دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶

متأسفانه نرخ شیوع اعتیاد در میان زنان نسبت به مردان طی سالهای اخیر (از سال 1387 تاکنون) حدود دو برابر رشد داشته است. این درحالی است که عوارض و آسیبهای ناشی از اعتیاد زنان به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان است.

سلامت نیوز: متأسفانه نرخ شیوع اعتیاد در میان زنان نسبت به مردان طی سالهای اخیر (از سال 1387 تاکنون) حدود دو برابر رشد داشته است. این درحالی است که عوارض و آسیبهای ناشی از اعتیاد زنان به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،افزایش اعتیاد در کشور بویژه در بین زنان و نوجوانان، مسئولان حوزه سلامت را هم بر آن داشته تا به یاری ارگانهای مسئول مبارزه با مواد مخدر بشتابند، این رویکرد جدید بویژه با نگاه پیشگیرانه از جمله برنامههای وزارت بهداشت است. هشتمین کنگره بینالمللی دانش اعتیاد با دو محور نقش زنان در اعتیاد و اعتیاد کودکان نیز با همین رویکرد برگزار خواهد شد. آنچه میخوانید،گفت وگوی کوتاهی است با دکتر علی فرهودیان دبیر علمی این کنگره و رئیس مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
پیشگیری در حوزه اعتیاد به چه معناست و چگونه میتوان از اعتیاد پیشگیری کرد؟
پیشگیری در اعتیاد یعنی مداخلات بهداشتی در سه سطح؛ پیشگیری در سطح اول به این معنی است که از مواجهه فرد با مشکل و بیماری مانند اعتیاد جلوگیری شود یعنی در سطح اول اقداماتی انجام شود که فرد به فکر مصرف مواد مخدر حتی برای یکبار هم نیفتد یا اجازه ندهیم که مصرف مواد را برای نخستین بار تجربه کند. سطح دوم، به موضوع درمان اشاره دارد. یعنی اقداماتی که منجر شود فرد معتاد با عوارض جدی بیماری خود مواجه نشود و به سطح قبلی سلامت برگردد و سطح سوم که سطح بازتوانی است، مربوط به افرادی میشود که به اعتیاد رو آوردهاند و در این مسیر دچار اختلال و ناتوانیهایی شدهاند. در این سطح به این افراد کمک میکنیم تا ناتوانیهایشان بهبود یافته و به سمت عملکرد مناسب باز گردند.

یکی از محورهای مورد بحث، اعتیاد کودکان و نوجوانان و زنان است، در حال حاضر میزان گرایش این گروه ها از اجتماع به مصرف مواد مخدر را چگونه ارزیابی میکنید؟
اتفاقی که در حوزه اعتیاد کودکان و نوجوانان در حال رخ دادن است، بروز اعتیادهای نوپدید است یعنی اعتیادهایی که وابسته به مواد مخدر نیستند مانند وسایل و نرم افزارها یا اینترنت، از طرفی شاهدیم که برخی از نوجوانان قبل از سن 18 سال به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا میکنند. طبیعتاً سن نوجوانی و کودکی نه تنها بهترین سن مداخلات پیشگیرانه به شمار میآید بلکه کودک و نوجوان در این زمان مسیر زندگی خود را پیدا میکند. بنابراین اگر بتوانیم از کجروی و افتادن در مسیر غلط در این سن جلوگیری کنیم یا یک مسیر غلط را مانند اعتیاد اصلاح و درمان کنیم، بیتردید منافع بیشتری نصیب فرد و جامعه خواهد شد، تا اینکه بگذاریم این اقدامات در سنین بالاتر صورت گیرد.
از سوی دیگر، متأسفانه نرخ شیوع اعتیاد در میان زنان نسبت به مردان طی سالهای اخیر (از سال 1387 تاکنون) حدود دو برابر رشد داشته است. این درحالی است که عوارض و آسیبهای ناشی از اعتیاد زنان به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان است. بنابراین لازم است، علل گرایش زنان به اعتیاد و راههای پیشگیری از این بیماری به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

کنگره دانش اعتیاد در چه سطحی برگزار میشود؟
هشتمین کنگره بینالمللی «دانش اعتیاد» به عنوان بزرگترین کنگره علمی منطقه مدیترانه شرقی در حوزه اعتیاد، با محوریت «پیشگیری»، از 19 تا 21 شهریور ماه جاری در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور صاحبنظران و فعالان حوزه اعتیاد از کشورهای امریکا، دانمارک، استرالیا، ایتالیا، مصر، کانادا، پاکستان، انگلستان و اسپانیا برگزار میشود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha