بیمه درمان اعتیاد می تواند به طور مستقیم در كاهش نرخ اعتیاد موثر باشد زیرا به هر حال ما با تعداد بیشتری از داوطلبان برای درمان اعتیاد مواجه خواهیم شد.

سلامت نیوز:بیمه درمان اعتیاد می تواند به طور مستقیم در كاهش نرخ اعتیاد موثر باشد زیرا به هر حال ما با تعداد بیشتری از داوطلبان برای درمان اعتیاد مواجه خواهیم شد.

به گزارش سلامت نیوز، عباس دیلمی زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در گفت وگو با روزنامه «اعتماد» نگاه خود را نسبت به تصمیم اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بیمه معتادان،تشریح می كند.
   
    بنا بر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام، از این پس تمام معتادان، می توانند برای درمان بستری یا سرپایی اعتیاد خود از بیمه پایه یی استفاده كنند كه هزینه آن از سوی دولت پرداخت می شود. نگاه شما به این اقدام چیست؟
    از سال 89 بیمه درمان اعتیاد بین دستگاه ها دست به دست می شد و شورای عالی بیمه هم از این وضعیت استفاده می كرد و زمان می خرید. اتفاق بد این بود كه شورای عالی بیمه حلقه مشمولان دریافت هزینه های درمانی را تنگ كرده و گفته بود كه فقط زنان و كودكان مشمول بیمه درمان اعتیاد خواهند بود. ما برنامه درمانی برای اعتیاد كودكان نداریم و حداكثر 50 مركز درمان در كشور برای زنان وجود دارد كه تعداد خدمت گیرندگان آن كمتر از 10 هزار نفر است. علاوه بر اینكه این شیوه، پایه گذاری نادرستی برای بیمه درمان اعتیاد بود و در نهایت هم تغییر كرد كه البته امیدوارم این اتفاق، عمدتا آن دسته از معتادان بی بضاعتی را تحت پوشش قرار دهد كه حتی قادر به دریافت دفترچه بیمه درمان برای خود نیستند و سایر معتادان كه دفترچه بیمه درمان دارند هم سالانه با پرداخت حق بیمه مضاعفی، هزینه های درمانی خود را از طریق پرداخت های بیمه یی تقبل كنند تا به این شكل، اعتیاد هم مانند سایر بیماری ها تحت پوشش بیمه های پایه قرار بگیرد.
   
    ایجاد پوشش بیمه یی برای درمان اعتیاد، تا چه حد در كاهش نرخ رشد اعتیاد و جلوگیری از افزایش بیماری و آسیب های ناشی از اعتیاد مثل ایدز می تواند تاثیرگذار باشد؟
    بیمه درمان اعتیاد می تواند به طور مستقیم در كاهش نرخ اعتیاد موثر باشد زیرا به هر حال ما با تعداد بیشتری از داوطلبان برای درمان اعتیاد مواجه خواهیم شد. اما از آن سو، شركت های بیمه گر هم باید با تكیه بر علم اقتصاد بیمه پیش بروند و اگر بدانند كه برای درمان بیماری های یك معتاد، باید متحمل هزینه های بیشتری شوند، پس برای پیشگیری از اعتیاد سرمایه گذاری خواهند كرد.
   
    آیا برآوردی از میانگین هزینه درمان اعتیاد دارید؟
    اگر درمان اعتیاد را اقامت 21 روزه یا 20 روزه در كمپ یا مركز بستری یا مراجعه یك ساله به مركز درمان نگهدارنده با متادون بدانیم، هزینه درمان بسیار اندك است. اما درمان واقعی اعتیاد و بازتوانی فرد، حداقل نیازمند یك سال برنامه های درمان و بازتوانی و مداخله یی است كه این برنامه هم گران قیمت است. با چنین برنامه یی كه تمام مداخلات علمی و درمان های سرپایی و اقامتی و نیمه اقامتی و خانواده درمانی را در بر می گیرد، میانگین هزینه درمان اعتیاد یك بیمار در طول یك سال، حداقل 10 میلیون تومان خواهد بود.
   
    اجرای بیمه پایه درمان اعتیاد برای تمام معتادان داوطلب، چند درصد از نرخ رشد اعتیاد را كاهش داده و به تعداد معتادان تحت درمان می افزاید؟
    حدس من این است كه در طول یك سال، 10 الی 15 درصد به جمعیت 700 هزار نفری معتادان تحت درمان افزوده خواهد شد كه این افزایش بسیار بسیار عالی است و ما می توانیم در جامعه جهانی با افتخار و با ارایه شواهد اعلام كنیم كه صرفا با اجرای بیمه درمان اعتیاد موفق به چنین افزایشی شده ایم.
   


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha