مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت استان ایلام گفت: به علت هم مرز بودن استان با كشور عراق و ورود و خروج اتباع بیگانه، هر ساله در فصل تابستان بیماری وبا مردم ایلام را تهدید می‌كند.

عطاء الله جمالوندی با بیان این مطلب به ایسنا، گفت: با توجه به اینكه وضعیت بهداشت در كشور عراق نامطلوب است شیوع بیماری وبا می‌تواند خطر جدی برای مردم ایران به ویژه استان ایلام باشد؛ چرا كه ایلام بیشترین مرز مشترك با كشور عراق را دارد و محل ‌تردد اتباع بیگانه است كه ممكن است در بین این اتباع افغانی نیز وجود داشته باشد.

وی با بیان این كه از شایع‌ترین بیماری‌های آب و غذا می‌توان به بیماری‌های اسهالی و در بین بیماری‌های اسهالی خطرآفرین می‌توان به وبا ( التور) اشاره كرد افزود: بیماری وبا هر ساله در فصل تابستان شیوع پیدا می‌كند كه فرد به علت از دست دادن سریع آب بدن ضعیف شده و نهایتا مرگ را تجربه می‌كند.

جمالوندی خاطرنشان كرد: درست است كه وبا می‌تواند خطرآفرین باشد اما اگر درمان آن به موقع صورت گیرد آسان‌تر خواهد بود، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین اقدام برای مبارزه با این بیماری پیشگیری است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های بهداشت استان ایلام، حصول اطمینان از آب آشامیدنی را یكی از راه‌های پیشگیری از شیوع وبا عنوان كرد و ادامه داد: آب مهم‌ترین عامل شیوع این بیماری است در نتیجه در وحله اول باید از آب معدنی و بعد از آن از آب لوله كشی مطمئن استفاده شود چنانچه این راه‌ها امكان نداشت آب ‌آشامیدنی باید جوشانده شده و یا از طریق كلرزنی آن را با رعایت اصول مصرف كرد.

وی راه انتقال بیماری را مصرف غذاهای آلوده عنوان كرد و یاد آور شد: سبزیجات نیز ممكن است عامل بیماری باشند. مصرف سبزیجات با سه مرحله شستشو( شستشوی اولیه، شستشو با مواد شوینده با رعایت دوز مصرف و گندزدایی) امكان پذیر خواهد بود. همچنین باید از مصرف سبزیجاتی كه با شبكه‌ فاضلاب آبیاری می‌شوند خودداری كرد و برای مصرف میوه‌جات نیز همین مراحل را طی كرد.

جمالوندی در پایان خاطرنشان كرد: تاكنون هیچ علائمی ‌از شیوع بیماری وبا در استان گزارش نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha