییس انجمن علمی داروسازان ایران در ادامه با تاكید بر نقش داروسازان در مقابله با سوء مصرف داروها، مداخله جدی را در رابطه با مقابله با این پدیده خواستار شد.

وی گفت: از آنجا كه موضوع همایش امسال سوء مصرف دارو از فراگیری اجتماعی برخوردار بود، اداره آموزش مداوم مجوز حضور پزشكان را در این همایش صادر كرد و برای آنها نیز مانند داروسازان 12 امتیاز بازآموزی غیرمدون را در نظر گرفت.

وی با بیان این كه انجمن علمی داروسازان ایران شاخه‌ای علمی از انجمن داروسازان ایران است، افزود: در این همایش بیش از هزار و 350 نفر ثبت نام كرده‌اند كه امتیاز بازآموزی این همایش تنها به داروسازانی اختصاص داده می‌شود كه در هر سه روز برگزاری این همایش حضور منظم داشته باشند.

در ادامه دكتر مرتضی آذرنوش رییس انجمن داروسازان ایران با اشاره به تاریخچه داروسازی در كشور گفت: بعد از انقلاب اسلامی در طرح نظام نوین دارویی كشور روشی به عنوان اقدام ژنریك ایجاد شد. با توجه به برخی از مولفه‌های مطرح در آن زمان، ضرورت برگزاری این همایشها كمتر احساس می‌شد.

هزار و 270 مولكول دارویی در فهرست دارویی كشور موجود است

وی با بیان اینكه در سال 1360 تقریبا فهرست دارویی كشور با 520 قلم بسته می‌شد، افزود: در آن زمان حتی میان فهرست دارویی دولتی، ‌بیمه‌ای و خصوصی تمایز و افتراقی وجود نداشت. داروها عمدتا در كلاس درمانی ساده تر و یك توهم بی‌نیازی از دستیابی به اطلاعات علمی بیشتر برای تسلط به خدمت قرار داشتند. این در حالی است كه هم اكنون حدود هزار و 270 مولكول دارویی در فهرست دارویی كشور موجود است.

دكتر آذرنوش در این باره افزود: این تعداد مولكول دارویی زمانی كه به اشكال مختلف دارو تبدیل می‌شوند بیش از 3 هزار نوع دارو را شامل می‌شوند؛ بنابراین این روند نگرش جدی‌تری را نسبت به اطلاعات دارویی مطرح می‌كند.

وی با تاكید براین كه در شرایط حال حاضر باید مطالب علمی در متن خدمات به عنوان یك كار حرفه‌ای قرار گیرند، افزود: در جوامع امروزی به صورت پیوسته بیماریهای جدیدی در طول زمان شناسایی می‌شوند كه مشكلات و عواملی را به جوامع بشری تحمیل می‌كند. از طرف دیگر به تناسب حضور این بیماری‌ها مراكز مختلف تحقیقاتی در سطح دنیا در مقام مبارزه با این بیماری‌ها داروهای جدیدی به بازار عرضه می‌كند. بنابراین با توجه به این موضوعات لازم است كه هرچه بیشتر ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را در ابعاد مختلف دارویی افزایش دهیم.

رییس انجمن داروسازان ایران در پایان با بیان این كه اكنون حدود 75 درصد داروسازان كشور در عرضه خدمات فعالیت می‌كنند، افزود: داروسازان وظیفه سنگینی در آگاه سازی مردم نسبت به عوارض سوء مصرف داروها برعهده دارند و برخورد با این پدیده بیش از پیش ضرورت دارد.

گفتنی است در جریان این همایش از سه نفر از اساتید داروسازی ایران تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha