یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

استرس زمانی به انسان دست می دهد که در یک شرایط یا محیطی تنش زا یا ناآرامی قرار گرفته باشد یا خود فرد، به اصطلاح فردی مضطرب باشد که این مساله می تواند عوارض بسیار بدی برای فرد به همراه داشته باشد.

سلامت نیوز: استرس زمانی به انسان دست می دهد که در یک شرایط یا محیطی تنش زا یا ناآرامی قرار گرفته باشد یا خود فرد، به اصطلاح فردی مضطرب باشد که این مساله می تواند عوارض بسیار بدی برای فرد به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، امروزه نیز که پزشکان علت اغلب بیماری ها و ناراحتی ها به ویژه بیماری های روحی و روانی را استرس و اضطراب می دانند، مشاهده می شود که استرس نیز به عنوان آغاز گری برای اعتیاد محسوب می شود.

شاید قابل تصور نباشد که استرس می تواند به عنوان آغازگری برای شروع اعتیاد باشد و فردی که معتاد می شود با استرس و اضطراب بیشتری زندگی خود را سپری می کند و حتی شاید میل به اعتیادش را بیشتر کند.


**اعتیاد به شدت با استرس عجین است

یک پزشک و کارشناس اعتیاد در این باره می گوید که اعتیاد به شدت با استرس و اضطراب عجین است.

دکتر «شهرام نادری» ادامه می دهد: کسانی که استرس بیشتری دارند امکان معتاد شدنشان بیشتر است و این می تواند عوارض و خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

وی اضافه می کند: از آنجا که در مصرف موادمخدر و داشتن اعتیاد لذت ایجاد می شود، در صورتی که این مواد نتواند نیازهای افراد معتاد را برآورده سازد، می تواند در افزایش استرس آنها تاثیر جدی داشته باشد.

نادری می گوید: زمانی که افراد معتاد مواد مصرف می کنند باعث لذت بیشتری در بدنشان می شود و اگر دسترسی به مواد قطع شود فرد دچار ناراحتی و خماری می شود و همین موضوع اضطراب و استرس را شدیدا بالا می برد.

این پزشک می گوید: با افزایش میزان اضطراب و استرس حتی استمرار مصرف موادمخدر و وابستگی به مواد نیز به وجود می آید و پس از اینکه اعتیادش بیشتر شود دیگر به خاطر لذت بردن مواد مصرف نمی کند.

این کارشناس اعتیاد ادامه می دهد: استرس، اضطراب و لغزش فرد برای یک بار مصرف مواد ارتباط جدی با افزایش شدید وسوسه ها و رفتارهای ویژه مصرف مواد از جمله شیشه دارد به همین منظور خانواده ها باید تا جایی که می توانند در کاهش استرس در فزندانشان دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی تصریح می کند: اختلال در خواب و خوراک، به طور کامل با اعتیاد مرتبط است به همین منظور کاهش میزان استرس نیز می تواند در کاهش میزان اعتیاد افراد تاثیرگذار باشد.

این پزشک ادامه می دهد: برخی داروهای تاثیرگذار در درمان اعتیاد می تواند منجر به کاهش استرس و اضطراب در افراد معتاد شود که باید در این زمینه تلاش بیشتری شود تا میزان استرس آنان کاهش یابد.

دکتر نادری یکی از این داروها را «ولبان» عنوان کرد و می افزاید: این دارو اثرات ضد افسردگی دارد و در افراد مبتلا به اعتیاد شیشه در حد خفیف و متوسط می تواند تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه افسردگی را یکی از ناراحتی های شایع همراه اعتیاد عنوان می کند و ادامه می دهد: باید توصیه هایی برای خانواده ها داشت تا علاوه بر درمان افراد معتاد، راهکاری برای کاهش میزان اعتیاد در کشور شود.

این کارشناس اعتیاد می گوید: درمان اعتیاد زمانی موثر است که درمان دارویی در کنار درمان غیردارویی باشد، خانواده ها در درمان معتادان درگیر باشند، درمان اعتیاد زمان بر است، اعتیاد یک بیماری است و در صورتی که درمان مناسبی داشته باشد می تواند درمان شود.

وی در ادامه می افزاید: نباید به معتاد به عنوان انگل جامعه و ضداخلاقی نگاه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha