مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند.

 عوارض و کاربرد قرص برنج/مرگ دردناک با قرص برنج

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جی او وی، فسفید آلومینیوم یک ماده ی جامد کریستالی زرد رنگ یا خاکستری تیره است که بویی شبیه به سیر دارد. هنگامی که فسفید آلومینیوم در معرض آب یا رطوبت هوای آزاد قرار می گیرد، گاز فسفین آزاد می کند.

موارد استفاده از قرص برنج

فسفید آلومینیوم در درجه اول به عنوان یک آفت کش، توسط اقشار مختلف از جمله کشاورزان، کنترل کنندگان آفات، شکارچیان استفاده می شود. اغلب در گلوله ها پراکنده می شود. گلوله ها با رطوبت واکنش داده و گاز سمی فسفین تولید می کند. برای خرید یا استفاده از محصولات آلومینیوم فسفید، مجوز و آموزش مناسب الزامی است.

از فسفید آلومینیوم نیز برای ساخت مواد نیمه رسانا مانند دیودهای ساطع کننده نور استفاده می شود.

نحوه ورود قرص برنج به محیط زیست

فسفید آلومینیوم ممکن است تو.سط صنایعی که در آنجا تولید، ذخیره، حمل و نقل یا دفع می شود وارد محیط زیست شود. همچنین ممکن است پس از استفاده به عنوان آفت کش در محیط زیست منتشر شود.

فسفید آلومینیوم برای محیط زیست مضر است، اما پس از انتشار تجزیه می شود.

قرار گرفتن در معرض قرص برنج

قرار گرفتن در معرض فسفید آلومینیوم ممکن است در محل های کاری که در آن استفاده می شود رخ دهد. به طور کلی،فسفید آلومینیوم که در کنترل آفات نقش دارد، از آن به عنوان ماده بخور برای غلات نیز استفاده می شود. با این حال، محدودیت‌های ایمن برای محافظت از کارمندان در برابر فسفینی که ممکن است در این شرایط ایجاد شود، اعمال می‌شود. چنین سطوحی کمتر از حدی هستند که تصور می شود اثرات مضر داشته باشند.

از آنجایی که این ماده فقط در محیط های بسته استفاده می شود، انتظار نمی رود استفاده مناسب از فسفید آلومینیوم منجر به قرار گرفتن در معرض عموم مردم شود.

چگونه قرار گرفتن در معرض قرص برنج می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد

پس از قرار گرفتن در معرض هر ماده شیمیایی، اثرات نامطلوب آن بر سلامتی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • میزان قرار گرفتن در برابر آن ماده(دوز آن ماده)
  • نحوه قرار گرفتن در برابر آن ماده
  • مدت زمان قرارگیری
  • شکل ماده شیمیایی
  • قرارگیری شما درمعرض هر گونه مواد شیمیایی دیگر

بسیار بعید است که جمعیت عمومی در معرض سطحی از فسفید آلومینیوم به اندازه کافی بالا قرار بگیرند که اثرات نامطلوب بر سلامتی داشته باشد.

مسمومیت با قرص برنج

فسفید آلومینیوم بسیار سمی است. هنگامی که در معرض آب یا رطوبت هوا قرار می گیرد، گاز فسفین آزاد می کند که اثرات نامطلوبی بر سلامتی می گذارد.

خوردن فسفید آلومینیوم می تواند باعث درد در گلو و معده، حالت تهوع، استفراغ و تنگی نفس شود. ممکن است استفراغ خونی دیده شود و بوی سیر در نفس وجود داشته باشد.

آسیب به ریه ها از جمله تجمع مایع ممکن است رخ دهد، اغلب با تاخیر تا 2 روز. ممکن است آسیب کلیه، شوک، نارسایی قلبی و مرگ وجود داشته باشد.

تنفس گاز فسفین آزاد شده از فسفید آلومینیوم می تواند باعث تحریک بینی، دهان، گلو و ریه ها شود. اثرات فوری آن عبارتند از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • درد معده

ممکن است موارد زیر نیز احساس شود:

  • تنگی قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • خشکی دهان
  • تب
  • لرزش
  • ضعف
  • سرگیجه و ناهماهنگی
  • در موارد شدید، می تواند باعث ریتم غیر طبیعی قلب، نارسایی قلبی، شوک، تجمع مایع در ریه ها و مرگ شود.
  • تماس با پوست ممکن است باعث تعریق، سوزش و احساس سوزن سوزن شدن شود.
  • تماس چشمی ممکن است باعث تحریک، دوبینی و زرد شدن بینایی شود.

قرص برنج و سرطان

تصور نمی شود که فسفید آلومینیوم یک ماده شیمیایی سرطان زا باشد.

قرص برنج در بارداری

اطلاعات محدودی در مورد اثرات قرار گرفتن در معرض فسفید آلومینیوم بر بارداری و جنین وجود دارد. بنابراین نمی توان نتیجه گیری قطعی کرد. اگر قرار گرفتن در معرض آلومینیم فسفید باعث ناخوشی مادر شود، احتمال بروز اثرات بر روی جنین بیشتر است.

قرار گرفتن کودکان در معرض قرص برنج

انتظار می رود کودکانی که در معرض فسفید آلومینیوم قرار می گیرند علائم مشابهی را نشان دهند که در بزرگسالان مشاهده می شود. با این حال، از آنجایی که کودکان وزن کمتری دارند، ممکن است اثرات آن شدیدتر از بزرگسالانی باشد که در معرض همان مقدار فسفید آلومینیوم قرار دارند.

در صورت مواجهه با قرص برنج چه باید کرد؟

بسیار بعید است که جمعیت عمومی در معرض سطحی از فسفید آلومینیوم به اندازه کافی بالا قرار بگیرند که اثرات نامطلوب بر سلامتی داشته باشد. با این حال، اگر در مورد قرار گرفتن در معرض آلومینیوم فسفید هر گونه نگرانی سلامتی دارید، از پزشک عمومی خود راهنمایی بگیرید یا با اورژانس تماس بگیرید .

خودکشی دردناک با قرص برنج

مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند.

کد بیمار بد حال در بیمارستان اعلام شد. پزشک مسمومیت همراه کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان خود را بالای سر زن جوان رساندند. همان معاینه اولیه کافی بود تا تیم پزشکی متوجه شوند شمارش معکوس برای مرگ زن جوان آغاز شده است. لیلاسریع به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان منتقل شد. او باورش نمی شد که تا ساعتی دیگر می میرد. حالش زیاد بد نبود فقط کمی معده اش می سوخت و احساس تشنگی می کرد. آب می خواست اما پزشک معالج خوردن آب را برای او ممنوع کرده بود. صدای شیون لیلا بخش آی سی یو را پر کرده بود. «من نمی خواهم بمیرم. یکی کمکم کند.»

دفتر زندگی لیلا سه ساعت بعد از خوردن قرص برای همیشه بسته شد. قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می شود قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز فسفید تولید می کند و از آن برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می شود. مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سر درد، تشنج و کما می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، بر اساس آمار پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست امسال 239 نفر بر اثر مسمومیت قرص برنج در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد متوفیات قرص برنج 224 نفر بود، 7/6 درصد افزایش یافته است. از کل متوفیات قرص برنج در چهار ماهه امسال 140 نفر مرد و 99 نفر زن بودند و این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت قرص برنج در مدت مشابه سال قبل 129 نفر و تعداد زنان 95 نفر بوده است. بر اساس این گزارش در چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین تلفات ناشی از مسمومیت با قرص برنج به ترتیب با 99 نفر در استان تهران، 33 نفر در استان مازندران، 29 نفر در استان گیلان و 13 نفر در استان لرستان گزارش شده است.

دکتر غلامعلی جعفری، متخصص سم شناسی و پزشک بیمارستان الغدیر در این باره می گوید: سم قرص برنج سمی است که روی سلول ها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان های دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند. بر اساس علامت های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می شود به طوری که بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیر قابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.

وی در مورد زمان مسمومیت و مرگ بر اثر مصرف این قرص گفت: معمولاافراد زیر 24 ساعت فوت می کنند که زمان مرگ بستگی به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ مصرف، میزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.

این متخصص ادامه داد: متاسفانه برخی عطاری ها به راحتی این قرص را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. در یکی از موارد نادر زنی پس از مسمومیت با قرص برنج زنده ماند. او بعد از بازگشت به زندگی اظهار داشت: برای گرفتن قرص برنج به عطاری رفتم که او پس از مشاهده اصرارهایم چند قرص به من داد. یکی دیگر از بیماران می گفت به عطاری رفته و ادعا کردم برای خودکشی قرص برنج می خواهم که او محل دیگری را به من معرفی کرد و گفت در آنجا قرص های برنج قوی تری می توانم پیدا کنم تا راحت تر بمیرم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بی نام ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    خووو شما که می گین از قرص برنج استفاده نکنیم پس ی راه کار بزارین جلومون...از چی استفاده کنیم؟طناب؟سیانور؟....؟
  • مم ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    88 37
    بالاخره چه کار باید کرد!! فقط بگویم توکل به خدا که نمی شود. یکی نمی خواهد قرص برنج نخورد چه کار کند؟!
  • فاطمه ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    79 19
    همان قرص برنج خوب است دعا کنید گیرش بیارم.من بمیرم به جز خودم خیلیا راحت میشن.ولی من جهنمی هستم
  • س ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    64 16
    امیدوارم دردش زیادنباشه
  • خسته از دنیای فانی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    29 17
    خدایا زندگی رو برای همه آسان کن تا کسی دنبال خودکشی نباشه
  • س IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    18 37
    چرا خودکشی؟!؟ دنیا به این قشنگی خالق به این مهربونی چکار به بنده هاش داری برو پیش کسایی که شما رو دوست دارند و از آدمهای منفی فاصله بگیرید
  • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    22 1
    پس چی بخوریم ... ما که مردیم
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    13 36
    اصلا میدونید کسی که خودکشی کرده به جهنم می‌ره چون خدا مرگ اون رو نخواسته اگه میخواست خودش اون رو می‌کشت این کار باعث دلشکستن خدا میشه به جای اینکه دنبال جلب توجه باشید بدونید خدایی هست که شما رو دوست داره اگه توی شرایط سخت زندگی قرار گرفتید برای امتحان شما هست پس چطور حضرت ایوب ۷ سال سختی رو تحمل کرد چون در حال امتحان بود ولی اون امیدش به خدایی که بالای آسمان ها بود داشت بعدش دیدید چقدر خوشبخت شد اما به خودش که آسیب نزد. اون کار ها برای آدم های ضعیف نفس هست واقعا تاسف داره...ُ
  • S.s IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    با سلام متاسفانه امروزه خیلیا دست به خودکشی میزنن و امید وارم که همه بتونن این پیام من رو بخونن اول از همه رکی صحبتم با والدین زحمت کشه ۱ وقتی نوجوان بهتون ابراز احساسات میکنه یا درمورد احساسش و یا فکرش و ارزشش باهاتون صحبت میکنه به حرفاش مثل یک مشاور گوش بدین و اگر شرایطش رو دارین تو خونه برای حل مشکلش با اعضای خانواده جلسه بزارین اگر حرفی زد که مخالف نظر شماست بازم پای صحبتش بشینی براش استدلال محکم و عقلانی بیارین اینجوری نوجوان همه هوش کلامی بالا میره هم مشکلش رو بیان میکنه و روابط اعضا گرم و صمیمی میشه هم یاد میگیره در مواقع دیگه حرفش رو به دیگران بزنه.۲ برای بودن با کودک و نوجوان و جوان وقت بزاریم حتی گاهی اوقات باهاشون موزیک ها و جاهای مورد علاقه اونا و تفریحات مورد علاقه اونا باهاشون باشید اینطوری شما به احتمال بیشتری وجود دوست های ناباب رو کم می کنید.۳ اگر افسرده هستین یا میخواید خودکشی بکنید یا اختلال دارین فقط ۳ نفر میتونن در وحله اول کمکتون کنن ۱خدا ۲ خودتون ۳ مشاور ،روانشناس، روانپزشک. تا خدا نخواد نمی تونید قدم از قدم بردارید ولی خدا وند بد بندگان رو نمی خواد
  • S.s IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    و همیشه خداوند گفته از تو حرکت از من برکت ۲ خودتون تا به فکر خودتون نباشید دیگران به فکرتون نیستن! پس برای اینکه حالتون خوب بشه خودتون باید گام بردارید برید با مشاور صحبت کنین نه دوست و رفیق چون این افراد وارد جنبه قضاوت میشن اما مشاورین وارد قضاوت نمیشن چه قضاوت کردن شما وچه دیگران رفیق تون شما یا مادرتون رو قضاوت میکنه باعث میشه نصبت به مادر تون بد بین بشین ولی مشاور اینکار رو نمی کنه بلکه کمک میکنه اول خودتون خود تون رو قضاوت کنید و بعد دیگری رو و قضاوت منصفانه داشته باشید . اگر مشکل دارین به همسر و والدین بگین تا باهم به پیش مشاور برین .حتی اگر مسخرتون کردن در مورد مشکل تون و نیاز به داشتن مشاور رو بهشون بگین .اگر والدین همراهتون نکردن با مشاور مدرسه یا معلم صحبت کنید و از اونها مشاور بگیرین.اگر همستون نمیاد خودتون برید اون حتی قانونا هم نمی تونه جلوی شما رو بگیره چون مطابق با قانون زمانی که اون حاضر برای کمک به شما نباشه خودتون مختار هستین. پس قبل از اینکه بخواید دیگران براتون ارزش قائل بشن خودتون بشید .کسی که برای کمترین حی خودش که زنگی کردن هست ارزش قائل نمیشه دیگران هم
  • S.s IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    براش ارزش قائل نمیشن ۳ کمک گرفتن از مشاورین دارای صلاحیت جرم نیست گناه نیست عیب نیست نشونه بی کفایتی نیست بلکه حق ما هست . اون فردیه که وظیفش هست به ما کمک کنه . مشاور ها به خاطر امداد به شما وارد این رشته ها میشن . اگر روان پزشک بهتون دارو داد حتما استفاده کنین این دارو ها پایه و اساس علمی دارن و تازمانی که بهتون اجازه قطع داده نشده قطع نکنین . مشاور از شما یا دولت برای امداد داره پول میگیره البته در خیلی موارد هم در راه کسب ثواب حق زحمه نمیگیره پس واقعا قصدش کمک به شماست پس ازش کمک بگیرین چه تلفنی و چه حضوری . یه تفکر غلط در مورد مشاور، روانشناس، روانپزشک هست که میگه اونا فقط حرف میزنن و یا پول مفت میگرن ولی باید بدونید که مشاورین برای صحبت کردن سالها تحت آموزش هستن اونها به شکل خاصی انعکاس محتوا میکنن یا سوال ها رو به شیوه خاصی می پرسن مثلا از بیان کلمه چرا خودداری می کنن چوم می دونن این نوع سوالات گارد مراجع رو میبنده اونا یاد میگیرن که چطور گارد مراجع رو باز کنن بهش کمک کنن که به اعماق وجودش فکر کنه و درموردش حرف بزنه بدون ترس از قضاوت شدن .شاید باورتون نشه
  • S.s IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    ولی منکه دانشجو هستم برای اینکه مشاور بشم باید قریب به ۱۰۰ کتاب رو بخونم و هرسال حدود ۱۰۰ ساعت آموزش ببینم . خودکشی با قرص برنج بسیار درد ناک و طولانی هست . مواردی بودن که در بیمارستان التماس میکرن که اشتباه کردیم ولطفا کمک کنید اما متاسفانه با اینکه تیم پزشکی تمام سعی رو کرده نتونسته نجاتشان بده اگر قصد خودکشی دارین بدونین که اون پل یا تیغ یا قرص همیشه هست و ۱۰سال دیگه هم میتونید خودکشی کنین ولی اگر الان میخواین خودکشی کنین بدونین فرصت های آینده رو از دست میدین به این فکر کنین که چه بلایی سر خانوادتون میاد خیلی وقتا پدر مادرا بچه ها رو دوست دارن یا رفیقا همدیگرو دوست دارن ولی متوجه این دوست داشتنه نیستن با اشتباه ابرازش میکنن . پس خودتون به خودتون کمک کنین کسی که از مشاور کمک نمیگیره درواقع خودشه که به خودش ظلم کرده . حتی اگر دیگران مسخرتون کردن برین پیش مشاور . امید وارم اسن حرفا موثر باشه و کمک کنه
  • S.s IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    بی نام برو پیش مشاور حتی معلم یا مشاور مدرسه هم موثر هست
  • S.s IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    درضمن مشاور باید راز دار باشه و تغیراتی که توی همسر یا والد می بینید نشانه آموزش روش تربیتی صحیح هست نه عدم راز داری . مشاور فقط خانواده را از اینکه که فرد قصد خودکشی یا آسیب به دیگری دارد مطلع می کند ولا غیر