یک متخصص بهداشت محیط ضمن اشاره به تاثیر مخرب آلاینده‌های محیط‌های کاری بر سلامت انسان، بر لزوم جدی گرفتن آزمایشات دوره‌ای توسط شاغلین حرف مختلف تاکید کرد.

سلامت نیوز: یک متخصص بهداشت محیط ضمن اشاره به تاثیر مخرب آلاینده‌های محیط‌های کاری بر سلامت انسان، بر لزوم جدی گرفتن آزمایشات دوره‌ای توسط شاغلین حرف مختلف تاکید کرد.

دکتر احمد عامری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه برای از بین بردن تاثیرات منفی آلاینده‌های محیط کار باید آزمایش‌های دوره‌ای برای شاغلان و کارکنان انجام شود، گفت: در صورت کوتاهی در انجام این آزمایش‌ها، علائم کلینیکی بروز کرده و عواقب جبران ناپذیری را به همراه می‌آورد. بنابراین باید این آزمایش‌ها حداقل هر سه ماه یکبار انجام شود.

وی ادامه داد: آلاینده‌ها در محیط‌های کاری مختلف متفاوتند؛ به طوری که ممکن است عاملی در یک محیط کار آلاینده محسوب شود اما در محیط دیگر آلاینده نباشد. به عنوان مثال مراکز هسته‌ای و پرتوها، ساختمان سازی‌ها، صنایع داروسازی و صنایع مواد غذایی آلاینده‌های متفاوت و مخصوص به خود را دارند.

وی تصریح کرد: مسئولان بهداشت جامعه با هماهنگی کارفرماها و کارخانجات، آزمایشاتی در هر 3 یا 6 ماه یکبار انجام می‌دهند که این آزمایش‌ها در رابطه با دستگاه گوارش، گوش، حلق، بینی و موارد دیگر متناسب با نوع کار انجام می‌شون

عامری از "آلودگی‌های صوتی" به عنوان یکی از آلاینده‌های معروف یاد کرد گفت: وجود سر و صدای زیاد در کاخانجات سیلو، تولید آرد، پرسکاری، نساجی و اتومبیل‌سازی و ... بر روی سلول‌های عصبی گوش اثر می‌گذارد و در نتیجه ممکن است فرد درصد زیادی از شنوایی خود را از دست بدهد؛ بطوری که ممکن است دیگر قابل جبران نباشد. سمعک نیز تنها عاملی کمک کننده است و نمی‌تواند مشکل را ریشه‌ای حل کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب که در کارخانجات سنگ بری و تراشکاری سیلیکوز وجود دارد، بیان کرد: هرچند کارکنان تراشکاری از ماسک استفاده می‌کنند، اما ذرات ریز سیلیس وارد ریه می‌شوند و در سطح ریه می‌نشینند. نهایتا این ذرات افزایش یافته و مشکلات تنفسی را سبب می‌شوند. بنابراین باید آزمایشات دوره‌ای مانند آزمایش خون، ادرار و مدفوع متناسب با نوع کار برای جلوگیری از این موارد انجام شود. انجام آزمایشات دوره‌ای حتی برای کارکنان رستوران‌ها و اماکن تهیه غذا نظیر جگرفروشی‌ها نیز ضرورت دارد.

عامری دلیل انجام آزمایشات دوره‌ای را آگاهی از میزان مقاومت بدن افراد در برابر آلاینده‌های موجود در محیط کار دانست و افزود: گاهی پس از انجام آزمایش‌ها لازم است ساعت کار، نوع و محل کار برخی افراد تغییر کند و نباید در این زمینه کوتاهی صورت گیرد؛ چرا که در غیر این صورت عواقب جبران ناپذیری پیش می‌آید.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه میزان ساعت کار، نحوه کار و محیط کار، ادامه داد: رطوبت، گرما، سرما، درجه حرارت، سر و صدا و نور از آلاینده‌های حائز اهمیت در محیط کار هستند؛ بطوری که کم یا زیاد بودن میزان نور می‌تواند به چشم آسیب برساند. همچنین میزان سر و صدا نیز دارای اهمیت است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بر خلاف تصورات ما حتی کارمندان شرکت‌ها نیز با آلاینده‌های استرس و فشار روانی مواجه هستند؛ مانند زمانی که ریاست یا سمت خود کارمندان تغییر می‌کند. همچنین برخی افراد با دیدن و مشاهده برخی اخباردچار استرس می‌شوند.

عامری در پایان خاطرنشان کرد: تمام شاغلان از ابتدای فعالیت خود باید تحت آزمایش‌های دوره‌ای قرار گیرند؛ چرا که به عنوان مثال سر و صدای زیاد بر قلب، ضربان قلب، گردش خون و حتی روی جنین زن باردار تاثیر منفی دارد؛ بطوری که در رشد جنین و نوزاد تاثیر منفی داشته و کودک در سن مدرسه با مشکل مواجه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha