دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳

با وجود گذشت بیش از 30 سال از آغاز شیوع بیماری ایدز در دنیا همچنان این بیماری کنترل نشده و آمار مبتلایان به آن رو به افزایش است. جریانی که ایران هم از آن بی‌بهره نمانده است.

سلامت نیوز: با وجود گذشت بیش از 30 سال از آغاز شیوع بیماری ایدز در دنیا همچنان این بیماری کنترل نشده و آمار مبتلایان به آن رو به افزایش است. جریانی که ایران هم از آن بی‌بهره نمانده است.

به گزارش سلامت نیوز روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: از ابتدای شروع بیماری، انتقال آن از طریق فرآورده‌های خونی شیوع پیدا کرد. با گذشت زمان و با بالا رفتن آمار اعتیاد در کشور، اعتیاد تزریقی به عنوان عامل اصلی انتقال بیماری ایدز در ایران شناخته شد. روند شیوع انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی پایدار نبود به طوری که از دو سال گذشته این عامل جای خود را به انتقال از طریق تماس جنسی داده است روندی که به سرعت شیوع پیدا کرده و آمار به شکل نگران ‌کننده‌ای مبتلایان به ویروس HIV بویژه در بین جوانان را گسترش داده است.
امروزه در کشورهای غربی این بیماری تقریباً کنترل شده و علت کنترل آن اطلاع‌رسانی مستمر از طریق رسانه‌ها بوده است. این در حالی است که از بدو جهانگیرشدن، ایدز و شیوع آن در ایران، به علت ناآگاهی جوانان از چگونگی پیشگیری از بیماری، آگاهی نداشتن از رفتارهای پرخطر و راه‌های پیشگیری از آن، دانش ناکافی از مسائل جنسی و نداشتن مهارت‌های کافی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی که همه اینها ناشی از نبود آموزش درست در این خصوص است شاهد شیوع روز افزون بیماری ایدز هستیم. در این مسیر نقش وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌ها برای ارائه آموزش درست، در شناساندن راههای پیشگیری از ابتلا یا جلوگیری از انتقال ویروس به روشنی آشکار می‌شود. وظیفه‌ای که سال هاست مورد غفلت مسئولان این حوزه واقع شده و نتیجه‌ای جز شیوع این بیماری از طریق رفتارهای پر خطر جنسی نداشته است. با این توضیح حتی جوانان از این موضوع آگاهی ندارند که می‌توانند در سراسر ایران به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه و مشاوره کافی و تست ابتلا به بیماری ایدز را به صورت رایگان دریافت کنند. در حالی که اطلاع از این موضوعات می‌تواند از ابتلا و انتقال این ویروس بشدت جلوگیری کند.  متأسفانه امروز در کشور، سن ابتلا به بیماری ایدز بسیار پایین آمده است و در چند سال اخیر سنین زیر 25 سال بیشترین قربانیان ابتلا به HIV در کشور شناخته شده‌اند. از سویی به تازگی بیشترین مراجعه کنندگانی که درگیر ایدز  هستند، افرادی اند که از طریق روابط جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha