اجرای طرح تحول نظام سلامت، عملکرد سازمان غذا و دارو، بودجه حوزه سلامت و...، موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر به آنها پاسخ داد.

نقاط قوت و ضعف طرح تحول نظام سلامت

سلامت نیوز: اجرای طرح تحول نظام سلامت، عملکرد سازمان غذا و دارو، بودجه حوزه سلامت و...، موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر به آنها پاسخ داد.

امیر خجسته  در گفتگو با مهر، به مقوله حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: از یک منظر می توان ماموریت اصلی نظام سلامت را ارتقای سلامت مردم، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، بهبود کیفیت خدمت و همچنین رضایت مردم و کارکنانی که خدمت ارایه می کنند، دانست. طبیعتا طی سالهای گذشته ملزومات تحصیل این ماموریت تحت تاثیر شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و...، پیوسته تغییر کرده است. از سوی دیگر عوامل مخاطره آمیز سلامت نیز دائماٌ در حال تغییر است. بنابراین پاسخگویی به این تغییرات مهمترین استدلالی است که بر اساس آن باید نظام سلامت را متحول کرد.

طرح تحول نظام سلامت و تسکین آلام مردم

نماینده مردم همدان با بیان این مطلب که سالهاست مردم در انتظار عزمی راسخ برای حرکت بسوی اهداف غائی نظام سلامت هستند، تاکید کرد: طرح تحول نظام سلامت یکی از طرحهای بسیار مهم در سیاست داخلی کشور است که اجرای همه‌جانبه و موفق آن می‌تواند در تسکین آلام هموطنان و رسیدگی سریع به درمان نیازمندان مؤثر باشد و رضایتمندی عمومی را به همراه خواهد داشت. اراده چندین ساله دولتها در جهت کاهش دغدغه مردم در حوزه سلامت با اقدام به موقع دولت یازدهم و با اجرای طرح تحول نظام سلامت به فعل تبدیل می شود. به نظر می رسد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با شتاب خوبی در این مسیر حرکت می کنند.

اعتبارات حوزه سلامت

خجسته در ارتباط با تامین منابع مالی اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: تخصیص منابع مالی مورد نیاز اجرای این طرح به این صورت تامین گردیده که از مجموع 18600 میلیارد تومان بودجه سلامت، 6000 میلیارد تومان سهم بیمه ها، 2027 میلیارد تومان برای پزشک خانواده و 2975 میلیارد تومان از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده مطابق قانون بودجه برای ساکنین روستاها، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر خدمات بهداشتی درمانی جامعه با استانداردها کیفیتی بالاتر به همراه خدمات اولیه جدید فراهم شد.

وی در همین زمینه ادامه داد: دولت متعهد به پرداخت 100 درصد تعهدات مالی از محل هدفمندی یارانه ها به میزان 7600 میلیارد تومان می گردد که در سال 92 از این مبلغ 2000 میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت و 800 میلیارد تومان سهم بیمه ها گردید و 4800 میلیارد تومان مابقی در طول سال 93 به مرور تخصیص داده خواهد شد و دولت مکلف به تامین تخصیص کامل منابع مالی طرح خواهد بود.

محاسن طرح تحول نظام سلامت

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس به محاسن طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: مهمترین حسن این طرح حرکت به سمت فرمایش کلیدی مقام معظم رهبری است که فرمودند بیمار نباید به غیز از بیماری، دغدغه دیگری داشته باشد.

به گفته وی، ارتقای کیفیت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته و افزایش دسترسی مردم به خدمات و مراقبتهای سلامت در سطح دوم و سوم و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور دائم پزشکان متخصص در بیمارستانهای دولتی و ارائه خدمات درمانی شبانه روزی در بیمارستانهای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی، ارتقای ویزیت و ماندگاری پزشکان در بخش دولتی و ارتقاء انگیزه ارائه دهندگان خدمات حفاظت مالی از بیماران نیازمند در برابر هزینه های کمرشکن سلامت، کاهش میزان سزارین مادران باردار و رایگان شدن زایمان طبیعی، از جمله مزایا و ویژگیهای اجرای طرح تحول نظام سلامت است.

ایرادات طرح تحول نظام سلامت

خجسته در پاسخ به این سئوال که برخی معتقدند اجرای این قبیل طرحها با ابهام و ایراداتی همراه است، اظهارداشت: اجرای هر طرح در حوزه سلامت مستلزم همکاری و همراهی پزشکان و جامعه درمانی کشور در آن است که به نظر می‌رسد متأسفانه در برخی زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت آمادگی لازم برای این طرح وجود ندارد.

نماینده مردم همدان ادامه داد: حفظ شأن و جایگاه پزشک و پرستار و کادر درمانی کشور را وظیفه مهم برای وزارت بهداشت می دانم. عدم آمادگی برخی دانشگاههای علوم پزشکی استانها و شبکه‌های بهداشت در کشور باعث شده تا هر استان نگاهی سلیقه‌ای به طرح داشته و چشم‌انداز مناسبی برای آن تصور نشود. اجبار پزشکان شاغل به تعطیلی مطب، تهدید پزشکان به تهیه لیست سیاه، پرداخت مستقیم یارانه درمان و مراجعه بی‌دلیل برخی افراد به مراکز درمانی، ممانعت از صدور پروانه مطب به پزشکان طرحی جدید، عدم رعایت سقف ساعت کاری برای پزشکان وپرستاران و مشخص بودن ضوابط پالایش و ارزیابی کادر درمانی و عدم پرداخت به موقع کارانه پزشکان از جمله ایرادهایی است که اجرای عملی این طرح را با چالش مواجه خواهد ساخت. از سوی دیگر اجرای طرح تحول سلامت باید با تامین زیرساخت‌ در شبکه‌های بهداشت کشور همراه شود.‌ آماده بودن زیرساختها در کنار اجرای این طرح به رضایتمندی مردم و پزشکان منجر می‌شود.

وی در ارتباط با سرانجام موضوعاتی که در 15 بند و به استناد بند 7 ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس به وزارت بهداشت ابلاغ شد، گفت: امیدوارم مسائلی که در 15 بند و به استناد بند 7 ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس به وزارت بهداشت ابلاغ شده است هر چه سریعتر بررسی و نسبت به رفع نواقص اقدام گردد.

خجسته به کمبود نیروی انسانی در بخشهای پرستاری، آزمایشگاهی و خدمات پاراکلینیکی برای اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ایرادات دیگری به این طرح وارد است که از جمله می توان به عدم اهمیت مقوله پیشگیری و بهداشت اشاره کرد و اینکه منابع مالی صرفا در بخش درمان هزینه می شود. زیرساخت لازم برای ارتقاء خدمات هتلینگ و تشخیصی آماده نشده و با تعجیل این طرح برای اجرا ابلاغ گردیده است. تامین اعتبار برای بیمارستانهای تحت پوشش وزارت بهداشت صورت گرفته و بیمارستانهای دیگر مانند تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، خیریه و بخش خصوصی را شامل نمی شود. منابع انسانی که اصلی ترین شاخصه ارائه خدمات سلامت هستند فقط گروه پرشکان مدنظر هستند و بقیه کارکنان مراکز درمانی دیده نشده اند و نارضایتی عمومی به دنبال داشته است.

احداث شهرک دارویی

وی در پایان به احداث "شهرک دارویی" در همدان اشاره کرد و افزود: دوستان ما در سازمان غذا و دارو از خلاء چنین فضایی در کشور صحبت کردند و ما دیدیم منطقه ویژه جهان آباد در همدان پتانسیل خوبی برای این اجرای این طرح است. لذا سریع دست به کار شدیم و با سرمایه‌گذاری یک ایرانی مقیم فرانسه ساخت شهرک دارویی در قهاوند را با اشتغال زایی دو هزار نفر کلید زدیم که با این طرح منطقه ویژه جهان آباد دوباره احیا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha