یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11981

اگر چنانچه نسبت به داروهای دسته بنزودیازپامین ها مثل کلرودیازپوکساید، کلورازپاد، دیازپام، لورازپام، اگزاسپام یا خود آلپرازولام حساسیت آلرژیک دارید ، از مصرف این دارو اجتناب کنید.

- این دارو باعث تاثیرات سوئ روی جنین می شود ، پس در هنگام بارداری از این دارو استفاده نکنید.
- اگر دچار هر نوع ناراحتی تنفسی ، آب سیاه چشم، ناراحتی های کلیه و کبد یا سابقه افسردگی ، تفکرات خودکشی و یا اعتیاد به الکل و یا سایر داروهای مخدر هستید ، قبل ا زمصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.
- این دارو را با نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید زیرا تاثیر الکل را افزایش می دهد.
- در صورت مصرف این دارو ، از سایر داروهای خواب آور استفاده نکنید.
- مصرف آلپرازولام ایجاد نوعی عادت می کند و به عبارتی اعتیاد آور است ، پس تنها در صورت تجویز پزشک از این دارو استفاده کنید . هرگز داروی خود را با دیگران تقسیم نکنید ، به خصوص افرادی که سابقه سوئ استفاده دارویی دارند . بهتر است دارو را در جایی دور از دسترس دیگران قرار دهید.
- بهتر است این دارو را از فروشندگان دوره گرد یا به عبارتی دست فروشها و یا حتی به صورت اینترنتی تهیه نکنید ، چون داروهای توزیع شده از این طریق حاوی ترکیبات خطرناکی است و یا ممکن است از کارخانه های داروسازی غیر مجاز باشد.
- این دارو همان طور که گفته شده از دسته داروهای بنزودیازپین هاست . بنابر این ممکن است باعث تاثیر بر مغز و ایجاد عدم تعادل و اضطراب شود.
- این دارو برای درمان اختلالات تشویش، ترس و همچنین اضطراب ناشی از افسردگی تدبیر شده است ولی ممکن است برای منظورهای دیگری نیز استفاده شود.
- در موارد زیر از مصرف این دارو خود داری کنید:
-- در صورت مصرف اسپورانوکس(ایترا کونازول) یا کتوکونازول
-- در صورت داشتن حساسیت آلرژیک به این دارو یا سایر داروهای دسته بنزودیازپین ها مثل کلرو دیازپوکساید  ، کلروزپات، دیازپام، لورازپام و اگزاسپام
-- درصورت داشتن حساسیت به هر نوع دارو یا داشتن آسم ، برونشیت یا سایر ناراحتی های تنفسی
-- بیماری گلوکوم
-- ناراحتی های کلیه یا کبد
-- سابقه افسردگی یا تفکر خود کشی یا ....
-- سابقه اعتیاد به دارو یا الکل
در صورت داشتن هریک از شرایط بالا از مصرف این دارو خودداری کنید.
-    این دارو می تواند از طریق شیر مادر ، روی نوزاد تاثیر بگذارد . پس بدون اطلاع دکتر در زمان شیردهی از این دارو استفاده نکنید.
-    تاثیرات تسکینی این دارو در بزرگسالان بیشتر طول می کشد . بنابراین افتادن اتفاقی در بیماران بزرگسال که نتیجه مصرف این دارو است خیلی رایج است. این افراد باید مراقبت لازم را در این زمینه انجام دهند.
-    مصرف این دارو برای افراد زیر 18 سال ممنوع است.
-    شیوه مصرف این دارو: این دارو باید دقیقا مطابق تجویز پزشک استفاده شود. از مصرف بیش از اندازه یا طولانی مدت این دارو اجتناب کنید و طبق برچسب روی بطری دارو عمل کنید.
-    از جویدن یا له کردن دارو اجتناب کنید .هر قرص را یکباره ببلعید. خیلی مهم است که دارو به تدریج حل شده و بر بدن تاثیر بگذارد. به همین خاطر توصیه شده که دارو را خرد نکنید ، زیرا باعث می شود که مقدار زیادی از آن یکباره بر بدن تاثیر بگذارد.
-    درصورت مصرف فرم مایع دارو ، از وسایل اندازه گیری دقیق و مخصوص استفاده کنید نه قاشق های معمولی
-    در صورت مصرف فرمی از دارو که در دهان حل می شود موارد زیر را رعایت کنید:
-    -- با دستان خشک  ، قرص را از بطری خارج کرده و روی زبان قرار دهید . دارو سریعا حل می شود.
-    همه قرص را یکباره نبلعید. اجازه دهید در دهان بدون جویدن  حل شود.
-    در هنگام حل شدن قرص د ردهان ، چند بار عمل بلع را انجام دهیدو یا در صورت دلخواه از آب استفاده کنید.
-    اگر تاثیر این دارو بر شما در درمان تشویش و اضطراب متوقف شده به پزشک اطلاع دهید.
-    ممکن است در صورت قطع دارو بعد از استفاده طولانی مدت آن ، علائم برگردد.یا ممکن است دچار حمله صرع یا علائم ترک دارو ا ز قبیل مشکل تمرکز، از دست دادن اشتها ، اسهال ، انقباض ناگهانی ماهیچه ، گرفتگی ، خارش یا سوزش، تاری دید، یا افزایش شور و هیجان شوید.
-    بدون اطلاع پزشک دارو را یکباره قطع نکنید. ممکن است نیاز باشد که مصرف دارو به تدریج کم و کمتر شده و سپس به طور کامل قطع شود.
-    باری اطمینان از تاثیر مثبت دارو بر فرد ، طبق زمانبندی مرتب برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.
-    داروی آلپرازولام را درمحل خشک ، بدون رطوبت و گرما و نور نگهداری کنید و درب بطری قرص را محکم ببندید.
-    درصورت از دست دادن یک نوبت مصرف دارو ، به محض این که به خاطر آوردید ، دارو را بخورید. اگر تقریبا نزدیک نوبت بعدی مصرف بود ، نوبت فراموش شده را حذف کنید. از خوردن نوبت فراموش شده با سایر نوبت ها (یا به عبارتی خوردن بیش از اندازه مقرر)اجتناب کنید.
-    در صورت مصرف بیش از اندازه دارو به پزشک اطلاع دهید زیرا در مواردی کشنده است. از جمله علائم مصرف بیش از اندازه دارو عبارتند از : گیجی، سستی ماهیچه ها ، از دست دادن تعادل و هماهنگی، احساس خواب آلودگی ،  غش و کوما
-    این دارو بر قوی تفکر و عکس العمل تاثیر می گزارد و به آن آسیب می رساند . بنابر این در مورد رانندگی یا سایر فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند باید مراقب باشید.
-    ا ز مصرف داروها ی خواب آور همزمان با این دارو اجتناب کنید.
-    میوه گریپ فوروت با  این دارو تداخل دارد و منجر به تاثیرات خطرناک می شود، بنابراین در مورد مصرف این میوه به پزشک خود اطلاع دهید.
-    بعضی از تاثیرات جانبی ناشی از مصرف دارو عبارتند از: بروز رفتارهای پر خطر ، کاهش خویشتنداری ، عدم ترس ، خلق افسرده ، تفکرات خود کشی یا خود آزاری، بیش فعالی، اضطراب، توهم ، پرخاشگری ، غش ، صرع ، کاهش یا قطع کامل ادرار ، درد عضلانی ، رعشه ، یرقان
-    در صورت داشتن یکی از علائم آلرژیک بعد از مصرف دارو نظیر : کندی تنفس ، تورم صورت ، لبها ، زبان ، یا گلو و یا کهیر به پزشک مراجعه کنید.
-    سایر تاثیرات جانبی عبارتند از سرگیجه ، احساس ترس، خواب آلودگی ، مشکل تمرکز ، فراموشی ، اختلالات خواب، سستی ماهیچه ای ،از دست دادن تعادل و هماهنگی ، تاری دید، تهوع و استفراغ، یبوست ، تغییر وزن و اشتها ، خشکی یا آبکی شدن دهان، افزایش تعریق ، از دست دادن میل جنسی
-    سایر داروهایی که آلپرازولام را تحت تاثیر قرار میدهدعبارتند از :
-    -- قرص کنترل بارداری
-    -- سی متیدین، دیلیتازم، ایزونیازید، پروپوکسی فن
-    -- داروهای صرع
-    -- داروهای انتی بیوتیک مثل فلوکونازول، ایترا کونازول، کتوکونازول
-    - - داروهای ضد افسردگی مثل فلووکس آمین، دسی پیرامین، ایمپیرامین

-    به طور کلی از قبل از مصرف این دارو ، لیست داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک نشان دهید ، حتی داروهای مکملی نظیر ویتامین ها ، مواد معدنی، داروهای گیاهی

-    داروی آلپرازولام تحت نام تجاری
"زاناکس" و "نیراوام" نیز موجود است. سایر فرمول های تجاری این دارو نیز قابل دسترس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • M ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    3 0
    نوزاددو سه ماه میتونه ازداروی آلپروزولام است فاده کنه؟