متخصص زنان با بیان طبیعی بودن برخی کیست‌های تخمدان در زنان گفت: در صورتی که فرد برای اعمال جراحی دیگر مانند آپاندیسیت مراجعه کند نباید به تخمدان او دست بزنند زیرا موجب یائسگی زودرس می‌شود.

سلامت نیوز: متخصص زنان با بیان طبیعی بودن برخی کیست‌های تخمدان در زنان گفت: در صورتی که فرد برای اعمال جراحی دیگر مانند آپاندیسیت مراجعه کند نباید به تخمدان او دست بزنند زیرا موجب یائسگی زودرس می‌شود.

شهلا چایچیان در گفت‌وگو با فارس، کیست‌ساز بودن تخمدان را یکی از ویژگی‌های طبیعی آن برشمرد و اظهار داشت: تخمدان طبیعی عضوی کیست‌ساز است، در رحم کیست‌های ریزی وجود دارد که خوش‌خیم هستند و نباید برای آنها کاری کرد، در واقع کیست رحم نوعی اشتباه گفتاری است زیرا به طور طبیعی با آزادسازی تخمک کیستی نیم‌ سانتی تشکیل می‌شود و اگر این اتفاق نیفتد یعنی فرد بیمار است.

وی افزود: حتی کیست‌های 2.5 سانتی نگرانی ندارد و نیاز به اقدام جراحی نیست. در صورتی که فرد برای اعمال جراحی دیگر مانند آپاندیست مراجعه کند نباید به تخمدان او دست بزنند زیرا موجب یائسگی زودرس می‌شود.

این متخصص زنان درباره انواع کیست گفت: بیشترین علت تشکیل کیست به دلیل تخمک‌گذاری است که مایعی ایجاد و کیست تشکیل می‌شود. دسته اول کیست‌ها از نوع ساده هستند که با یک بار قاعدگی و قرص‌های ضدبارداری از بین می‌روند.

وی ادامه داد: برخی کیست‌ها نیز خوش‌خیم و برخی نیز بدخیم هستند، همچنین کیست‌هایی که نیاز به جراحی دارند حتماً باید زیر نظر متخصص زنان و با لاپاراسکوپی که متخصص زنان انجام می‌دهد برداشته شوند و رشته‌های دیگر پزشکی که در لاپاراسکوپی تبحر دارند حق دست زدن به تخمدان را ندارند زیرا این عضو بسیار حساس است و ساختار خاصی دارد که ممکن است با یک اشتباه مانع از تخمک‌گذاری و باروری شود.

وی افزود: کیست‌های بدخیم در گروه تومورها قرار می‌گیرند که می‌توانند در سنین بلوغ و بعد از یائسگی ایجاد شود تشخیص افتراقی این کیست‌ها با دیگر کیست‌ها از طریق MRI، سی‌اتی‌اسکن و سونوگرافی و انجام آزمایش خون انجام می شود.

چایچیان ادامه داد: اگر متخصص زنان تشخیص دهد که توده بدخیم مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌کند ناچار می‌شود تخمدان مقابل را نیز درآورد، اما روش‌هایی اخیراً وجود دارد که تخمدان سالم و رحم را برای باروری باقی می‌گذارند.

این متخصص زنان تأکید کرد: زنان مراقب کیست‌های ساده نیز باشند زیرا این کیست‌ها بعد از یائسگی می‌توانند به نوع بدخیم تبدیل شوند و مشکلاتی را ایجاد کنند حتی اگر فرد مبتلا به این کیست‌ها فکر می‌کند در حال حاضر شرایط بدی ندارد باید هر دو یا سه ماه یکبار با انجام سونوگرافی از وضعیت خود مطلع شود.

وی افزود: کیست‌ها انواع مختلف و پیچیده‌ای دارند و درمان و تصمیم‌گیری برمبنای شرایط هر فرد است. این تصمیمات حتماً باید توسط متخصص زنان انجام شود زیرا مانند تیغ دو لبه است که نباید به دو طرف آن نزدیک شویم.

این متخصص زنان گفت: PCO حاوی کیست‌های ریزی است که با علایم آندروژن، جوش، چاقی و موهای زائد خود را نشان می‌دهد در این مواقع قرص‌های ضدبارداری، ضد دیابت، پروژسترون، متفورمین و ضد آندروژن استفاده می‌شود.

این متخصص زنان درباره آندومتریوز اظهار داشت: متأسفانه در مورد ابتلا به آندومتریوز پیشگیری وجود ندارد اما می‌توان از عود مجدد آن پیشگیری کرد. برای جلوگیری از تومور نیز ورزش، ویتامین A و D و آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مؤثری در کاهش ابتلا به مشکلات زنانگی دارد، همچنین زنانی که غذاهای نشاسته‌ای، قندی و چربی کمتر می‌خورند و از غذاهای تازه و آنهایی که مواد نگهدارنده ندارند استفاده می‌کنند خطر سرطان تومور را در خود کمتر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کیست‌ها ژنتیکی هستند و با انجام آزمایش‌های ژنتیک مشخص می‌شوند، همچنین تومور پستان و تخمدان به یکدیگر نزدیک است و چنانچه فردی در خانواده‌ای به یکی از این دو مبتلا باشد، خطر ابتلا به آن یکی نیز برای افراد خانواده وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha