دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 119938

دبیرکل خانه پرستار گفت: متاسفانه تفکر پزشک سالارانه می خواهد پرستار "غیر حرفه ای" و "بله قربان گو" و "فله ای" تربیت کند و از این طریق به دنبال استثمار پرستاری هستند.

هشدار نسبت به تربیت پرستار فله ای

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستار گفت: متاسفانه تفکر پزشک سالارانه می خواهد پرستار "غیر حرفه ای" و "بله قربان گو" و "فله ای" تربیت کند و از این طریق به دنبال استثمار پرستاری هستند.

محمد شریفی مقدم در واکنش به اظهارات یکی از معاونان وزیر بهداشت که عنوان داشته به دنبال احیا کاردانی پرستاری و تربیت کمک پرستار هستیم، به مهر گفت: کاردانی پرستاری زمانی در دانشگاههای کشور ایجاد شد که در دوران انقلاب فرهنگی به سر می بردیم و شرایط جنگ و دفاع مقدس حاکم بود و نیاز داشتیم که کمبود کادر پرستاری را سریع جبران کنیم. اما حالا بعد از گذشت 30 سال از آن زمان، و در شرایطی که بیش از 180 دانشکده پرستاری داریم، نیاز کشور به داشتن فارغ التحصیلان کارشناسی پرستاری مشهود است که بتوانند بر اساس علم روز پرستاری و بر اساس استانداردهای جهانی، به ارائه مراقبت های پرستاری بپردازند.

وی با انتقاد از تفکری که می خواهد کمبود نیروی پرستاری را از طریق احیا کاردانی پرستاری و کمک پرستار تامین کند، اظهارداشت: متاسفانه دوستان به جای آسیب شناسی کمبود کادر پرستاری، می خواهند با فارغ التحصیل کردن نیروها، کادر پرستاری را افزایش دهند.

دبیرکل خانه پرستار با عنوان این مطلب که دنیا به سمت تربیت پرستار تخصصی می رود، افزود: در حال حاضر، دنیا به سمت استفاده از پرستاران کارشناس و دارای مدرک PHD گرایش پیدا کرده و مقوله ای به نام کاردانی پرستاری، جوابگوی مراقبتهای درمانی نیست.

شریفی مقدم در ادامه با انتقاد از بروز تفکرات خزنده و خطرناکی که سلامت مردم را تهدید می کند، گفت: احیا کاردانی پرستاری و تربیت کمک پرستار و همچنین سپردن تربیت پرستار به بخش خصوصی، از جمله تصمیمات غیرکارشناسی و غیرمنطقی هستند که به نظام سلامت آسیب می زند.

وی افزود: چگونه می توان با پیچیدگی هایی که در بحث مراقبتهای پرستاری و تخصصی شدن علم پزشکی وجود دارد، نسبت به نبود پرستار تخصصی بی توجه بود و به تربیت و آموزش پرستار کاردان اکتفا کرد. در حالی که سیستم پزشکی دنیا از بحث تخصصی عبور کرده و به سمت فوق تخصصی پیش می رود، لازم است که پرستاران نیز در همین سطح آموزش ببینند تا بتوانند در مراقبتهای پرستاری، خدمات لازم را به بیماران و مردم ارائه دهند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از تنزل دادن جایگاه پرستاری در سطح دیپلم و کاردانی در کشور، اظهارداشت: متاسفانه تفکر پزشک سالارانه حاکم بر وزارت بهداشت، باعث شده تا جایگاه پرستاری کمتر مورد توجه قرار گیرد و در نتیجه آن، شاهد ترک شغل، مهاجرت و تغییر شغل پرستاری هستیم.

شریفی مقدم گفت: متاسفانه تفکر پزشک سالارانه می خواهد پرستار "غیر حرفه ای" و "بله قربان گو" و "فله ای" تربیت کند و از این طریق به دنبال استثمار پرستاری هستند.

دبیرکل خانه پرستار، تفاوت 300 برابری در پرداخت های پزشک و پرستار را ناشی از همین تفکر پزشک سالارانه دانست و افزود: این تفاوت پرداخت در کشورهای پیشرفته دنیا، بین 2 تا 3 برابر است. در حالی که پرداختی های ما، تبعیض آمیز است و باعث بی انگیزه شدن پرستاران می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمود ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    0 0
    سلام این دوستان خودشان هم خودشان را قبول ندارند، هم اینک بهیاران با سابقه طبق همین اعتبار بخشی حق خیلی از کارها را ندارند بهیارنی که سه سال دوره دیده اند. آن وقت ....من که سر در نیاوردم از کار ایشان.
  • فرامرز ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    با نظر دبیر کل موافقم چون الان در جاده‌ها بیشتر تلفات ناشی از تصادف به علت کادر 115وهلال احمر دیپلمه های میباشد که فله ای آموزش دیده‌اند و به سیستم امداد جاده‌ای وارد شده‌اند من به عنوان کارشناس پرستاری مدتی در115 کار کرده وموارد زیادی به علت کم سوادی این افراد دیده ام