رییس سازمان نظام پزشكی و رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اذعان به این كه تنها 25 درصد از عوامل دخیل در امر سلامت، مربوط به خدمات پزشكی است، تاكید كرد: 50 درصد از مجموع این عوامل مربوط به عوامل اجتماعی و اقتصادی، 10 درصد مربوط به عوامل رفتاری و 15 درصد مربوط به عوامل ژنتیكی و ارثی است.

دكتر صدر در مراسم تجلیل از خدمات پزشكان سازمان بهزیستی كه در محل بهزیستی استان تهران برگزار شد، با اشاره به تعریف عام از سلامت توسط سازمان جهانی بهداشت، افزود: در حال حاضر سلامت كه به صورت عمومی تعریف شده است، در برگیرنده سلامت جسم، روان، رفاه اجتماعی و ابعاد روحانی و معنوی بوده، لذا جایگاه سلامت در دنیای امروز مهم و از امور زیربنایی است.

به گفته رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، برای حل مشكلات كشور در امور سلامت، ناگزیر به اولویت‌بندی آنان هستیم، تا بدین ترتیب مشكلات اعتباری پیش روی نیز برطرف شود.

وی با اشاره به شعار «انسان سالم محور توسعه پایدار است» و تاكید بر درستی این شعار، اظهار كرد: دستیابی به توسعه در تمامی ابعاد، نیازمند استفاده از انسان‌های سالم است، در حال حاضر یكی از شاخص‌های مدنظر، توجه به منابع نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری بر روی این منبع است.

دكتر صدر، كار پزشكان سازمان بهزیستی را متفاوت با كار سایر پزشكان دانست و افزود: مراجعان پزشكان بهزیستی، با گروه‌های دیگر پزشكی متفاوت است، چرا كه مراجعان این قشر را معلولان و محرومان و آسیب‌دیدگان اجتماعی تشكیل می‌دهد، بنابراین همین خصوصیت سازمان بهزیستی، مخاطبان ویژه‌ای را برای پزشكان ایجاد كرده است.

وی با یادآوری حضور خود در مجلس چهارم و پنجم، تصریح كرد: زمانی كه در مجلس چهارم و پنجم بودم، هر گاه طرح و موضوعی وارد مجلس می‌شد كه نام بهزیستی و كمیته امداد امام خمینی (ره) در میان بود، آن طرح، حتما تصویب می‌شد، چرا كه این بخش‌ها، بخش‌های حساس هستند كه همه احساس می‌كنند كه باید به آن توجه كنند.

رییس سازمان نظام پزشكی خطاب به رییس سازمان بهزیستی گفت: اگر فكر می‌كنید در حوزه‌های مختلف باید كار قانونی انجام شود و یا اصلاحی صورت گیرد، پیشنهادات را منعكس كنید، تا آن‌ها را دنبال كنیم.

صدر درباره رسیدگی به مسایل حقوقی و دستمزد پزشكان بهزیستی، بیان كرد: یكی از مشكلات در كل كشور همین مسایل حقوق و دستمزد پزشكان و تعرفه‌های پزشكی است.

وی تاكید كرد: حقوق پزشكان سازمان بهزیستی نیز در حداقل قرار دارد، بنابراین باید فضایی كه مربوط به خدمات این قشر در دستگاه‌های دولتی است، اصلاح شود و اگر می‌خواهیم مشكلات كمتری برای مردم به وجود آید، آن است كه وضعیت پرسنل دستگاه‌های دولتی را در حد مناسبی حفظ كنیم، چرا كه اگر قرار باشد، حقوق این پزشكان تكافوی زندگی آن‌ها را ندهد، مجبور می‌شوند، به دنبال كارهای دیگری بروند.

دكتر صدر گفت: كاملا آماده دریافت پیشنهادات هستیم، تا شاید بدین ترتیب وضع پرداخت حقوق در دانشگاه‌ها و مراكز دولتی هم اصلاح شود، چرا كه با این وضعیت، مشخص است كسی برای ادامه خدمت‌رسانی نمی‌ماند.

وی ابراز عقیده كرد: امروز با این اعداد و ارقامی كه در مورد پرداخت حقوق برخی پزشكان مطرح می‌شود، زندگی حداقلی هم نمی‌گذرد، بنابراین ما آماده‌ایم، كمك كنیم تا حداقل، پایه‌های حقوقی آن‌ها اصلاح شود.

وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر 70 تا 80 هزار پرستار، حدود 110 هزار پزشك، 50 هزار ماما، 14 هزار و 500 داروساز، پنج هزار دكتر علوم آزمایشگاهی، شش تا هفت هزار فیزیوتراپ - گفتار درمان در كشور وجود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha