رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: هر سال 410 میلیارد ریال انواع دارو در کشور مصرف می شود که بیش از 96 درصد آنها ساخت داخل است.

سلامت نیوز: رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: هر سال 410 میلیارد ریال انواع دارو در کشور مصرف می شود که بیش از 96 درصد آنها ساخت داخل است.

«محمود نجفی» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: میانگین تولید داخلی این میزان دارو به لحاظ مواد اولیه (مواد موثره و ملزومات)، افزون بر 55 درصد است.

وی در ادامه به تشریح وضعیت کنونی دارو در کشور پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت راهبردی دارو در سلامت جامعه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز تلاش بر این بوده که نظام دارویی کشور در مسیر تامین داروهای مورد نیاز کشور با کیفیت مطلوب و دسترسی آسان و عادلانه همه اقشار جامعه به دارو حرکت کند.

نجفی افزود: حاصل این تلاش ها ایجاد بیش از 100 کارخانه داروسازی، حدود 80 کارخانه تولید مواد اولیه و موثره، ده ها شرکت توزیع دارو به صورت سراسری و منطقه ای و شرکت های تخصصی واردات و صادرات دارو در کشور بوده است.

نامبرده با اشاره به این که داروهای ساخت داخل بیشتر داروهای ضروری و پرمصرف هستند، تصریح کرد: از حدود دو هزار و 900 قلم دارو که در فهرست دارویی کشور شامل قرص، شربت، ویال، سرم و کپسول درج شده و تجویز می شود، بیش از دو سوم آن ساخت داخل است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: تولید این میزان از داروهای مورد نیاز در کشور و تامین مواد اولیه آنها ، سالانه از خروج میلیاردها دلار ارز به خارج جلوگیری و برای حدود 20 هزار نفر ایجاد شغل کرده است که بیشتر این افراد دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم هستند.

وی ادامه داد: کل ارزش بازار دارویی ایران حدود 80 هزار میلیارد ریال و ارز مصرفی در این حوزه ( بخش تولید و واردات داروی ساخته شده)، کمتر از دو میلیارد دلار است.

نجفی در ادامه به نخستین نمایشگاه بین المللی دارو، صنایع و خدمات وابسته با عنوان «ایران فارما» اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه روز بیست و هفتم شهریور ماه سال جاری، در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح خواهد شد.

رییس شورای سیاست گذاری این نمایشگاه، با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه گفت: صنایع داروسازی ایران نه تنها به لحاظ کمی، بلکه از ابعاد دانشی و کیفی نیز به پیشرفت های مهمی دست یافته است.

رییس نمایشگاه «ایران فارما» ادامه داد: زنجیره تامین، تولید، عرضه و مصرف دارای حلقههای متعددی است و نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی صاحبان صنایع و مشاغل مختلف مرتبط با داروسازی خواهد بود.

نجفی تاکید کرد: نمایشگاه بین المللی دارو در ایران، نه تنها فرصت مناسبی برای صنایع داروسازی داخلی است، بلکه فرصتی برای کشور های منطقه است تا نیازهای دارویی خود را با کیفیت و قیمت بسیار مناسب از ایران تامین کنند.

وی تصریح کرد: اگر کمپانیهای بزرگ بخواهند داروهای خود را در منطقه وسیع خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا، تولید و عرضه کنند، هیچ کشوری زیرساخت ها، ظرفیت ها و موقعیت ایران را در این منطقه ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha