معاون آموزشی وزیر بهداشت از اجرای برنامه‌های جدید وزارت بهداشت برای رفع کمبود پرستار، احیای کاردانی پرستاری، قرارداد با دانشگاه آزاد برای تربیت پرستار و ایجاد دوره یکساله کمک پرستاری خبر داد.

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت از اجرای برنامه‌های جدید وزارت بهداشت برای رفع کمبود پرستار، احیای کاردانی پرستاری، قرارداد با دانشگاه آزاد برای تربیت پرستار و ایجاد دوره یکساله کمک پرستاری خبر داد.

امیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با بسته آموزشی در طرح تحول نظام سلامت گفت: در طرح تحول نظام سلامت که دو بخش بهداشت و درمان در اولویت قرار دارد بحث آموزش به عنوان پشتیبان‌کننده ‌آنها وظیفه تأمین نیروی انسانی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: بیش از 50 درصد بیمارستان‌های کشور آموزشی هستند، بیش از 50 درصد تخت‌ها آموزشی است، 6 هزار عضو هیأت علمی بالینی و 12 هزار دستیار به ارائه خدمت در این بیمارستان‌ها می‌پردازند.

ضیایی گفت: 18 هزار نفر در بیمارستان‌های آموزشی به صورت کلی خدمات اصلی درمان را انجام می‌دهند در حالی که فقط 10 هزار متخصص دیگر وجود دارد که در بیمارستان‌های دولتی غیرآموزشی فعالیت می‌کنند بنابراین هر اتفاقی که در نظام سلامت می‌افتد ارتقای کیفی آن به آموزش مربوط است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: تاکنون پرداخت از جیب مردم در طرح تحول نظام سلامت کاهش یافته، تجهیزات و امکانات خوبی با تزریق اعتبارات و مدیریت پیش‌بینی شده اما بعد از گذر از این مرحله آنچه مردم انتظار دارند ارتقای کیفی خدمات است.

ضیایی ادامه داد: در ارتقای کیفی این نوع خدمات آموزش پزشکی نقش مهمی را ایفا می‌کند به طوری که در بخش پزشکان مقیم در بیمارستان‌ها، مدیریت آموزشی است که آن را ساماندهی می‌کند.

وی گفت: بنابراین ما از همان روز اول که بحث ارتقای کیفی را در آموزش مدنظر قرار دادیم همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت ارتقای کیفی خدمات را دنبال می‌کنیم چرا که معتقدیم هر کجا درمان خوبی ارائه می‌شود آموزش خوبی دارد.

ضیایی در مورد تغییرات آیین‌نامه‌ای آموزش در طرح تحول نظام سلامت گفت: در بسته‌های درمان جایی که لازم است آموزش پزشکی ورود می کند و ظرفیت‌ها را افزایش می دهد ممکن است آموزش پزشکی بسته جداگانه‌ای در طرح تحول نظام سلامت نداشته باشد اما در بحث اعضای هیأت علمی و تأمین نیروی انسانی باید تسهیلاتی را ایجاد کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: هم اکنون به 80 هزار نیروی پرستار نیاز داریم که آموزش پزشکی باید آن را تأمین کند مردم نمی‌توانند منتظر شعار ما باشند چراکه اکنون نیاز به خدمت دارند بنابراین باید از اختیارات خود استفاده کنیم.

وی در پاسخ به اینکه پس سیاست کاهش کمی در آموزش پزشکی دنبال نخواهد شد گفت: این طور نیست که به سمت افزایش کمی برویم اما در برخی از موضوعات مانند پرستار اکنون به شدت نیاز داریم که با روش‌های عادی جبران آن امکانپذیر نیست.

قرارداد با دانشگاه آزاد برای تربیت پرستار

ضیایی گفت: به همین دلیل با دانشگاه آزاد قرارداد بسته‌ایم و اجازه داده‌ایم که دانشکده های پرستاری در تهران و در برخی از بیمارستان‌های خصوصی پرستار تربیت کند این با همان برنامه آموزشی و محتوا خواهد بود و وزارت بهداشت نظارت خواهد کرد.

ورود افراد عادی به بیمارستانها برای ارائه خدمات پرستاری

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: همچنین قرار است دوره‌ای را طراحی کنیم به عنوان «کمک پرستار» که یک دوره یک ساله است و به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی، مجتمع‌های عالی سلامت، نظام پرستاری و بخش هایی که حداقل استاندارد آموزشی را دارند اجازه می‌دهیم افرادی را از دیپلم به خدمت بگیرند، یک سال آموزش دهند و سپس به آنها گواهینامه بدهند.

وی افزود: بنابراین در سال آینده تعداد زیادی کمک پرستار خواهیم داشت که می توانند در بیمارستان‌های کشور خدمت کنند و نیاز به پرستار ما تا حدودی برطرف خواهد شد.

احیای کاردانی پرستاری

ضیایی افزود: همچنین کاردانی پرستاری را احیا کرده‌ایم تا ظرفیت پرستاری ارتقا یابد چرا که اکنون به شدت به پرستار نیاز داریم و از حداقل استانداردهای بهداشت و درمان جهانی عقب هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آمنه ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    باسلام، بنده نسبت به این طرح شدیدا اعتراض دارم، چراکه خودم پرستار هستم و طی ۴ سال تحصیل دانشگاهی به علم امروزم دست پیدا کردم و معتقدم به هیچ عنوان عناوین سنگین پرستاری را طی یک یا حتی دو سال نمیتوان آموزش داد!!! اینکار ضربه سنگینی به سلامت مردم و کیفیت ارایه خدمات وارد میکنه!!! مبحث دارو که ضروریترین و درعین حال مشکلترین مبحث پرستاریه و در بیمارستان شدیدا به علمش نیاز هست، فقط یکسال طول میکشه تا پاس بشه، حالا بقیه دروس پرستاری نظیر داخلیدجراحی بیماریها زنان زایمان روانپرستاری و غیره بماند!!! اینکار ضربه بزرگی به بیمارستانها و سلامت مردم وارد میکنه که شاید هیوپقت مرگ یک عزیز را نتوان جبران کرد، چراکه بی اطلاعی و کم اطلاعی در شاخه درمان منجر به فوت عزیزان میشود.
  • مهتاب ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    به نظر من اصلن این کار صحیح نیست من پرستارم و بعد چهار سال اموزش بازم خیلی چیزا هست که بلد نیستم ایا درسته درمدت یک سال این کار مگه فقط تزریقات یاد بگیرن و من این طرحو به هیچ وجه قبول ندارم
  • اميركبير ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    طرح هاي اينچنيني وضربتي باعث ضربه به سلامتي مردم ميشود.مابايدمثل كشورهاي غربي بايددنبال تربيت پرستارمتخصص باشيم نه اينكه پرستاريكسال درس خونده روتربيت كنيم ،پرستاربيسواديعني ضربه به سلامتي مردم وكاهش اعتبارپرستاري دربين مردم
  • م.ف ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    با سلام میخواستم بگم چرا به جای این همه هزینه ,فقط مطالبات پرستاری رو پرداخت نمیکنید ,مثل تعرفه گذاری خدمات پرستاری ,چون استفاده از نیروهای نیمه حرفه ای راه حل مناسبی نیست و مطمینا میزان خطا در کار رو بالا میبره ونتیجه این چیزی جز اسیب به بیماران نیست .