یک متخصص مغز و اعصاب با تشریح علایم و انواع سردردهای میگرنی از شیوع ۳ برابری این بیماری در بین زنان نسبت به مردان خبر داد.

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب با تشریح علایم و انواع سردردهای میگرنی از شیوع ۳ برابری این بیماری در بین زنان نسبت به مردان خبر داد.

فرهاد عصارزادگان در گفت‌وگو با فارس، با بیان میگرن به عنوان سردرد نورواسکولار اظهارداشت: میگرن بر اثر ترکیبی از واکنش عصبی و درگیری عروقی در مغز رخ می‌دهد، در واقع آزاد شدن برخی مواد عصبی موجب می‌شود عروق مغز تحریک و منقبض شوند، در این حالت مواد شیمیایی آزاد می شوند که موجب تحریک اعصاب مغزی به ویژه عصب پنجم می‌شوند و در نهایت پیام درد به مغز برده می‌شود.

وی افزود: تشخیص میگرن طبق نظر انجمن بین‌المللی سردرد بر عهده نورولوژیست‌ها است، شکل کلی آن نیز به این صورت است که سردرد معمولاً در خانم‌های جوان تا 50 ساله رخ می‌دهد اگر چه آقایان را نیز درگیر می‌کند، اما سردرد میگرنی در خانم‌ها نسبت به آقایان 3 به یک است.

این نورولوژیست ادامه داد: معمولاً مراجعان خانم‌های جوانی هستند که با شکایت مبنی بر سردرد یکطرفه به پزشک مراجعه می‌کنند البته سردرد میگرنی می‌تواند در حملات مختلف جابجا شود مثلاً امروز سمت راست را درگیر کند و هفته بعد سمت چپ را؛ همچنین این نوع سردرد می‌تواند در طول روز به تمام سر نیز انتشار پیدا کند یا یکطرفه باشد.

این نورولوژیست گفت: سردرد میگرنی معمولاً با احساس ضربان در سر است و مراجع علمی می‌گوید سرم نبض یا احساس کوبش دارد.

وی ادامه داد: سردرد ممکن است با درد چشم همان سمت نیز همراه باشد و ممکن است فرد مبتلا در حین سردرد میگرنی احساس دل‌آشوب و گاهی نیز تهوع کند و با استفراغ حالش بهتر شود.

وی گفت: همچنین برخی نیز موقع سردرد دچار نور و صدا هراسی می‌شوند، نور و سر و صدا ممکن است مبتلایان به سردردهای میگرنی را اذیت کند بنابراین آنها موقع سردرد چشمهایشان را می‌بندند و در اتاق تاریک و ساکتی می‌خوابند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: ممکن است همه علائم به طور همزمان در مبتلایان به سردردهای میگرنی وجود نداشته باشد بنابراین تشخیص بر عهده نورولوژیست است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهارداشت: سردرد میگرنی شدت متوسط تا شدید دارد آنچه حائز اهمیت است از کار افتادن مبتلایان از فعالیتهای اجتماعی است. سردردهای میگرنی بر خلاف سردردهای تنشی و عصبی هستند زیرا مبتلایان به سردردهای تنشی و عصبی قادرند موقع ابتلا به این نوع سردرد کار خود را ادامه دهند در حالی که مبتلایان به سردردهای میگرنی ناتوان می‌شوند.

وی ادامه داد: سردردهای میگرنی در صورتی که درمان نشود حداقل بین 4 تا 72 ساعت طول می‌کشد بنابراین سردردهای کوتاه مدت بین نیم تا یک ساعت میگرنی نیستند.

این نورولوژیست گفت: میگرن به طور کلی به 2 دسته شایع و کلاسیک تقسیم می‌شود، در سردرد نوع کلاسیک فرد مبتلا می‌گوید قبل از سردرد علائمی دارد که متوجه می‌شود قرار است میگرن به سراغ او بیاید. شایع‌ترین علامت احساس جرقه‌های نورانی یا دیدن خطوط زیگزاگ در میدان دید یا احساس تاریک شدن جلوی چشم است.

وی افزود: همچنین برخی مبتلایان احساس گزگز در دست و پا می‌کنند یا دچار سرگیجه می‌شوند، برخی از سردردهای میگرنی نیز بدون علامت و شایع‌تر هستند.

این نورولوژیست ادامه داد: نکته مهم در درمان سردرد میگرنی این است که درمان به 2دسته کلی علامتی و پیشگیری کننده تقسیم می‌شود، درمان علامتی این است که بیمار در حین سردرد دارویی مصرف کند تا بهبود یابد، در درمان پیشگیری کننده دارویی برای مبتلایان تجویز می‌شود تا از تعداد و شدت میگرن در آینده پیشگیری کنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: درمان علامتی به شدت سردرد بر می‌گردد، اگر سردرد خفیف باشد از مسکن‌های ساده مانند استامینوفن، پروفن، ناپروکسن، ژلوفن و مفنامیک اسید استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در موارد متوسط از تریپتان‌ها استفاده می‌شود که شکل‌های خوراکی، تزریقی زیرجلدی و انواع استنشاقی دارد در واقع اگر فرد مبتلا سردرد متوسط داشته و تهوع و استفراغ جدی نداشته باشد می‌توان از نوع داروی خوراکی استفاده کرد و اگر استفراغ داشته باشد می‌توان از داروهای استنشقاقی استفاده کند، چنانچه سردرد شدید باشد باید داروهای تزریقی را مصرف کنیم که کورتون‌ها، ترکیبات مخدرات و متوکولوپرامید جزء آنها هستند.

وی ادامه داد: نکته مهم در درمان‌های پیشگیری کننده این است که باید بیمار را متقاعد کنیم تا هر روز دارو مصرف کند. این بیماران شامل 2دسته کلی می‌شوند، دسته اول آنهایی هستند که تعداد سردردهایشان در ماه زیاد است یعنی حداقل هفته‌ای یکبار به سردرد میگرنی مبتلا شوند، دسته دوم کسانی هستند که شدت سردرد زیادی دارند. این بیماران باید از داروهایی از خانواده ضد افسردگی سه‌حلقوی مانند آمی‌تریپتیلین و نورتریپتیلین استفاده کنند. نکته مهم این است که استفاده از این داروها در سردردهای میگرنی ارتباطی به خواص ضد افسردگی آنها ندارد.

وی ادامه داد: دسته دوم ترکیبات بتابلاکرها مانند پروپرانولول و متوکرولول و دسته‌ سوم نیز داروهای ضد تشنج مانند والپرووات سدیم هستند که این داروها نیز ربطی به تشنج ندارند، داروهای بعدی بلوک کننده کانال کلسیمی مانند وراپامیل هستند و دسته آخر نیز بوتاکس است که در حال حاضر تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)  را گرفته است و برای میگرن‌های مزمن که بیشتر از 15 روز در ماه ایجاد شود استفاده می‌شود.

این نورولوژیست تأکید کرد: عنوان کردن نام این داروها به هیچوجه به این معنا نیست که افرادی خودسرانه و به تشخیص خود دارو مصرف کنند بلکه تعیین نوع سردرد و میگرن و تجویز داروی مناسب برای آن حتماً باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha